NetBIOS og fil- og printerdeling
Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-08-03 14:49

Hvad er faren ved at have NetBIOS slået til, hvis man ikke har fil- og
printerdeling installeret?

NetBIOS skal jo bruges, hvis man skal tilgå en anden computer, ikke?

Jeg kører Windows XP Professional.

--
Lars Stokholm

Tell me what you're letting in, say what we're gonna let in.
We let the weirdness in. - Kate Bush (Leave It Open)

Fra : alexandre

Dato : 17-08-03 16:43

On Sun, 17 Aug 2003 15:49:25 +0200
Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Tell me what you're letting in, say what we're gonna let in.
> We let the weirdness in. - Kate Bush (Leave It Open)

det skal du ikke bruge til noget,du kan bruge tcp/ip istedet.
ved at have et enabled, så bliver der muligt at folk udfra kan forsøge at log på din computer...
Min råd er derfor, fjerne alt/ disable det du ikke har brug før.

--
venlig hilsen
Alexandre

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-08-03 17:05

?

>ved at have et enabled, så bliver der muligt at folk udfra kan forsøge
>at log på din computer...

På hvad? Jeg har jo ikke noget at logge på.

>Min råd er derfor, fjerne alt/ disable det du ikke har brug før.

Men jeg har vel netop også brug for det. Jeg kan i hvert fald ikke
logge på andres NetBIOS-sessioner, hvis jeg slår det fra her.

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-08-03 17:24

Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>NetBIOS skal jo bruges, hvis man skal tilgå en anden computer, ikke?

"Tilgaa en anden computer"...

Kunne du ikke vaere bare en anelse mere specifik?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-08-03 18:54

In dk.edb.sikkerhed, Allan Olesen wrote:

>"Tilgaa en anden computer"...
>
>Kunne du ikke vaere bare en anelse mere specifik?

NetBIOS skal jo bruges, hvis man skal tilgå en anden computers delte
filer/printere, ikke? Det ligger lidt i emnet hvad jeg mener, synes
jeg nok. Jeg forstår ikke at det er så uklart.

For at fortsætte maleriet, så mener jeg Windows' indbyggede fil- og
printerdeling, når jeg siger "delte filer/printere".

Fra : Tokarev

Dato : 17-08-03 19:28

Lars Stokholm wrote:

> [...]
>
> For at fortsætte maleriet, så mener jeg Windows' indbyggede fil- og
> printerdeling, når jeg siger "delte filer/printere".

Lars Stokholm...du har ett väldigt fint efternamn! (OT I know I
know)...stay cool

Tokarev

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-08-03 19:33

In dk.edb.sikkerhed, Tokarev wrote:

>Lars Stokholm...du har ett väldigt fint efternamn!

Jeg tænkte nok at du ville blive glad for det. ;)

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-08-03 20:00

> [...]

>filer/printere, ikke? Det ligger lidt i emnet hvad jeg mener, synes
>jeg nok. Jeg forstår ikke at det er så uklart.

Min fejl. Jeg laeste dit indlaeg saadan, at du slet ikke brugte
Fil- og Printerdeling, hverken den ene eller den anden vej.

Saa jeg troede, at du med "tilgaa en anden computer" mente noget
helt andet, som jeg ikke kunne gaette arten af.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-08-03 20:00

Lars Stokholm wrote:

> NetBIOS skal jo bruges, hvis man skal tilgå en anden computer, ikke?

Nej, det behøver du ikke.. Hvis du kender ipnummeret på den
maskine du til "tilgå" og den og din maskine befinder sig på samme
subnet, så kan du sagtens nøjes med tcp/ip.

Fremgangsmåde:

- Start, kør, cmd
- brug ipconfig til at finde ud af hvilke ipnummer den maskine du
vil "tilgå" har.
- ping ipnummeret for at se om der er hul igennem.
- start en browser og skriv \\ipnummer i adresselinien.

Alternativt kan du højreklikke på "My Network Places"/"Mine
netværks steder", vælge "Search for Computers" og taste ipnummeret
ind i søgefeltet.

Du behøver ikke NetBIOS for at ovenstående fungerer, faktisk vil
jeg anbefale dig at gå ind i din netværksopsætning, vælge tcp/ip,
Advanced og sætte hak i det felt der hedder "Disable NetBIOS over
TCP/IP".

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Nielsen

Dato : 17-08-03 20:14

"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg anbefale dig at gå ind i din netværksopsætning, vælge tcp/ip,
> Advanced og sætte hak i det felt der hedder "Disable NetBIOS over

Hvordan finder jeg frem til det på en dansk Win XP Pro version?

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-08-03 14:03

Per Nielsen wrote:

> Hvordan finder jeg frem til det på en dansk Win XP Pro version?

Det skal jeg ikke kunne sige, jeg kender ikke XP. På min win2000
er det noget med Control Panel, Network, Local Area Connection,
TCP/IP, Advanced, WINS, Disable NetBIOS over TCP/IP, prøv at lede
efter noget lignende i din XP.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Nielsen

Dato : 18-08-03 15:55

> [...]
> er det noget med Control Panel, Network, Local Area Connection,
> TCP/IP, Advanced, WINS, Disable NetBIOS over TCP/IP, prøv at lede

Tak for vejledningen, som også virker i XP.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-08-03 20:23

In dk.edb.sikkerhed, Thomas Strandtoft wrote:

>Hvis du kender ipnummeret på den maskine du til "tilgå"

Det gør jeg.

>den og din maskine befinder sig på samme subnet

Hvornår befinder to maskiner sig på samme subnet?

Er "subnet" det samme som den "Subnet Mask" jeg ser med IPConfig?
255.255.255.0?

>Fremgangsmåde

Jeg kendte den godt, men tak alligevel.

> [...]
>jeg anbefale dig at gå ind i din netværksopsætning, vælge tcp/ip,
>Advanced og sætte hak i det felt der hedder "Disable NetBIOS over

Sådan står den normalt, men som sagt har jeg brug for (nogle gange) at
sætte den til "Default", ellers virker det ikke. Derfor spørger jeg om
faren ved at lade den stå der, hvis jeg alligevel ikke har fil- og
printerdeling installeret.

Med andre ord; hvorfor anbefaler du at jeg sætter den til 'Disable'?
Bruges NetBIOS til andet end fil- og printerdeling, som kan være til
fare for sikkerheden, hvis jeg lade den stå på 'Default'?

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-08-03 21:12

Lars Stokholm <monospam@mail.dk> wrote:

>Hvornår befinder to maskiner sig på samme subnet?
>
>Er "subnet" det samme som den "Subnet Mask" jeg ser med IPConfig?
>255.255.255.0?

Nej, men subnet mask angiver _stoerrelsen_ af dit subnet. Jo
flere nuller til sidst, jo stoerre subnet.

Hvis din ip-adresse er 192.168.0.14 og subnet mask er
255.255.255.0, bestaar dit subnet af alle adresser fra
192.168.0.0 til 192.168.0.255.

Hvis din ip-adresse er 192.168.0.14 og subnet mask er
255.255.0.0, bestaar dit subnet af alle adresser fra 192.168.0.0
til 192.168.255.255.

Dvs. at nullerne i masken populaert sagt fortaeller, hvilke
talgrupper i ip-adressen, du kan raade over paa dit subnet.

En subnet mask kan ogsaa vaere et skaevt tal. F.eks.
255.255.240.0. I saa fald maa du i stedet opfatte ip-adresse og
subnet mask som binaere tal, udelukkende bestaaende af 1'er og
0'er, og saa viser 0'erne, hvor mange bits i ip-adressen, du
raader over.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-08-03 21:36

In dk.edb.sikkerhed, Allan Olesen wrote:

>Nej, men subnet mask angiver _stoerrelsen_ af dit subnet. Jo
>flere nuller til sidst, jo stoerre subnet.

Tak for den gode forklaring. Så er det ikke *helt* forkert, hvis jeg
siger at min computer er på samme subnet som en anden computer, hvis
de to er på "samme netværk" (LAN, eller hvad der nu bestemmer det)?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-08-03 12:21

In dk.edb.sikkerhed, Lars Stokholm wrote:

>Hvad er faren ved at have NetBIOS slået til, hvis man ikke har fil- og
>printerdeling installeret?

Vrøvler jeg? Jeg kan slet ikke tro at jeg er i stand til at stille så
svært et spørgsmål om computersikkerhed.

Fra : Salva

Dato : 20-08-03 21:54

"Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Vrøvler jeg? Jeg kan slet ikke tro at jeg er i stand til at stille så
> svært et spørgsmål om computersikkerhed.

Hehe

Det er faktisk et ret interessant spørgsmål som jeg har fuld svarene på.
Jeg synes nu bare ikke jeg er blevet meget klogere.

-Salva