Espressomaskine
Fra : Marianne

Dato : 16-08-03 11:03

Hej

Brugsen har en Saeco espressomaskine på tilbud i denne uge. Jeg kender ikke
mærket - kan de lave OK espresso?

mvh
Marianne

Fra : Anders

Dato : 16-08-03 14:56

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Brugsen har en Saeco espressomaskine på tilbud i denne uge. Jeg kender
> [...]

Hej Marianne,

Det afhænger helt af, hvad dine forudsætninger er. Hvis du som jeg er en
totalt nørdet kaffefreak, der selv rister, maler og blander sin
espressokaffe, er en Saeco formentlig ikke noget for dig.
Hvis du blot kan lide espresso og synes det kunne være rart at have en
maskine og prøve at lave espresso hjemme er den ok.

Jeg er dog nødt til at fremhæve at de vigtigste forudsætninger for god
espresso er:

1. Frisk kaffe, der males umiddelbart inden brug i.....
2. en ordentlig kværn/ mølle, dvs med "keglekværn" og ikke roterende
"blender-blade".

Saeco laver rimelige hjemmemaskiner og prisen for denne er da aldeles
rimelig.

Hvis du vil vide mere om kaffe/espresso kan jeg anbefale:

alt.coffee
www.coffeegeek.com
www.coffea.dk
www.espressokaffe.dk

mvh
Anders

Fra : Marianne

Dato : 16-08-03 20:19

> [...]
> maskine og prøve at lave espresso hjemme er den ok.

> Hvis du vil vide mere om kaffe/espresso kan jeg anbefale:

Hej Anders

Tak for henvisningerne. Nu bliver jeg helt betænkelig. Maskinen er en gave
til min mand, som holder meget af espresso og drikker et par kopper i løbet
af dagen - men han er ikke få nørdet, som du er . Hvis jeg nu vil ofre
3000 på sagen, ville du så mene, at et andet køb end Brugsens ville være
bedre? Jeg kan se, at de fleste af maskinerne ligger noget over 3K undtagen
G3ferrari, som koster omkring 1800. Er den bedre ?

mvh
marianne

Fra : Anders

Dato : 17-08-03 10:50

> [...]
undtagen
> G3ferrari, som koster omkring 1800. Er den bedre ?

Hej Marianne,

Det er faktisk kaffekværnen, du skal ofre flest penge på. Hellere en god
kværn til en "dårlig" maskine end omvendt.
G3 skulle være en udmærket maskine til prisen, men jeg har ikke personlig
erfaring med den.
Men en god kværn og Saeco'en er da ikke noget dårligt "begyndersæt"

mvh
Anders

Fra : crema

Dato : 17-08-03 11:33

Hello
Jeg er også espressonørd om du vil det. Jeg er helt enig med Anders, at
Saeco (uden at have testet den) sikkert er en god start.
Hvis I (eller din mand) ikke stiller de store kriterier om at brygge
espresso og steame mælk bliver i sikkert glade for udstyret.
I kan sikkert med tiden brygge espresso som ligner den, I får serveret på de
fleste caffeer. Det har Anders og jeg været tilfredse med i lang tid, men på
et tidspunkt bliver man måske mere sulten og vil noget mere. Så begynder det
at koste.
Men hvad er en god espresso, det ved Anders og jeg objektivt set. Jeg
startede selv med en Krups, senere en Pavoni og en Elektra, alle til priser
mellem 600 til 2000 kr og endda med Illy kværnet espressokaffe og det var
jeg da glad for.
Held og lykke og en god fødselsdag.
Henrik

Fra : -V-

Dato : 17-08-03 19:09

crema wrote:
> Hello
> Jeg er også espressonørd om du vil det. Jeg er helt enig med Anders

I to kaffenørder, fortæl mig lige en gang: hvad ved I om E61-hovedet, og
hvor vigtigt er det, at dert er netop *det* hovede, der sidder på heateren?

-V-

Fra : Anders

Dato : 18-08-03 15:35

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> I to kaffenørder, fortæl mig lige en gang: hvad ved I om E61-hovedet, og
> hvor vigtigt er det, at dert er netop *det* hovede, der sidder på
heateren?

E61 hovedet er opfundet af en ingeniør hos Faema i 1961. Det udmærker sig
ved at aktivt at opvarmes af cirkulerende vand fra kedlen, hvilket bidrager
til varmestabiliteten. E61-hovedet bruges på utallige kommercielle maskiner,
men man kan sagtens få gode espresomaskiner med andre gruppehoveder.

mvh
Anders

Fra : crema

Dato : 17-08-03 20:10

Tja. Hvad vil du vide. Det er en gammel sag, introduceret af Faema i 1961.
Består af messing og vejer 4-4,5 kg. Dvs. det har en god varmestabilitet,
som er en af forudsætningerne for en god espresso. Preinfusionen gør at
kaffen lige vådtes lidt inden selve brygningen, hvilket betyder at kaffen
har letterre ved at frigive sine aromaer og dufte.
Det kan enhver som ikke er idiot slå op på nettet !
Henrik

Fra : -V-

Dato : 18-08-03 16:41

crema wrote:
> [...]
> Preinfusionen gør at kaffen lige vådtes lidt inden selve brygningen,
> hvilket betyder at kaffen har letterre ved at frigive sine aromaer og

Som skrevet, jeg vil gerne vide *din* mening om hovedet, og ikke hvad jeg
naturligvis kan slå op på nettet.

> Det kan enhver som ikke er idiot slå op på nettet !

Tak for din venlige tone, det luner sørme.
Hvorfor egentlig så harm?

-V-

Fra : crema

Dato : 18-08-03 20:41

Nå. Jeg har ikke prøvet at sammenligne temperaturstabiliteten med andre
typer, men det kunne da være interessant at prøve. Jeg har en 22 kg sag med
dette bryghoved, og det virker stabilt.
Jeg er ikke harm, læste åbenbart dit spørgsmål forkert.
Henrik

Fra : Marianne

Dato : 17-08-03 19:16

> Det er faktisk kaffekværnen, du skal ofre flest penge på. Hellere en god
> kværn til en "dårlig" maskine end omvendt.

Hej Anders

OK. Jeg tror så, jeg begynder med den kaffemaskine, jeg har set. Men
kværnen? Dem, de har på linkene, du sendte, ser enormt store ud. Hvis man
'bare' skal lave 2 espressoer om dagen, skal man vel også bare bruge en
lille kværn? 'Kender' du en god, lille kværn, som vil være fin til en
begynder ? Den skal helst kunne flyttes frem og tilbage i forbindelse med
brug og ikke kræve fastboltning i væg eller lignende. Jeg går ud fra, at
krups kværn er helt yt?

mvh
Marianne

Fra : crema

Dato : 17-08-03 19:57

Du kan få en masse teknisk hjælp på denne side:
http://www.amokka.com/show.asp?id=293
Henrik

Fra : Kim Grandjean

Dato : 17-08-03 22:36

Marianne wrote:

> [...]
> forbindelse med brug og ikke kræve fastboltning i væg eller lignende.
> Jeg går ud fra, at krups kværn er helt yt?

Jeg vil gerne tilslutte mig sangkoret om kværnens vigtighed.
Du kan tage et kig på Moccaline CG1 fra www.moccabox.dk. Den er lille og let
transporterbar, og står i 1400 kroner. Jeg er med på at det absolut ikke er
småpenge for en kaffekværn, men sammenlignet med priserne for de store
mærkevarekværne, så er det ganske rimeligt. Fra leverandøren kværner den ikke
fint nok til espresso, men efter en mindre justering, så klarer den det faktisk
rigtig godt. Kværnen har 38 mm koniske knive og er klasser bedre end fx. Bodums
Antigua.

Venligst
Kim

Fra : Anders

Dato : 18-08-03 15:42

">
> [...]
> brug og ikke kræve fastboltning i væg eller lignende. Jeg går ud fra, at

Jep, Krupps-kværnen er yt. Kværnen størrelse har ikke noget med hyppigheden
at gøre.
Alle kværnene på de omtalte sider er bordmodeller, der nemt kan flyttes.

Jeg vil umiddelbart anbefale Gaggia MDF -kværnen som minimum. De billigere
kværne kan ikke male fint nok til espresso.
Jeg kender ikke Moccaline-kværnen, så den vil jeg ikke udtale mig om.

En ideel begynderkværn ville være en Solis Maestro, men den fiindes mig
bekendt stadig kun i en 110volts version, og sælges desværre ikke i Europa.

Jeg håber det lykkes for dig
...og spørg bare løs!!!

Anders

Fra : Marianne

Dato : 19-08-03 21:35

> [...]
>
> En ideel begynderkværn ville være en Solis Maestro, men den fiindes mig
> bekendt stadig kun i en 110volts version, og sælges desværre ikke i

Tak for svarene.

Solis Maestro ?? Den er jo også pæn!

Indrømmet - det var primært på amerikanske sites, den dukkede op, men den må
da blive importeret til USA - fra Italien fx. Der er da 220V i Italien, så
mon ikke man kan være heldig et eller andet sted?

mvh
Marianne

Fra : crema

Dato : 20-08-03 07:10

Hej Marianne
Jeg har en Innova med koniske knive, den er 1 år gammel, men kværner rigtig
flot. Jeg har længe set på en anden kværn, så jeg vil godt af med denne her.
Skriv hvis du er interesseret.
Henrik
crema@mail.dk

Fra : Anders

Dato : 20-08-03 08:33

> [...]

> da blive importeret til USA - fra Italien fx. Der er da 220V i Italien, så
> mon ikke man kan være heldig et eller andet sted?

This grinder was designed and is assembled in the United States by Baratza,
LLC (website). They handle the product exclusively for Solis. Baratza
supplied CoffeeGeek with one of the early production models for the purposes
of this detailed review. This grinder has a MSRP of $145, and can be found
for as low as $129 USD online.

Selvom Solis er europæisk, er Maestroen amerikansk, lavet af Baratza,
eksklusivt for Solis. Den er en videreudvikling af Solis 166, som godt kan
fås i Europa, men som altid har haft ry for ikke at kunne male fint nok til
espresso. Den Dualitkværn man kan købe hos www.coffea.dk til 1300, er en
Solis 166.
Jeg købte min på nettet fra USA, men kun fordi jeg kunne få venner til at
tage de med til DK, da shipping priserne er temmeligt høje.

Anders