/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
temperatur
Fra : Niels


Dato : 18-08-03 07:34

Hej NG
Nogle der ved hvor mange grader celsius en luftkølet mcmotor
(udstødningsgassen) er lige hvor den forlader topstykket og over i
udstødningen, det er et væddemål.
hilsen
Niels



 
 
Rune Larsen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 18-08-03 10:45

Niels wrote:

> Hej NG
> Nogle der ved hvor mange grader celsius en luftkølet mcmotor
> (udstødningsgassen) er lige hvor den forlader topstykket og over i
> udstødningen, det er et væddemål.

På en to-takter regner man med ca. 400-650 grader, afhængigt af tuningsgrad.

/Rune

Armand (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-08-03 15:02


Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en
news:Ce10b.51601$Kb2.2338675@news010.worldonline.dk...
> Niels wrote:
>
> > Hej NG
> > Nogle der ved hvor mange grader celsius en luftkølet mcmotor
> > (udstødningsgassen) er lige hvor den forlader topstykket og over i
> > udstødningen, det er et væddemål.
>
> På en to-takter regner man med ca. 400-650 grader, afhængigt af
tuningsgrad.

Og den er tunet temeligt groft, hvis gassen forlader motoren fra topstykket!


--
Armand.



Hekto (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-08-03 21:10

In article <bhqp42$fdp$2@news.cybercity.dk>, Armand says...
> Og den er tunet temeligt groft, hvis gassen forlader motoren fra topstykket!
>
>
Det må være meget tæt på et 'one-shot'??? ;0)
Ellers, som Rune siger; men det er meget forskelligt, fra den ene type
til den anden.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Rune Larsen (19-08-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 19-08-03 13:18

Armand wrote:

> Og den er tunet temeligt groft, hvis gassen forlader motoren fra
> topstykket!

Det er da før set man har glemt at spænde tændrøret rigtigt... Så går der
ikke ret længe inden både udstødningsgas og derefter friskgas ryger gennem
topstykket

/Rune

Steen Gruby (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 18-08-03 21:25

On Mon, 18 Aug 2003 08:34:28 +0200, "Niels"
<xxxpetersson@mail.tdcadsl.dk> wrote:

>Hej NG
>Nogle der ved hvor mange grader celsius en luftkølet mcmotor
>(udstødningsgassen) er lige hvor den forlader topstykket og over i
>udstødningen, det er et væddemål.
>
Hej Niels.

Jeg kender ikke det nøjagtige svar, men lidt logisk tænkning hjælper
måske på vej.
En Lambda sonde er forvarmet til 400 grader, og dens optimale
driftstemperatuer er ca. 600 grader.
Det rigtige svar nå derfor være noget mellem 500 og 700 grader.
(Pas på fingrene )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (19-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-08-03 19:12


Steen Gruby <steen.gruby@(at)gruby.dk> skrev i en
news:48d2kvotvd73mhmfqj8fob4seuh13niro8@4ax.com...
> On Mon, 18 Aug 2003 08:34:28 +0200, "Niels"
> <xxxpetersson@mail.tdcadsl.dk> wrote:
>
> >Hej NG
> >Nogle der ved hvor mange grader celsius en luftkølet mcmotor
> >(udstødningsgassen) er lige hvor den forlader topstykket og over i
> >udstødningen, det er et væddemål.
>
> Jeg kender ikke det nøjagtige svar, men lidt logisk tænkning hjælper
> måske på vej.
> En Lambda sonde er forvarmet til 400 grader, og dens optimale
> driftstemperatuer er ca. 600 grader.
> Det rigtige svar nå derfor være noget mellem 500 og 700 grader.
> (Pas på fingrene )

Omkring olier, har jeg tidligere noteret mig at den største temp.-påvirkning
som olien udsættes for, er omkring udstødningsventil-skaftet - men jeg vil
sgis'me ikke hænges op på tallet
Måske en anden fik noget til at ringe p.g.a. dette hip :-/

--
Armand.



Steen Gruby (19-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 19-08-03 22:26

On Tue, 19 Aug 2003 20:11:32 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.
>
>Omkring olier, har jeg tidligere noteret mig at den største temp.-påvirkning
>som olien udsættes for, er omkring udstødningsventil-skaftet - men jeg vil
>sgis'me ikke hænges op på tallet
>Måske en anden fik noget til at ringe p.g.a. dette hip :-/

Det er sikkert det sted olien kommer i berøring med den højeste
temperatur - Lige bortset fra MC med turbo, hvor møllen er pokkers
varm.
Nu er det sikkert ikke der hvor den højeste temperatur i motoren
måles, idet olien bidrager væsentligt til kølingen.
Jeg vil derfor mene, at den højeste temperatur der kan måles er i
udstødningsgassen selv.
Det underbygges af to opgivelser i Bosch's specifikationer på Lambda
sonder:
1) Den forvarmes elektrisk til 400 grader (Så har man da et sted at
starte).
2) Dens optimale arbejdstemperatur er 600 grader.

Da den er placeret et stykke ude i afgangsrøret set i forhold til
motoren, må den temperatur der måles i selve udstødningsporten være
højere.
Hvor meget tør jeg ikke gisne om, men som jeg tidligere skrev, så er
op mod 700 grader ikke helt forkert, selv om det kan være mere.
Den endelige afgørelse kan foretages med et lasertermometer på
afgangsrøret helt oppe ved motoren, men pas på: De fleste afgangsrør
er dobbeltvæggede, så måling på ydersiden snyder.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Jon Søgaard Larsen (21-08-2003)
Kommentar
Fra : Jon Søgaard Larsen


Dato : 21-08-03 21:07


> >Omkring olier, har jeg tidligere noteret mig at den største
temp.-påvirkning
> >som olien udsættes for, er omkring udstødningsventil-skaftet - men jeg
vil
> >sgis'me ikke hænges op på tallet
> >Måske en anden fik noget til at ringe p.g.a. dette hip :-/
xxxxxxxxxxxxxxxxx

Oven i dette skal måske lige tilføjes at benzinen som jo også kommer i
kontakt med ventilen ( ventilhovedet i hvert fald ) også har en hvis kølende
effekt, modsat ventilerne i afgangssiden. Men dette er nok grebet lidt i den
blå luft... er der nogen der kan be / afkræfte dette ??


--
MVH:
Procesteknolog. Jon Søgaard Larsen
Suzuki GSX-R 250
" Før var jeg forvirret. Det er jeg også nu, bare på et højere plan"
Tilbage efter et massivt virusangreb... alt er dog effektivt væk..



Jonas Holt (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 22-08-03 08:18

> Oven i dette skal måske lige tilføjes at benzinen som jo også kommer i
> kontakt med ventilen ( ventilhovedet i hvert fald ) også har en hvis kølende
> effekt, modsat ventilerne i afgangssiden. Men dette er nok grebet lidt i den
> blå luft... er der nogen der kan be / afkræfte dette ??

Benzinen forstøves så langt før indsugningsventilen at al benzinen gerne skulle være fordampet før
ventilen - det skyldes, at det er _meget_ uønskeligt at få ufordampet (= flydende) benzin ned i
cylinderen fordi benzin er fedtopløsende. Dvs. at det fjerner oliefilmen på cylindervæggen - den oliefilm
der smører ml. cylinder og stempel/stempelringe.
Af samme årsag er det vigtigt ikke at køre med choker mere end højest nødvendigt.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Hekto (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 22-08-03 09:25

In article <3f45c52a$0$83039$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Jonas Holt
says...
>
> Benzinen forstøves så langt før indsugningsventilen at al benzinen gerne skulle være fordampet før
> ventilen - det skyldes, at det er _meget_ uønskeligt at få ufordampet (= flydende) benzin ned i
> cylinderen fordi benzin er fedtopløsende. Dvs. at det fjerner oliefilmen på cylindervæggen - den oliefilm
> der smører ml. cylinder og stempel/stempelringe.
> Af samme årsag er det vigtigt ikke at køre med choker mere end højest nødvendigt.
>
Rigtigt nok; men netop det at benzinen fordamper, også på den korte
strækning fra dyse til ventil, giver en voldsom afkøling.
Luft/benzindamp er således ret så kold når det suges ind i cylinderen.
Fænomenet er det samme som giver problemer med is i kaburatoren, ved
lave tempereturer og høj luftfugtighed.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Jonas Holt (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 22-08-03 09:45

> Rigtigt nok; men netop det at benzinen fordamper, også på den korte
> strækning fra dyse til ventil, giver en voldsom afkøling.
> Luft/benzindamp er således ret så kold når det suges ind i cylinderen.

Helt enig - at luften er kold, køler indsugningsventilen, men at benzinen fordamper køler ikke ventilen
direkte.
Benzinens fordampning køler luften, og benzindampene og luften køler så ventilen.

Jeg tror dog ikke at ventilen bliver mærkbart koldere i forhold til en
direkte-i-cylinderen-benzinindsprøjtning hvor benzinfordampningen jo ikke vil køle indsugningsventilen.

Hvor mange grader benzinen køler luften ved jeg ikke - anyone?

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Armand (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-08-03 15:58


Jon Søgaard Larsen <jon_soegaard@LarsenNOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3f452667$0$97192$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Oven i dette skal måske lige tilføjes at benzinen som jo også kommer i
> kontakt med ventilen ( ventilhovedet i hvert fald ) også har en hvis
kølende
> effekt, modsat ventilerne i afgangssiden. Men dette er nok grebet lidt i
den
> blå luft... er der nogen der kan be / afkræfte dette ??

Det er klart at indsugningsventilerne er langt mindre termisk belastede, end
udstødningsventilerne!
Indsugnings' omstrømmes ca. 1/3 af tiden i friskt atmosfæreluft tilsat
fordampende bensin, hvor udstødnings' udsættes for forbrændingens
temperaturer ca.2/3 af tiden!
Faktisk er ventilsædets bredde et kompromis imellem dels hvad der er bydende
nødvendigt p.g.a varmeoverførsel til topstykket i den korte tid der er
lukket, og trykket imod kontaktfladen (stor kontaktflade = mindre tryk pr.
mm²!) => tætheden!

--
Armand.







Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408618
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste