Når NAG-følelse skiller to personer - præs~
Fra : Bo Warming

Dato : 17-08-03 18:55

Når NAG-følelse skiller to personer - præstemægling?

Ofte oplever vi venskab og skubber problemer ind under gulvtæppet og så sker
et brud, og begge er forurettede, for de troede at have optjent
taknemlighedsgæld.

"Man skal kunne snakke om alting," sir nogle.

Men nogle har ikke lært at hærde sig mod sårende ord, og kan ikke snakke,
når de ikke bliver rost, indirekte, hele tiden.

Alternativet er at fortrænge og søge at glemme, eller bedre "overdøve med
vigtigere aktivitet" og lade græsset gro.

En skøn kristenkærlig løsning er hvis en mægler forstår begge parter, og er
go-between ala Henry Kissinger der fløj frem og tilbage mellem stridende
parter , og tilpassede og justerede , og forelagde løsningsforslag indtil
noget var acceptabelt for begge parter.

En præst jeg kender tilbød at mægle mellem min bror og mig, idet han kender
begge. Men da han fandt ud af hvor frihedsglad og anti-indvandring jeg er,
mente han projektet umuligt, og bakkede ud - selvom sagen slet ikke har at
gøre med politik.

Man plejer at sige, at hvis folk har helt forskellig reference-ramme, er al
kommunikation dødsdømt.

To brødre der har ½ arveanlæg og ¼ af livet(barndommen) tilfælles.
kan næppe have vildt forskellig reference-ramme. Omend man kan udvikle sig
væk fra hinanden. Her handler det dog ikke om politik, men om etik

Folk kan være blevet så edder-onde på hinanden, at de ikke ønsker harmoni
igen. De kan ønske at beholde følelsen af moralsk overlegenhed , og vil
helst ikke kende sandheder, der kan modsige dem.

_Pligt_ har man ikke til at forliges. Men udfordringer man tør tage op,
bidrager til at livet ikke bliver kedeligt

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N