/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kædeskift XJ600
Fra : Nicolai Fjellerad


Dato : 17-08-03 18:45

Hej allesammen.

Jeg står og skal til at skifte kæde på dyret. Den har gået 24000 og jeg
tænkte at den nok ville have godt af en ny kæde og tandhjul inden jeg fiser
til Frankrig på søndag. Dog stødte jeg ind i et par dilemmaer da jeg havde
fået pillet sideskjoldet af:
Der sider en ret stor møtrik og holder det foreste tandhjul på plads.
Hvordan løsner man den? Ud over at jeg ikke har en topnøgle der passer, så
drejer tandhjulet jo rundt når man prøver at løsne møtrikken. Umiddelbart
havde jeg tænkt mig bare at låse baghjulet, og derved holde tandhjulet på
plads, men kan man skade den nye kæde ved at bruge samme teknik når det nye
tandhjul skal strammes? -og er det i virkeligheden en smart teknik? Er der
nogen som har erfaringer med dette, og hvilket værktøj benytter i?
Jeg har også tænkt lidt på den forsænkede møtrik som går gennem
bagsvingeren. Kan man bruge et almindeligt topnøglehoved eller er der for
smalt omkring møtriken? (Det er en endeløs x ringskæde, så jeg bliver nød
til at pille bagsvingeren af)

Alle gode råd modtages med glæde ;)

Med venlig hilsen
Nicolai Fjellerad
XJ600s, '01



 
 
Thomas Jensen (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 17-08-03 21:17

> Der sider en ret stor møtrik og holder det foreste tandhjul på plads.
> Hvordan løsner man den? Ud over at jeg ikke har en topnøgle der passer, så
> drejer tandhjulet jo rundt når man prøver at løsne >møtrikken.

Få en ven til at sidde på cyklen og holde bagbremsen nede, mens du løsner.

Umiddelbart
> havde jeg tænkt mig bare at låse baghjulet, og derved holde tandhjulet på
> plads, men kan man skade den nye kæde ved at bruge samme teknik når det
nye
> tandhjul skal strammes? -og er det i virkeligheden en smart teknik?

virker her

Er der
> nogen som har erfaringer med dette, og hvilket værktøj benytter i?

ganske alm topnøglesæt
Husk at løsne stillemøtrikkerne til bagakslen helt, inden du sætter bagdæk
på igen.
Kan ikke hjælpe med bagsvinger, min har ikke været af

--
mvh

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



M. Høy (17-08-2003)
Kommentar
Fra : M. Høy


Dato : 17-08-03 21:39


"Nicolai Fjellerad" <nicolaiFJERNDETTE@klud.dk> skrev i en meddelelse
news:bhoeue$tga$1@news.cybercity.dk...
> Hej allesammen.
>
> Jeg står og skal til at skifte kæde på dyret. Den har gået 24000 og jeg
> tænkte at den nok ville have godt af en ny kæde og tandhjul inden jeg
fiser
> til Frankrig på søndag. Dog stødte jeg ind i et par dilemmaer da jeg havde
> fået pillet sideskjoldet af:
> Der sider en ret stor møtrik og holder det foreste tandhjul på plads.
> Hvordan løsner man den? Ud over at jeg ikke har en topnøgle der passer, så
> drejer tandhjulet jo rundt når man prøver at løsne møtrikken. Umiddelbart
> havde jeg tænkt mig bare at låse baghjulet, og derved holde tandhjulet på
> plads, men kan man skade den nye kæde ved at bruge samme teknik når det
nye
> tandhjul skal strammes? -og er det i virkeligheden en smart teknik? Er der
> nogen som har erfaringer med dette, og hvilket værktøj benytter i?
> Jeg har også tænkt lidt på den forsænkede møtrik som går gennem
> bagsvingeren. Kan man bruge et almindeligt topnøglehoved eller er der for
> smalt omkring møtriken? (Det er en endeløs x ringskæde, så jeg bliver nød
> til at pille bagsvingeren af)
>
> Alle gode råd modtages med glæde ;)
>
> Med venlig hilsen
> Nicolai Fjellerad
> XJ600s, '01
>
>

Hej

I gear med fætteren, det bedste ville være luftværktøj, så den kunne få et
par hurtige ryk på møtrikken, ellers kan du vel tage en gammel skralde, med
top på, som du kan hamre på..... Så burde den blive løsnet, nu skal du jo
ikke bruge for meget magt, men med lidt gefühle, så er den der!

Ellers kan man vel købe noget kædeværktøj, så man kan skille kæden ad, uden
at skille for meget ad på din mc... med mindre det er en o-rings-kæde, for
den kan man vel ikke skille ad??

Mvh.

M. Hoey




Martin Sørensen (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 17-08-03 22:51

> Ellers kan man vel købe noget kædeværktøj, så man kan skille kæden
> ad, uden at skille for meget ad på din mc... med mindre det er en
> o-rings-kæde, for den kan man vel ikke skille ad??

Jo, såmænd. Sidst jeg skillede min kæde ad, brugte jeg en vinkelsliber til
at skære et led af med. Jeg samlede den igen med et nitteled.

signing off.. Martin Sørensen



Lars T. Thomsen (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 17-08-03 22:58

> > Ellers kan man vel købe noget kædeværktøj, så man kan skille kæden
> > ad, uden at skille for meget ad på din mc... med mindre det er en
> > o-rings-kæde, for den kan man vel ikke skille ad??
>
> Jo, såmænd. Sidst jeg skillede min kæde ad, brugte jeg en vinkelsliber til
> at skære et led af med. Jeg samlede den igen med et nitteled.

I stedet for, at skære ledet af, så kørte du vel bare ledets to nitninger af
og udførte en sprængningsmanøvren... ikke?!

Ellers ville det sikkert være ret svært, at få det nye nitteled på plads!


Hilsen
Lars



Martin Sørensen (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 17-08-03 23:37

>>> Ellers kan man vel købe noget kædeværktøj, så man kan skille kæden
>>> ad, uden at skille for meget ad på din mc... med mindre det er en
>>> o-rings-kæde, for den kan man vel ikke skille ad??
>> Jo, såmænd. Sidst jeg skillede min kæde ad, brugte jeg en
>> vinkelsliber til at skære et led af med. Jeg samlede den igen med et
>> nitteled.
> I stedet for, at skære ledet af, så kørte du vel bare ledets to
> nitninger af og udførte en sprængningsmanøvren... ikke?!

Næh, jeg skar akslen helt væk, så der ikke var noget der holdt sammen på
leddet. Jeg skar lige nøjagtigt ind til o-ringene, der derved næsten blev
snittet i to.

> Ellers ville det sikkert være ret svært, at få det nye nitteled på
> plads!

Ja, man skal også passe på ikke at skade resten af kæden.

signing off.. Martin Sørensen



Tony Lorentzen (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 17-08-03 22:13

Nicolai Fjellerad wrote:

[snip]

> Er der nogen som har erfaringer med dette, og hvilket værktøj benytter i?

Da jeg skiftede kædekit på min "gamle" XJ600 satte jeg den i gear og satte
en træklods ind mellem tandhjulet og "kædehuset". Det virkede fint. Husk dog
på at få fat i en ny "lock washer" (hva hedder sådan en fætter på dansk) til
når du skal montere det nye tandhjul.

God fornøjelse.

--
Tony
Fazer 1000



Nicolai Fjellerad (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Nicolai Fjellerad


Dato : 18-08-03 05:20


> Husk dog
> på at få fat i en ny "lock washer" (hva hedder sådan en fætter på dansk)
til
> når du skal montere det nye tandhjul.

Aha, her var en ting jeg ikke lige var klar over ;) Hvilken funktion har
så'n en? Har det noget at gøre med den gummiagtige pakning der sidder på
ydersiden af fortandhjulet?

Er der i øvrigt andre hemmeligheder som jeg burde have tænkt på inden jeg
piller kæden af?
Pt har jeg kun indkøbt et kædekit, og planer om at skaffe en "Lock washer" i
eftermiddag ;)

Nicolai Fjellerad
XJ600s, '01



Lars T. Thomsen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 18-08-03 07:20

> > Husk dog
> > på at få fat i en ny "lock washer" (hva hedder sådan en fætter på dansk)
> til
> > når du skal montere det nye tandhjul.
>
> Aha, her var en ting jeg ikke lige var klar over ;) Hvilken funktion har
> så'n en? Har det noget at gøre med den gummiagtige pakning der sidder på
> ydersiden af fortandhjulet?

Lock washer er en spændeskive, der enten er fyldt med hakker eller klippet
over således, at den udsætter en møtrik for et fjedrende modtryk, der
nærmest vil skære sig ind i dét. som den bliver spændt op imellem: f.eks. en
bolt og et fortandhjul.
Formålet med låse spændeskiven er i sin enkelthed, at undgå at dit
fortandhjul skrues af pga. rystelser o.l. Dermed begrænser du måke chancen
for, at dit fortandhjul foretager en ulovlig overhaling, når du selv drøner
med 110+km/t på motorvejen.

Hilsen
Lars



Tony Lorentzen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 18-08-03 12:10

Lars T. Thomsen wrote:

> Lock washer er en spændeskive, der enten er fyldt med hakker eller
> klippet over således, at den udsætter en møtrik for et fjedrende
> modtryk, der nærmest vil skære sig ind i dét. som den bliver spændt
> op imellem: f.eks. en bolt og et fortandhjul.

Den på Divvyen var "bare" et stykke metal man sætter under møtrikken hvor
man så bøjer lock washeren ud over møtrikken for at holde den på plads.

--
Tony
Fazer 1000



Nicolai Fjellerad (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Nicolai Fjellerad


Dato : 18-08-03 15:01

Tak for alle svarene. Jeg går i gang med projektet ;)

Nicolai Fjellerad
XJ600s, ´01



Lars T. Thomsen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 18-08-03 14:59

> > Lock washer er en spændeskive, der enten er fyldt med hakker eller
> > klippet over således, at den udsætter en møtrik for et fjedrende
> > modtryk, der nærmest vil skære sig ind i dét. som den bliver spændt
> > op imellem: f.eks. en bolt og et fortandhjul.
>
> Den på Divvyen var "bare" et stykke metal man sætter under møtrikken hvor
> man så bøjer lock washeren ud over møtrikken for at holde den på plads.

.... altså låseblik, i stedet for "lock washer"!?.... ik'!?

Hilsen
Lars



Tony Lorentzen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 18-08-03 15:31

Lars T. Thomsen wrote:

> ... altså låseblik, i stedet for "lock washer"!?.... ik'!?

Hva ved jeg - i Haynes manualen kalder de den for en "lock washer". Men man
kan kalde den hvad man vil - bare den holder fast på tandhjulet

--
Tony
Mrs. Fizzy



Armand (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-08-03 14:55


Tony Lorentzen <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:bhqc6o$2db$1@news.cybercity.dk...
> Lars T. Thomsen wrote:
>
> > Lock washer er en spændeskive, der enten er fyldt med hakker eller
> > klippet over således, at den udsætter en møtrik for et fjedrende
> > modtryk, der nærmest vil skære sig ind i dét. som den bliver spændt
> > op imellem: f.eks. en bolt og et fortandhjul.
>
> Den på Divvyen var "bare" et stykke metal man sætter under møtrikken hvor
> man så bøjer lock washeren ud over møtrikken for at holde den på plads.

Låseblik, er navnet!
Og vær lige skker på at det gamle ér åbnet, for ellers kan jeg godt forstå
at det er svært at få skruet møtrikken af

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408618
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste