indspr. dyse-problem?
Fra : Bo

Dato : 16-08-03 11:53

jeg tror der et problem med benzin indsprøjtningen på
cyl. 3. da den har lavet et hul i stemplet!
det er skiftet, men mc'en lyder stadigvæk som en v-motor. - det er en
gsxR750-99.

jeg har et udtag til en lampda-sonde på udstødningen, men den kan jo ikk se
om der er fejl på blot en cylinder.

kan man kontrollere om der bliver supleret nok benzin på
blot denne ene cylinder?

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-08-03 17:24

On Sat, 16 Aug 2003 12:52:36 +0200, "Bo" <gsx-r@ofir.dk> wrote:

Hej Bo.

>jeg tror der et problem med benzin indsprøjtningen på
>cyl. 3. da den har lavet et hul i stemplet!
>det er skiftet, men mc'en lyder stadigvæk som en v-motor. - det er en
>gsxR750-99.

Gør alle rigtige MC'er ikke det ?

>jeg har et udtag til en lampda-sonde på udstødningen, men den kan jo ikk se
>om der er fejl på blot en cylinder.
>
>kan man kontrollere om der bliver supleret nok benzin på
>blot denne ene cylinder?

Det er lidt trigt at finde ud af uden at tage dysserne ud og teste
dem.
Det kan gøres ved at sætte benzin på dem under et tryk på ca 2,8
Kg/cm3 og så sætte ca. 3 volt på dyssen i en given tid.
Dysserne på min XN85 skal aflevere 35 mL på 15 sek. ved den
testmetode, og jeg vil mene det er nogenlunde det samme på dine
dysser.

En husmandsmetode til at checke om de fire cylindere er ens.
Kør en tur så maskinen er godt varm og stop motoren under kørsel -
ikke noget med tomgang.
Tag tændrørene ud og check farven på den.
De skal være ens brunlige.
Hvis det der sidder i den cylinder du har mistanke til er lysere end
de andre (måske hvid) så er der tale om for mager blanding, og dermed
en defekt dysse.
Dysserne er styret i parallel, så der er sikkert ikke tale om en
elektrisk fejl i styrekredsløbet.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 16-08-03 17:07

Steen Gruby <steen.gruby@(at)gruby.dk> skrev i en

> [...]
> Kør en tur så maskinen er godt varm og stop motoren under kørsel -
> Tag tændrørene ud og check farven på den.

Hvis det er så grels som Bo giver udtryk for, så er en simpel føle-test med
hænderne på forrørene umiddelbart(!) efter opstart også en enkel måde at
konstantere om alle cyl. er med!

> Dysserne er styret i parallel, så der er sikkert ikke tale om en
> elektrisk fejl i styrekredsløbet.

Jeg har tidligere noteret mig at XN'eren har det sådan; men er du sikker på
at det stadig er metoden!?

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-08-03 23:09

On Sat, 16 Aug 2003 18:06:46 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Jeg har tidligere noteret mig at XN'eren har det sådan; men er du sikker på
>at det stadig er metoden!?

Yep, de er "sjatpissere" hele bundtet

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 17-08-03 00:21

> On Sat, 16 Aug 2003 18:06:46 +0200, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> Hej Armand.

> Yep, de er "sjatpissere" hele bundtet

Hvilket står i stærk kontrast til de omstændige principper der ellers
benyttes (á f.eks. dobbelt-klap -systemerne)!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-08-03 09:26

On Sun, 17 Aug 2003 01:20:51 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Hvilket står i stærk kontrast til de omstændige principper der ellers
>benyttes (á f.eks. dobbelt-klap -systemerne)!

Tjaeh, men der er jo ingen grund til at gøre det mere kompliceret end
det er nødvendigt.
KISS = Keep It Simple Stupid
At brænsdtofindsprøjtningen opbygger "tågen" i manifolden af flere
gange betyder ikke noget så længe der blot er den rigtige mængde hver
gang en cylinder beslutter sig til at trække vejret.
Det er fidusen ved "indirekte" indsprøjtning.
Anderledes ser det ud hvis der er tale om direkte indsprøjtning i
cylinderne.
Jeg ved faktisk ikke hvornår en benzinmotor med direkte indsprøjtning
foretager injektionen, men jeg kan forestille mig at det er noget før
stemplet er i top, og at tidspunktet ikke er kritisk, idet
gasblandingen først antændes når gnisten i tændrøret springer.
Hvis det er en Dieselmotor er injektionstidspunktet =
antændingstidspunktet, og dermed særdeles kritisk.
"Tændingstidspunktet" på en Dieselmotor justeres altså ved at flytte
injektions tidspunktet.
Det mest komplicerede og dermed dyreste system at fremstille er
dieselmotorens, og det simpleste og dermed billigste er
"sjatpisserne".
Og skal jeg sammenligne de indsprøjtningssystemer der sidder på
moderne MC'er med karburatormodellerne foretrækker jeg langt
indsprøjtningen frem for karburatorene.
Og så er indsprøjtningen sikkert langt billigere at fremstille end
karburatorene, uden at cyklerne dermed bliver billigere.
Vi bliver snydt så benzinen driver )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Rune Larsen

Dato : 17-08-03 09:58

at wrote:

> [...]
> stemplet er i top, og at tidspunktet ikke er kritisk, idet
> gasblandingen først antændes når gnisten i tændrøret springer.

De sprøjter først ind ganske tæt på stemplets toppunkt, og sprøjter det ind
i nærheden af tændrøret.
Problemet er, at hvis man gør blandingen alt for mager, vil skidtet slet
ikke tænde.
Ved at sprøjte i aller-sidste øjeblik og helt hen til tændrøret og så lade
dette tænde i samme øjeblik, sikrer man sig at det er det rigtige
blandingsforhold, i det mindste nær tændrøret!
Det er ihvertfald den måde mitsubishi løser lean-burn problemet på deres
GDI'er.

> Og så er indsprøjtningen sikkert langt billigere at fremstille end
> karburatorene, uden at cyklerne dermed bliver billigere.
> Vi bliver snydt så benzinen driver )

*hehe* - se DET er garanteret rigtigt

/Rune - med planer om at bygge sit eget sprøjt-anlæg.

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-08-03 10:18

Hej Rune

> [...]
>blandingsforhold, i det mindste nær tændrøret!
>Det er ihvertfald den måde mitsubishi løser lean-burn problemet på deres

Således oplyst takker jeg mange gange for forklaringen.
Det er jo meget logisk når bare man ved det

>*hehe* - se DET er garanteret rigtigt

En karburator koster formentlig mere at producere end hele
elektronikken til at styre indsprøjtningen, og for een karburators
pris kan der garanteret fremstilles fire dysser og en pumpe.
Det vil groft set betyde at fabrikanten sparer en udgift der ligner to
karburatorer på en fire cylindret MC.

>/Rune - med planer om at bygge sit eget sprøjt-anlæg.

Det er jeg spændt på at se ressultatet af.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Bjørn S

Dato : 17-08-03 18:48

"Steen Gruby" skrev´

> [...]
> pris kan der garanteret fremstilles fire dysser og en pumpe.
> Det vil groft set betyde at fabrikanten sparer en udgift der ligner to

På rent expremitært plan kunne det være spennende at se hvad en mc kunne
præstere med et af de nye Common Rail systemer (eller deres konkurrerende
typer) og diesel, hvis det ellers er praktisk muligt :-/
Selvsagt vejer vel stadig en dieselblok mere end en for benzin, men....
Måske ser vi det i produktion på Royal Enfield om ~ 30 år ?
Den som lever får se

--
/Bjørn

Fra : Morten dahl

Dato : 21-08-03 00:26

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Selvsagt vejer vel stadig en dieselblok mere end en for benzin, men....
> Måske ser vi det i produktion på Royal Enfield om ~ 30 år ?

Som skrevet i en anden tråd, en tysker byggede en golf GTD motor i
et-eller-andet stel. Ikke kønt.

Men hans næste projekt skulle være noget stort touringjern med en Lupo 3L
TDI. Grundet den (relativt) lave vægt og størrelse. Og med 100hk og 270NM
(chippet) ville den da være perfekt i en CBR1000/ZZR110 størrelse
touringjern.

-
Morten Dahl