Bedste MZ køb - hvilken?
Fra : Jens Didriksen

Dato : 17-08-03 18:01

Jeg tror sgu' jeg hopper på MZ vognen her til vinter da jeg ikke kan få mig
selv til at slæbe Honda'en ud i sneen.

Jeg aner ikke en klap om MZ'er. Nogen der har erfaringer med sådan en
tingest og kan anbefale en bestemt model/årgang?

Takker.

Didrik

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 17-08-03 19:41

MZ er en sjov ting - Mange tror de er vældigt pålidelige. Det er de ikke,
men de er relativt nemme at lave, og også rent økonomisk til at være i
nærheden af.
Jeg kender mest til 250 ccm modellerne, og har kørt på den samme siden først
i 70'erne.
Der er principielt to typer - 6 volt og 12 volt.
6 volt MZ er gamle, og lyset er ikke meget værd - Måske noget at have med i
hovedet til vinterkørsel! 4 gears modellerne (De er iøvrigt sjældne
efterhånden) er nemmere at skille ad end 5 gears modellerne, men har alt for
spinkle lejer og et til tider særdeles underligt gearskifte. 5 gears
modellerne fik en langt mere solid motor, og efter at de fik lært at styre
tolerencerne i skiftetromlen i Zchopau holdt de op med at gå i to gear på en
gang. Dem der gjorde det er væk nu - Det er mange år siden!
12 Volt modellerne er på de fleste punkter bedre end 6V modellerne, men har
især på det elektroniske plan nogle svagheder. Både spændingsrelæ og tænding
er noget upålidelige, og der er vokset en mindre underskov op af folk der
laver som oftes udmærkede erstatninger - De originale er som oftest ringere.
Holdbarheden er så som så - Krumtappe og stempler er sliddele, der ofte ikke
holder mere end ca. 20 - 30.000 km. Du er overhovedet ikke i tvivl når der
sker noget - Baghjulet blokerer, og så hedder det 70102030 igen.

I virkeligheden er det dagsformen der afgør hvilken MZ fra og med 5 gears
modellen du skal have - Hvis den lyder nogenlunde sund (Lyt især efter en
underlig summen (Hovedlejer) eller klonken i tomgang (Plejlstang)) er der en
pæn chance for at du får et udmærket eksemplar. Du skal bare huske at en MZ
kun er meget begrænset Volgasfest, og hele tiden have et øre med på om den
er ved at blive varm - Især i modvind, op af lange bakker, overhalinger af
lastbiler med anhænger osv. Træk hellere koblingen et par gange for meget -
Den køler ned på sekunder - end en gang for lidt.

Fabrikken gik jo ned for en del år siden, og forhandlerne har meget få dele
tilbage. Til gengæld er MZ klubben endog særdeles aktiv med at holde dem
gående www.mzklub.dk , og har kontakterne til dem der har delene liggende -
Nogle finder nu og da en jernbanevogn med dele.
--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998

Fra : Tommy Fer

Dato : 17-08-03 20:58

> [...]
meget -
> Den køler ned på sekunder - end en gang for lidt.

hmm, hvis den render varm i modvind, så er det da din blanding der er skæv..
den har 300% overdimentionerede køleribber....

Mvh Tommy Fer

Fra : Hekto

Dato : 18-08-03 02:47

In article <k7R%a.51524$Kb2.2331087@news010.worldonline.dk>, Tommy Fer
says...
> hmm, hvis den render varm i modvind, så er det da din blanding der er skæv..
> den har 300% overdimentionerede køleribber....

Nej, det er på grund af 'for tung gashånd'.
Efekten er begrænset og man giver for meget gas, hvorved
lufthastigheden i kaburatoren falder, og ikke suger benzin nok med op.
Så bliver blandingen for mager.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Moller

Dato : 18-08-03 08:10

> [...]
>
> Jeg aner ikke en klap om MZ'er. Nogen der har erfaringer med sådan en
> tingest og kan anbefale en bestemt model/årgang?

Hvis du vil ha en som er rimelig stabil, og troværdig :) så kan jeg
anbefale at du kigger på ETZ 251 modellerne... typisk årgang 90/92 og
frem... det er også dem som drøner rundt som Saxon fun 251, osv... hvis du
er heldig kan du måske opdrive en 301 model til rimelige penge, men du må
endlig ikke lokkes af de 300cc mod de 250cc, da 301 modellerne køre med
samme kaburator størelse som 251'erne... og derved ikke kan få luft nok i
højere omdr. og derved medføre at de ikke er nær så omdr. villige som
251'erne.

Omkring stabiliteten, kan man diskutere meget... af en 2 takter, så
holder stemplerne uhyggeligt langt, og sørger man for at kaburatoren er i
tip top stand, og stillet som den skal, så brænder den ikke sammen uden der
var en go grund fra føren af... f.eks. glemt at tjekke 2 takts olien.

På den anden side... så skal du holde dig laaaaaaangt væk fra MZ'ere som
ikke er ETZ modeller, eller den første ETZ 250 model, de er meget mere
ustabile og det er næsten altid dem som folk har de ekstremt dårlige
erfaringer fra..

reservedele er ikke et problem hvis du vælger en ETZ 251 eller 301 ...
da begge modeller svar til de tyrkiske kanuni ETZ 251 og 301 modeller, som
stadig laves... ellers så kan de fås til udemærkede priser fra www.MZ-B.de
eller Ole bentsen fra MZ klubben... eneste du skal passe på med er at
Rødmose som mange hendviser til. De hans dele er så gamle nu at når du køber
pakdåser fra ham, så er gummiet så gammelt og harsk at de ikke kan bruges
til en skid, hans koblingsgreb er ihvertfald ikke de rigtige, for der er
ikke plads til kablet i dem (fik originale greb senere og de passede
perfect)... osv... har mange rigtig dårlige historier der... men kan man
ikke vendte, så levere han dag til dag :) det er da et plus.

Nå, men held og lykke :)

Og husk nu at hvis du køber en at melde dig ind i MZ-klub Danmark :) de
er så flinke til at hjælpe, og hvis du er heldig er der nogen i nærheden af
dig der kan hjælpe med at finde en for dig, eller se den igennem for ting
der lige skal laves med noget hubbabuba eller lignendne :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi..
Suzuki GSF 1200 S..

Fra : KubikH

Dato : 12-09-03 20:58

> [...]
>
> Jeg aner ikke en klap om MZ'er. Nogen der har erfaringer med sådan en
> tingest og kan anbefale en bestemt model/årgang?

Hej Jens
De herrer Korsbæk og Moller, er begge velkendte i MZ kredse.
Dog synes jeg at Edvard er lidt skrap i sin kritik.
Ok det skal være 12 volt, og 4 - 5 gear er mest en smagssag.
5 er behageligt, men der har været mange problemer med 251 og 3 gear.
4 gear funker.

Jeg har selv en 6V 150 fra 74.
Den har kostet en knækket drivtap på krummen.
Den var trimmet til??? hk, skulle gå 5500 rpm, men blev pisket til 8000 hele
tiden *GGGG*
Den troede nok den var en RD 350 *G*
Nå det til side, da den blev trimmet, havde den rullet 76000 km.
Det originale stempel og cylle er sat tilbage, og nu er den igen "still
smokin´on"

Så pålidelig ........ tja efter hvilken målestok.
Der er flere i MZ klubben der har eksemplarer der har gået meget langt, og
aldrig været åbnet.
Min favorit har gået 122000 km, det er ikke vildt, men det er stadig den
originale KÆDE og kædehjul der er på SEJT HVAD!!!!!
Mvh
Niels

Fra : Moller

Dato : 13-09-03 07:39

> De herrer Korsbæk og Moller, er begge velkendte i MZ kredse.

Ja, det er utroligt, hva en Mail liste osv... kan bære til sig *GGG*

> Dog synes jeg at Edvard er lidt skrap i sin kritik.

hmmm, ja, det er første gang jeg høre om de problemer... men når man
tænker på hva folk støder på... pga.. dårligt indjusteret karbunader osv...
så forstås det at det sker, det er jo gældene for de fleste 2 taktere :)

> Ok det skal være 12 volt, og 4 - 5 gear er mest en smagssag.
> 5 er behageligt, men der har været mange problemer med 251 og 3 gear.
> 4 gear funker.

Må lige sige at så vidt jeg er underrettet, så er det ETZ 250 og ikke
251 der har det problem... jeg har samdret 1 ETZ 250 motor's 3 gear... men
min 251'er motor har fået lige så mange høvl, og kørt 2-3 gange så langt...
og den har det ikke, samt jeg har da set en del af de kære MZ klub medlemmer
som har smadret gearet på 250'eren, men endnu ikke stødt på en med en 251'er
som havde fejlen :) men hvem ved, der dukker vel snart en op... eller som
ham jeg mødte sidste år, det var en ETZ 250, som manglede 1, 2 og 3 gear...
det var sgu imponerende at han fik den til at rulle :) men som sagt, af en 2
takter af være, så har en MZ noget der minder om bundtræk, den kan
ihvertfald trække 4 gear op nede fra 2000omdr. :) hæhæ

> Den troede nok den var en RD 350 *G*

Men den holdt vel med garanti længere end en RD350 mellem hver
motorrenovering :)

> Nå det til side, da den blev trimmet, havde den rullet 76000 km.
> Det originale stempel og cylle er sat tilbage, og nu er den igen "still
> smokin´on"

Hæ :) ja MZ'ere skal godt nok pusles ved, men slå dem ihjel, det kræver
flere lidter benzin og napalm, men så smelter de også helt igennem :)

> [...]
> Min favorit har gået 122000 km, det er ikke vildt, men det er stadig den
> originale KÆDE og kædehjul der er på SEJT HVAD!!!!!

Hvem, hvad hvor :) hvem køre rundt på den, ???? er det en fra svinger
divisionen ????

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi, som har kørt 20.000 på en ETZ 250 motor :) med 50% rust
og vand i olien *GGG*
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Hans

Dato : 13-09-03 08:17

Moller <news@molnit.com> skrev:

> [...]
>set en del af de kære MZ klub medlemmer
>som har smadret gearet på 250'eren,
>men endnu ikke stødt på en med en 251'er

En kammy ødelagde for et par år siden 3. gearet på sin 251. Jeg
har lige haft det samme problem med en 5 gears TS motor. På MZ's 5
gears motorer er 3. gearet et generelt problem, men det kan
repareres og forstærkes så det holder
http://hjem.get2net.dk/eMZet/eMZet/Div.%20Tilbud.htm
4 gears motorerne har ikke det problem, men de har andre
problemer...

Hans