Kartofler??
Fra : Puk

Dato : 17-08-03 18:28

Hej alle sammen

Min træner, der også har lavet min kostplan har rådet mig til
blandt andet at skære ned på kartofler. Han nævnte kartofler
sammen med pasta, ris og hvidt brød. Jeg har også hørt andre
nævne at det er en god idé, at spise færre kartofler.
Men hvorfor? Jeg er klar over at kartofler indeholder
kulhydrater. Men er de virkelig lige så slemme som pasta og ris?
Jeg undrer mig lidt fordi jeg har hørt andre fortælle at bladet
Iform faktisk har en slags kur, hvor de simpelthen foreslår at
man skifter ris og pasta ud med kartofler. Så nu er forvirringen
total.

Kan nogen forklare mig, om kartofler vitterlig er lige så slemme
som pasta og ris og i så fald, hvorfor?

Mange hilsner
Puk

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 17-08-03 19:21

Jeg er klar over at kartofler indeholder
> kulhydrater. Men er de virkelig lige så slemme som pasta og ris?

Hej Puk

Ja.... kartofler er ikke velegnet, når man er på kur. Dette skyldes,
kartofler indeholder store mængder stivelse. Stivelse er lig mange
kulhydrater. Egentlig er det ikke usundt at spise pasta, ris og kartofler,
de indeholder bare samlet flere kalorier per (f.eks) 100 g end de fleste
grønsager. Derfor er det godt at begrænse indtaget af kalorier med f.eks at
øge sit indtag af grønsager. Vigtigst er - alle kalorier feder, hvis man
indtager flere end man forbruger.

Mvh.
Mette

Fra : Puk

Dato : 17-08-03 19:51

"Mette Nylander Sørup" <bio_freak1@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f3fc785$0$21572$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Hej Mette

> [...]
skyldes,
> kartofler indeholder store mængder stivelse. Stivelse er lig

Jo så langt er jeg med. Men nu nævnes kartofler jo altså ofte
sammen med ris og pasta og så har jeg sammenlignet lidt.
Jeg har benyttet FatLow til lige at tjekke værdierne og får
følgende svar (som sikkert er lidt forskelligt alt efter hvilke
kartofler, ris og pasta man tjekker og hvor man tjekker):

Kartofler indeholder 89,3 kalorier pr. 100 g
Spaghetti indeholder 385, 9 kalorier pr. 100 g
Ris indeholder 349,4 kalorier pr. 100 g

Det er jo trods alt en rimelig stor forskel. Det kunne måske
forklare, hvorfor bladet I Form har et tip, hvor man blot
erstatter pasta og ris med kartofler. Det må da gøre en lille
forskel. Det forklarer vel også, hvorfor man hos vægtvogterne
kan spise en ubegrænset mængde kartofler for 1 point, mens ris og
pasta er potionsopdelt (som jeg har fået det fortalt, jeg har
aldrig prøvet vægtvogterne selv).

Men jeg har så tjekket lidt videre. Jeg er stødt ind i det
glykæmiske index. Her ser værdierne ud som følger, hvis GI 100 =
hvidt brød

Kartofler 80-118 (alt efter om det er nye kartofler, bagte
kartofler, hurtig kogte kartofler osv osv)
Spaghetti 59
Hvide ris 81

Som jeg har forstået det, så kan fødevarer med et højt glykæmisk
index øge tendensen til at overspise ved den måde det påvirker
blodsukkeret på. Dette er indtil videre den eneste grund jeg har
kunnet finde til, at man skulle skære lidt ned på kartoflerne.
Er det korrekt, at det er dette som er årsagen til at man sætter
kartoflerne i samme gruppe som de andre ting? For rent
kaloriemæssigt, synes jeg nu ikke de er så slemme sammenlignet
med de andre.

Mange hilsner
Puk

Fra : Anette

Dato : 17-08-03 20:36

"Puk" <powder@worldonline.invalid> skre
> [...]
>
> Kartofler indeholder 89,3 kalorier pr. 100 g
> Spaghetti indeholder 385, 9 kalorier pr. 100 g

Der er umiddelbart stor forskel...men du glemmer det vigtigste: ris og pasta
opsuger en stor mængde vand under tilberedning, og derfor bliver forskellen
udjævnet en hel del inden det lander på din tallerken.

Kan iøvrigt kun anbefale at droppe alle overstående(samt brød) i forbindelse
med kostomlægning/kur...

Anette

Fra : Insideout

Dato : 17-08-03 21:02

"Anette" <asidor@nospamemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
forskellen
> udjævnet en hel del inden det lander på din tallerken.

Vrøvl

Mvh
Henrik

Fra : Anette

Dato : 17-08-03 21:21

"Insideout" <insideout@chicks.dk>
> pasta
> forskellen
>
> Vrøvl
>
> Mvh
> Henrik

HUH??? Hvad er det lige, du ikke fatter her?? At ris og pasta opsuger væske
under tilberedning??

ifølge USDA database:

100 gram rå pasta = 288 kcal
100 g. kogt pasta =131 kcal

100 g. rå ris =365 kcal
100 g. kogt = 130
----
kartofler kogt 100 gram =86 kcal

Anette

Fra : Insideout

Dato : 17-08-03 22:24

> HUH??? Hvad er det lige, du ikke fatter her?? At ris og pasta opsuger
væske
> under tilberedning??
>
> ifølge USDA database:
>
> 100 gram rå pasta = 288 kcal
> 100 g. kogt pasta =131 kcal
>
> 100 g. rå ris =365 kcal
> 100 g. kogt = 130
> ----
> kartofler kogt 100 gram =86 kcal

Ja det er da logi for selv små kyllinge hjerner, men du kan da ikke blande
tingene sådan sammen (rå og kogt).

I eksemplerne som Puk havde var produkterne rå og så begynder du at tale om
kogte og væske .
Hvis jeg regnede sådan ville jeg få for lidt at spise. Jeg får næsten hver
dag 100 gram rå pasta til aften og hvis min kæreste også skal have pasta så
skal jeg veje 200 gram af fordi pasta optager sig egen vægt i kogt tilstand.

Altså som jeg ser det , en sammenblanding af begreber.

Mvh
Henrik

Fra : Anette

Dato : 17-08-03 22:36

> [...]

tilstand.

> Altså som jeg ser det , en sammenblanding af begreber.

Jamen det eneste rigtige er da at sammenligne kcal i de TILBEREDTE
fødevarer, da de jo tér sig forskelligt under tilberedning... Vi spiser
da ikke rå ris eller kartofler - jeg gør da i hvert fald ikke. (Nå, jeg
spiser dem heller ikke kogt, men det er jo en anden sag..)

Anette

P.S. jeg synes stadig der mangler noget i dine meddelelser...

Fra : Insideout

Dato : 17-08-03 23:05

> [...]
> da ikke rå ris eller kartofler - jeg gør da i hvert fald ikke. (Nå, jeg
> spiser dem heller ikke kogt, men det er jo en anden sag..)

Hvorfor er det det eneste rigtige?

Næsten alt mad jeg laver bliver stegt på pande med lidt fedtstof, bagt/stegt
i ovn, kogt eller nuked i microovn så det er da kun vandfylde og lidt
fedtfylde jeg skal tage hensyn til.

Næsten alle tal man skaffer sig om de forskellige varer på nettet,
programmer og varedeklarationer er tal for varen i rå form.

Jeg er ikke helt sikker på om vi bare taler forbi hinanden eller om du ikke
forstod min point .

> P.S. jeg synes stadig der mangler noget i dine meddelelser...

Jep, men jeg skrev vist også at jeg nok skulle skrive igen når der var noget
at skrive om .

Mvh
Henrik

Fra : Anette

Dato : 17-08-03 23:37

> [...]
ikke
> forstod min point .

> Jep, men jeg skrev vist også at jeg nok skulle skrive igen når der var

Ok, ok... du får lige en uge til Men så vil vi altså også have nogle
"fede" facts !

Jeg forstår såmænd godt, hvad du siger,
Jeg prøver bare at anskueliggøre for OP(jeg er godt klar over, at DU har
fanget det), at hvis du sammenligner ukogte fødevarer, så ser kalorierne
meget anderledes ud end for de tilberedte... 100 gram rå pasta bliver til
en hel del mere vægt og fyldemæssigt (men ikke energimæssigt), men
kartoflerne bare ligner sig selv

G'nat

Anette

Fra : Jan Mejer Rasmussen

Dato : 17-08-03 21:05

Fra : sune vuorela

Dato : 18-08-03 06:18

En der kalder sig "Jan Mejer Rasmussen" <jamera@ofir.dk> skrev:

> jow jow........og spise hvad istedet???????

grøntsager, kød, ost, bacon....

--
sune

Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 17-08-03 23:31

"Anette" <asidor@nospamemail.dk> wrote

> Kan iøvrigt kun anbefale at droppe alle overstående(samt brød) i
forbindelse
> med kostomlægning/kur...

Det synes jeg altså er helt forkert.
Vil man hurtigt tabe få kilo, kan et stykke tid uden kulhydrater være meget
effektivt, men vil man lave en langsigtet kostomlægning skal man da ikke
fjerne disse fine energikilder. Blot skære ned på dem. Der er jo ingen grund
til at lave 100 gr. pasta (det er faktisk ret meget). Jeg er klar over, at
lowcarb-kurene er både udbredte og effektive, men nødvendige er de altså
ikke. Og jeg vil da ikke gå glip af hverken pasta eller ris. Og slet ikke
brød.

Jeg prøvede en overgang at fjerne så mange kulhydrater som muligt fra
kosten. Det gik fint, indtil jeg skulle dyrke sport. Kroppen ydede meget
mindre end normalt.
Så prøvede jeg for sjov en hjemmelavet "rugbrødskur". Jeg tillod mig selv at
spise alt det jeg havde lyst til - det skulle bare spises på rugbrød og have
et kcal-indhold på mindre end 250 pr. 100 gram. Man bliver overrasket over,
hvor få kalorier man har indtaget når dagen er slut - uden at føle sult. Og
frem for alt, har jeg aldrig haft så meget energi.

Så at fjerne brød, pasta o.lign. helt fra kosten er altså ikke nødvendigt.
Og efter min mening synd og skam.

/Anders

Fra : Anette

Dato : 17-08-03 23:50

"Anders Hagstrøm" <anders@woah.dk>
> [...]
> mindre end normalt.
> Så at fjerne brød, pasta o.lign. helt fra kosten er altså ikke nødvendigt.

Og vi har alle lov til at have vores meninger.
Efter alt for mange år på fedtfattig/lavkalorie kost så kan jeg kun sige at
lowcarb i den grad blev min løsning(redning). Og jeg fungerer ganske
glimrende på LC nu på 5. år. Ønsker bare jeg havde kendt til LC meget før...

De "fine energikilder" var gift for min krop, selv i lille målestok, så
fortæl mig ikke at LC ikke er nødvendigt.
Vi er alle sammen forskellige..... og jeg vil til hver en tid gøre mit for
at folk er klar over at Low-Carb kan være en løsning på deres vægtproblem.

Anette

Fra : Ninett Green

Dato : 18-08-03 07:06

> [...]

> kan spise en ubegrænset mængde kartofler for 1 point, mens ris og
> pasta er potionsopdelt (som jeg har fået det fortalt, jeg har

Bare en lille rettelse - eller 2 *SS*

1) Der er ikke noget, der hedder vægtvogterne. For at komme den evige
forvirring omkring De danske Vægtkonsulenter og De danske Vægtvogtere til
livs, betegnes vi udelukkende ved det oprindelige navn, nemlig Weight
Watchers, og det hedder vi i alle 33 lande pånær Finland.

2) Pointsangivelsen for kartofler er: 1 kartoffel = 1 point og ubegrænset
mængde = 2 points pr. måltid.

Kærlig hilsen

Ninett
--
Ninett Green
NLP Psykoterapeut® & tilknyttet Weight Watchers

Fra : Erna Andersen

Dato : 18-08-03 03:41

Kartoflerne er bedst på denne tid af året.
Så det vil være dumt at undgå dem nu.
Teknikken til at undgå at spise for mange er at man spiser kød, grønsager og
salat før kartofler o.l.

KH Rna