Opførelse af garage - Betaling
Fra : Ole Hansen

Dato : 17-08-03 19:34

Jeg har fået et tilbud fra en tømrer på opførelse af en garage, til ca .
90.000,- I hans tilbud skriver han:

Betalingsbetingelser: Netto Kontant ved BESTILLING.

Betyder det, at jeg skal smide 90.000,- på bordet, ved når jeg underskriver
tilbuddet ?

Er det normalt at man skal betale HELE beløbet forud ? Tømreren kunne jo gå
konkurs inden han overhovedet starter på garagen.

Skal jeg i stedet foreslå ham at betale 1/3 del ved underskrift, og 2/3 når
garagen er færdig, eller har I et bedre forslag.

Håber at høre fra jer

Hilsen
Ole

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-08-03 20:31

On Sun, 17 Aug 2003 20:34:19 +0200, "Ole Hansen"
<Falsk_adresse@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Betalingsbetingelser: Netto Kontant ved BESTILLING.
>
>Betyder det, at jeg skal smide 90.000,- på bordet, ved når jeg underskriver

Det er i hvert fald det der står.
Jeg håber da det er en fejl fra tømrerens side.....

>Er det normalt at man skal betale HELE beløbet forud ? Tømreren kunne jo gå
>konkurs inden han overhovedet starter på garagen.

Jeg ved ikke om det er normalt i tømrerfaget.
Men jeg ville have rigtig svært ved at tage imod sådan et tilbud. (Og
jeg har også en modvilje mod de forskellige køkkenfirmaer som kræver det
samme efter hvad jeg hører)

>Skal jeg i stedet foreslå ham at betale 1/3 del ved underskrift, og 2/3 når
>garagen er færdig, eller har I et bedre forslag.

Det er i hvert fald mere rimeligt syntes jeg.
Var det mig ville jeg dog helst hvis han sendte et par fakturaer hen ad
vejen som arbejdet skred frem. F.eks at han fik halvdelen når han var
omtrent halvt færdig og resten når arbejdet var helt slut. Så har man jo
også en lille klemme på ham - hvis han nu, som i en bekendts tilfælde -
har meget svært ved at få tingene helt færdig, så kan man jo med god
samvittighed sige at han først får de sidste penge når han er _helt_
færdig.

Man kan jo nemt forestille sig at han er noget sværere at overtale til
at lave tingene helt færdige hvis han allerede har fået pengene.

Det er faktisk at være lidt mere mistroisk end jeg bryder mig om (jeg
vil helst tro det bedste om folk, kald mig bare lidt små-naiv), men de
oplevelser vi har haft med håndværkere at diverse slags i forbindelse
med ombygning på min arbejdsplads i år, så er det desværre nødvendigt

(En større ombygning som skulle være færdig midt i april og hvor de
sidste småting _stadig_ ikke er ordnet)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-08-03 21:21

> Jeg ved ikke om det er normalt i tømrerfaget.

I hvert fald ikke hos den tømrer, der lagde 9 nye tag på hos os.

Vi betalte halvdelen, da 5 huse var værdige, resten, da arbejdet var
færdigt - minus 40.000 kr., som betales, når de småting, der viste sig ved
afleveringssynet, er udført (og de koster garanteret ikke 40 K, så vi tror
på, det bliver lavet

> Man kan jo nemt forestille sig at han er noget sværere at overtale til
> at lave tingene helt færdige hvis han allerede har fået pengene.

Nemlig!

Måske er det en god ide at finde håndværkere, der er medlem af
garantiordningen BYG...

Hilsen Inger

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-08-03 20:33

Ole Hansen skrev i news:3f3fcaab$0$24711$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Er det normalt at man skal betale HELE beløbet forud ? Tømreren kunne
> jo gå konkurs inden han overhovedet starter på garagen.

Det har jeg ikke hørt om før.

> Skal jeg i stedet foreslå ham at betale 1/3 del ved underskrift, og
> 2/3 når garagen er færdig, eller har I et bedre forslag.

Det lyder mere rimeligt. Forudbetaling antages normalt at dække
entreprenørens udlæg til materialer og tilsvarende startomkostninger.

Ved større projekter bruger man ofte at entreprenøren stille bankgaranti
for forudbetalte beløb. På den måde løber bygherren ikke den risiko at
entreprenøren går på røven (eller flygter til Sydamerika) inden opgaven
udføres Til gengæld er en bankgaranti en omkostning for entreprenøren
som han formentlig gerne vil undvære.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Simon [8230]

Dato : 17-08-03 20:38

> Er det normalt at man skal betale HELE beløbet forud ? Tømreren kunne jo

> konkurs inden han overhovedet starter på garagen.

Min mormor bestilte en tømrer til at reparere taget på hendes sommerhus og
tilhørende skur. Da tømren havde fået betaling efter hustaget var ordnet, og
skurtaget manglede, ja så så hun ham aldrig igen... så betal så sent som
muligt...

Jeg har også en kammerat som er tømrer, han har fortalt at der findes
klamphuggere der ikke laver mere at det bestilte arbejde efter de har
modtaget betalingen...

Så tænk dig grundigt om...

Simon

Fra : Tømreren

Dato : 18-08-03 08:30

"Ole Hansen" <Falsk_adresse@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået et tilbud fra en tømrer på opførelse af en garage, til ca .
> 90.000,- I hans tilbud skriver han:
>
> Betalingsbetingelser: Netto Kontant ved BESTILLING.

Du skal ALTID sikre dig at tømrermesteren er medlem af BYG,det er desværre
ikke nok at det står på hans bil,der er desværre mange der fusker med
BYG-skilte..
Ring eller mail til BYG og de kan så svare dig på om han er medlem eller ej.

Jeg ville ikke gå med til at betale hele dynen på en gang,,, højst 50%

Prøv for sjov skyld at check www.waeber.dk han har priser på sin side for
div. byggerier.

Det er altid en god ide at der er et beløb,som man kan holde tilbage hvis
man ikke er helt tilfreds med arbejdet.

Mvh
Tømreren

Fra : Michael

Dato : 18-08-03 13:43

"Ole Hansen" <Falsk_adresse@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har fået et tilbud fra en tømrer på opførelse af en garage, til ca .
[...]

Et tilbud er ikke nok. Skaf minimum et mere. Så kan du også spille dem ud
mod hinanden,
og få presset prisen ned. Mht. betaling. Del betalingen op ved nogle
milestones. Een når
fundamentet er færdig osv.
mvh
Thomas