Hvilket grafikkort ?
Fra : Hans Nielsen

Dato : 17-08-03 10:53

Hvilket grafikkort ?

Jeg har en AMD XP 2000+ på et PCCHIPS M810-bundkort (har 4x-AGP-port)
(computer købt hos B.J. Trading sidste år - en af deres "Discount PC'er").

Indtil for nyligt havde jeg kørt med dets onboard-grafikkort, men købte hos
selvsamme B.J. Trading et geforce FX 5200-grafikkort, som dog kørte
elendigt, selv med nyeste drivere (gik ned efter ca. et halvt minut med
windows XP).

Så nu leder jeg efter et grafikkort, som jeg med sikkerhed véd vil fungere
stabilt med resten af computeren.

Har I forslag ?

Selv har jeg kig på:
http://www.bjtrading.dk/dk/info.asp?varenr=GR-PO-3
Er det et godt valg ?

(jeg vil også spørge B.J. Trading, men vil lige høre Jer også)

mvh
Jakob Nielsen

Fra : Nielsen

Dato : 17-08-03 10:55

øh, hvis I mailer, svar venligst på jakob@putandtake.dk (IKKE
hans@putandtake.dk)

mvh
Jakob Nielsen

Fra : klander

Dato : 17-08-03 11:17

"Nielsen" <jakob@putandtake.dk> skrev i en meddelelse
> øh, hvis I mailer, svar venligst på jakob@putandtake.dk (IKKE
> hans@putandtake.dk)

Hej
hvad skal du bruge graffirkortet til?? alm. win opgaver eller spil
skal du køre nyere spil vil jeg anbefale dig at give mindst 1000 kr. mere
ud,
ellers for du ikke meget der duer uden at det hakker.
Kurt

Fra : Nielsen

Dato : 17-08-03 11:45

Jeg vil såment bare gerne have et grafik-kort, der kan køre alm. programmer
hurtigt, og i ny og næ spille et par "gamle" 3D-spil.

Så mit budget ligger på maks. 500 kr.

(ville gerne have givet lidt mere for et geforce FX5200-kort, men det
virkede, som nævnt, ikke.

mvh
Jakob

Fra : Kim Larsen

Dato : 17-08-03 12:31

> [...]
>
> Så mit budget ligger på maks. 500 kr.
>
> (ville gerne have givet lidt mere for et geforce FX5200-kort, men det

Hvis jeg var dig, så ville jeg ofre de 500.- på et brugt kort, det får du
med garanti mere ud af, de andre nye kort i samme prisklasse, dem tror jeg
man kun kan blive skuffet over.

Kim Larsen

Fra : Søren Andersen

Dato : 17-08-03 13:43

> Hvis jeg var dig, så ville jeg ofre de 500.- på et brugt kort, det får du
> med garanti mere ud af, de andre nye kort i samme prisklasse, dem tror jeg
> man kun kan blive skuffet over.

Ja jeg er fuldstændig enig her. Prøv at se om du kan finde et brugt geforce3
(helst et ti500). Prisen på dette brugt skulle meget gerne være max. 500 kr.

Mvh.
Søren Andersen

Fra : Nielsen

Dato : 17-08-03 14:57

tak for rådene, men mit spørgsmål lød oprindeligt på, hvad jeg kan få til at
køre godt og stabilt med med min AMD XP 2000+ på et PCCHIPS M810-bundkort
(har 4x-AGP-port).

Kan et geforce 3 ti500 da det?

mvh
Jakob Nielsen

Fra : Anders Houmark

Dato : 17-08-03 15:56

Nielsen wrote:
> tak for rådene, men mit spørgsmål lød oprindeligt på, hvad jeg kan få
> til at køre godt og stabilt med med min AMD XP 2000+ på et PCCHIPS
> M810-bundkort (har 4x-AGP-port).
>
> Kan et geforce 3 ti500 da det?

Ja, alle kort vil kunne køre stabilt med det bundkort og processor, men hvis
det går ned vil jeg skyde på at selve fejlen ligger i grafikkortet, højst
sandsynligt pga. for dårlig køling af kortet. Dette kan enten skyldes:
1: For dårlig køling fra standard. Producenten har proppet en for lille
køleenhed på kortet, og det bliver for varmt.

2: For dårlig køling fra standard. Nogle gange skyldes det ikke for lille
køleenhed, men simpelthen fordi køleenheden er skæv som ind i helvede, eller
også fordi der bare er lagt 3cm "kølepasta" mellem chippen og køleren :)..

3: For dårlig luftcirkulation / luftgennemstrømning i kabinettet..

Jeg vil råde dig til at springe Nvidia kort over når du kun vil bruge 500
kroner.. Altså medmindre du finder et GF3 ti500, hvilket er et udmærket kort
:) Jeg er selv Nvidia bruger, dvs. jeg har aldrig ejet et Radeon kort, men i
dette tilfælde er det ret dumt ikke at gå fra Geforce4 MX440 til Radeon
9100, fordi ydelsen på Radeon kortet er dobbelt så god som på MX440'eren.

Jeg ville vælge sådan et Sapphire kort her:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017903

Det findes også som "Club 3D", men jeg ville foretrække Sapphire mærket:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364947905

Det overskrider dit budget med omkring 100 kroner (samlet pris 612kroner +
8kr til posten), men jeg vil tro det er langt den bedste løsning.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-08-03 20:44

> [...]
at
> køre godt og stabilt med med min AMD XP 2000+ på et PCCHIPS M810-bundkort

1: Det grafikkort du har kig på som afløser, har jeg set i brug på en masse
pc.er, bl.a. fra bj-trading, men med andre bundkort, og det kører faktisk
fortræffeligt til prisen.
Jeg har ikke set nogen spil, som det ikke kan klare.

2: Dit oprindelige problem.
Har du husket at disable onboard grafikkortet, så det ikke laver konflikter
(skal gøres i bios). Huskede du at afinstallerede driveren til onboard
kortet inden du forsøgte dig med det nye kort? De nye kort er særdeles
ømfindtlige over for tidligere drivere, så derfor bør alt være afinstalleret
og computeren bør bruge standard pci driveren, inden man begynder at
installere nyt. Ellers beder man om at få problemer.

Kurt

Fra : JN

Dato : 17-08-03 22:10

> [...]
> og computeren bør bruge standard pci driveren, inden man begynder at
> installere nyt. Ellers beder man om at få problemer.

Ja, jeg installerede windows helt på ny med mit nye grafikkort i.
Ja, jeg slog onboard fra i BIOS (eller rettede, det gjorde BIOS'en selv ved
automatisk at disable onboard-option)

mvh
Jakob

Fra : JN

Dato : 17-08-03 22:18

og jeg vil lige tilføjge, at jeg ønsker et grafikkort der er FULDSTÆNDIGT
lydløs (dvs. helst passiv køling)

mvh
Jakob

Fra : Søren Andersen

Dato : 18-08-03 07:39

"JN" <jakob@putandtake.dk> wrote in message
> og jeg vil lige tilføjge, at jeg ønsker et grafikkort der er FULDSTÆNDIGT
> lydløs (dvs. helst passiv køling)

Så glem gf3ti500 igen :)
Såvidt jeg husker kan man få geforce4mx med passiv køling.

Mvh.
Søren Andersen

Fra : Nielsen

Dato : 18-08-03 13:56

> Såvidt jeg husker kan man få geforce4mx med passiv køling.

Tror du den kan køre på min PC ?