Promise Fasttrack TX2000 raid controller
Fra : Michael Andreasen

Dato : 17-08-03 18:52

Nogen der kender denne? og evt. har erfaring med FreeBSD?

Promise TX2000

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=48209

--
Med Venlig Hilsen
Michael

Fra : Morten Isaksen

Dato : 17-08-03 20:34

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> wrote in message
> Nogen der kender denne? og evt. har erfaring med FreeBSD?
>
> Promise TX2000

Jeg har den siddende i et par Linux Redhat 8.0 servere, og den fungerer den
fint.

[root@brugere root]# hdparm -t /dev/sda1

/dev/sda1:
Timing buffered disk reads: 64 MB in 0.98 seconds = 65.27 MB/sec
[root@brugere root]# hdparm -T /dev/sda1

/dev/sda1:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.31 seconds =409.63 MB/sec

-bash-2.05b$ cat /proc/scsi/FastTrak/0
PROMISE FastTrak Series Linux Driver Version 1.02.0.25
Adapter1 - FastTrak TX2000, IRQ(10)
Array - Array[1] : 2X2 Mirror/Stripe (OK-Gigabyte Boundary)
Drive -
1: WDC WD400JB-00 Pri/Master Array[1] 40020MB BASE(0xdc00) BM(0xd400)
UDMA5
2: WDC WD400JB-00 Pri/Slave Array[1] 40020MB BASE(0xdc00) BM(0xd400)
UDMA5
3: WDC WD400JB-00 Sec/Master Array[1] 40020MB BASE(0xd800) BM(0xd408)
UDMA5
4: WDC WD400JB-00 Sec/Slave Array[1] 40020MB BASE(0xd800) BM(0xd408)
UDMA5

Hvor gode resultaterne er vil jeg lade andre afgøre...

/Morten

Fra : Michael Andreasen

Dato : 17-08-03 21:13

"Morten Isaksen" <misak@aub.dk> wrote in message
> [...]
> UDMA5
> Hvor gode resultaterne er vil jeg lade andre afgøre...

Tak..

TX2000 bliver vel sat op via en bios config? Eller?

Hvis jeg skal køre raid1 via 2 diske, så burde jeg vel ikke installere
yderligere drivere eller lignende, da BSD vel blot opfatter det som 1 disk?

Mvh
Michael

Fra : Anders Christensen

Dato : 17-08-03 23:02

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis jeg skal køre raid1 via 2 diske, så burde jeg vel ikke installere
> yderligere drivere eller lignende, da BSD vel blot opfatter det som 1

Nej, det bør ikke være nødvendigt med yderligere drivere i så fald.

Fra : Kim Hansen

Dato : 17-08-03 23:09

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> Nogen der kender denne? og evt. har erfaring med FreeBSD?
>
> Promise TX2000

Jeg kører en på Linux, det er med binære drivere der var et helvede at
sætte op. Nu kører det fint nok, men næste gang bruger jeg et par
hundrede mere og køber den billigeste 3ware-controler.

Er der drivere så den kan køre på FreeBSD?

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Michael Andreasen

Dato : 18-08-03 10:09

"Kim Hansen" <k-spam2003@oek.dk> wrote in message

> [...]
> hundrede mere og køber den billigeste 3ware-controler.
> Er der drivere så den kan køre på FreeBSD?

Men det er det jeg ikke forstår?

Hvis man sætter det op til raid via kortets bios, så burde *alle* OS vel
opfatte det som en enkelt disk?

Skal der så benyttes yderligere drivere eller lignende? Det forstår jeg
ikke.

Mvh
Michael

Fra : Morten Isaksen

Dato : 18-08-03 14:12

> Hvis man sætter det op til raid via kortets bios, så burde *alle* OS vel
> opfatte det som en enkelt disk?
>
> Skal der så benyttes yderligere drivere eller lignende? Det forstår jeg
> ikke.

Du skal bruge en driver til selve controleren, ligesom du skal bruge en
driver til grafikkortet osv. Driveren kan hentes i binært format til et par
Linux distributioner.

/Morten

Fra : Søren Hjarlvig

Dato : 14-10-03 22:32

Morten Isaksen wrote:
> Du skal bruge en driver til selve controleren, ligesom du skal bruge en
> driver til grafikkortet osv. Driveren kan hentes i binært format til et par
> Linux distributioner.
Også er det bare ærgerligt hvis du skulle få lyst til at opgradere din
kerne....
Native understøttelse af Promise controllerne er stadig markeret som
EXPERIMENTAL så spørgsmålet er lige om man tør bruge det til sin server

Virker 3wares controllere uden specielle binære drivere?

Mvh. Søren

Fra : Jesper Mortensen

Dato : 14-10-03 23:10

> Hvis man sætter det op til raid via kortets bios, så burde *alle* OS vel
> opfatte det som en enkelt disk?

Promise's controllerer fungerer lidt hen i retningen af et soft-modem. Dvs.
controlleren eksisterer skam og laver en del operationer på sin egen
processor, men bruger også CPU'en (via driveren) til at lave en del af de
beregninger/operationer der indgår i et RAID system.

3ware er mig bekendt det eneste IDE/(S)ATA RAID produkt på markedet der
laver alt arbejde på boardet, og som ses som et "lineært blok device/SCSI
controller" af BIOS og operativsystem.
Diske der er formatteret på en 3ware controllere kan kun læses på en 3ware
controller, hvorimod Promise's diske kan læses på en almindelig ATA
controller.

Prøv at spørge på www.storagereview.com 's forum. Efter hvad jeg har
hørt/fornemmet, så sidder der rigtig mange sure Promise ejere, som føler at
Promise's løfter er brudt.

Personligt ville jeg enten bruge Linux/Windows' "software RAID", eller
3ware, eller en rigtig SCSI RAID controller (f.eks. Mylex). Promise's
løsninger ville jeg springe over, og bruge software RAID i stedet vel
vidende at min boot partition ikke er beskyttet - eller bruge 3ware's
mindste controller til spejlning.

Promise forbedrer vel løbende deres produkter, og jeg har f.eks. bemærket at
nogle af Intels low-end server boards bruger Promise chips. Jeg kender ikke
de nyeste Promise controllere, måske er de bedre end jeg tror.

Skriv gerne tilbage til gruppen, og fortæl hvad du finder ud af - især hvis
du prøver at teste dit RAID array.

--
Best Regards, Jesper Mortensen
{Email address is invalid! Try}

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 14-10-03 23:54

"Jesper Mortensen" <no-email-supplied-sorry@cscndsuicn.com> skrev i en
meddelelse news:mv_ib.5244$Og1.3764@news.get2net.dk...

> [...]
> løsninger ville jeg springe over, og bruge software RAID i stedet vel
> vidende at min boot partition ikke er beskyttet - eller bruge 3ware's

Det er muligt at lave bootable software-raid på linux.

LILO indlæses på alle relevante diske, og kan derfor tåle at miste en
hvilken som helst disk.

Rune