Unix/javascript
Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 17-08-03 02:07

Jeg er i gang med at lave en hjemmeside med billeder. Til den vil jeg vise
EXIF-data til hvert billede.

Til hvert billede er der en txt-fil med EXIF-data, men kun nogle enkelte
linier er interessante.

Kan jeg nu vælge specifikke linier med javascript fra en txt-fil, som skal
vises, eller kan man gøre det med Terminal? Jeg har luret lidt på CUT og
TAIL, men jeg kan ikke finde ud af det.

Jeg har 140 txt-filer, hvor jeg kun skal vise linierne
4
10
19
20
23
25
30
31
Og kun det der står efter kolon er interessant. Eksempel på en linie:
Shutter Speed Value : 1/16 sec

Ja, det der står før, er også rart at vide, men når der står en brøk, så ved
man hvad det betyder.

Er der nogen der kan hjælpe mig med dette problem? Jeg tænker egentlig på at
manipulere txt-filerne med Terminalen, men det kan være, der er andre
metoder...

Henning.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-08-03 10:04

Henning Vestergaard Poulsen <hvp@livgarden.dk> wrote:

> [...]
> manipulere txt-filerne med Terminalen, men det kan være, der er andre

Jeg har ikke en løsning på dit specifikke problem, men hvis du prøver at
lave et on-line galleri, hvor man kan se EXIF data om billederne, så vil
jeg anbefale dig at tage et kig på http://gallery.menalto.com.

Mit eget galleri ligger på http://gallery.rfn.dk, hvis du vil se hvad
det kan.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-08-03 02:15

In dk.edb.mac, Henning Vestergaard Poulsen wrote:

> Er der nogen der kan hjælpe mig med dette problem? Jeg tænker egentlig på at
> manipulere txt-filerne med Terminalen, men det kan være, der er andre
> metoder...

Hvis du har PHP på serveren, og EXIF-data er embedded med billederne
kan dette måske være af interesse:

<http://dk2.php.net/manual/en/function.exif-read-data.php>

Ellers så spørg i <news://dk.edb.internet.webdesign.clientside>

"If there's anything more important than my ego,
I want it caught and shot now."

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-08-03 13:49

Henning Vestergaard Poulsen <hvp@livgarden.dk> writes:

> Jeg er i gang med at lave en hjemmeside med billeder. Til den vil
> jeg vise EXIF-data til hvert billede. Til hvert billede er der en
> txt-fil med EXIF-data, men kun nogle enkelte linier er interessante.

Jeg forstår ikke helt, hvorfor EXIF-dataen ligger i seperate filer
(normalt ligger den som en del af grafikfilen), men du kan
sandsynligvis bruge gphoto2 til at trække de ønskede dele ud. gphoto2
er fri software, snakker med de fleste kameraer og kan styres fra
kommandolinjen med en stræbe parametre.

-j

--
Viden bliver ikke mindre af at blive delt - tværtimod!
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-08-03 23:11

Hejsa

Det skulle være muligt vha grep og "sære" ting. Klokken er for mange pt
til at jeg orker at kigge efter ,-) Men måske "perl" kunne bruges.

Kender du ikke nogen dataloger? De plejer at kunne lave den slags små
*nix-dimser ,-)

Elelrs vend tilbage, så skal jeg kigge i mine bøger og starte min
maskine i X

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-08-03 00:38

> [...]

> 30
> 31
> Og kun det der står efter kolon er interessant. Eksempel på en linie:

For en enkelt fil kan følgende lille stump klre det i Terminal.aa.:

perl -e '@_ = <>;map {s/.*://}@_;print@_[3,9,18,19,22,24,29,30]' filnavn

De oenskede linier vises paa skaermen.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 18-08-03 04:08

> For en enkelt fil kan følgende lille stump klre det i Terminal.aa.:
>
> perl -e '@_ = <>;map {s/.*://}@_;print@_[3,9,18,19,22,24,29,30]' filnavn
>
> De oenskede linier vises paa skaermen.

Perfekt. Genialt! Tusind tak for det. Nu skriver Terminal fx

% perl -e '@_ = <>;map {s/.*://}@_;print@_[3,9,18,19,22,24,29,30]'
"/Users/hvp/Sites/billeder/billeder0/exif/0.txt"
Canon PowerShot S40
45
1/16 sec
F2,8
65,535 metres
No flash fired
1600 pixels
1200 pixels

Så bliver det nok et mindre problem at få det vist med javascript, hvis jeg
gør sådan ved alle filerne, og gemmer filerne påny.

Årsagen til at EXIF-dataene er på dokumenter ved siden af, er at jeg har
brugt et program der har trukket dataene ud af dokumenterne, fordi jeg
ellers ikke kan se dem. Dvs, jeg kan slå det op i iPhoto, men jeg skal bruge
det til en hjemmeside, og jeg kan ikke finde ud af at bruge php, som en
foreslog.

Tak for det. Jeg arbejder videre herfra.

Henning