Beskæring af hindbær
Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 16-08-03 10:14

Vi plantede for et par år siden Algonquin med ca. 60 cm mellem de nye
planter. Sidste år skød de nogle ordentlige stjavverter, som så i år har
båret fint.
Skuddene var/er mindst to meter høje og fik i forsommeren en del ret lange
sideskud, som bærrene så har siddet på. Så langt, så godt.
Nu læser jeg flere steder, at hindbær skal tyndes til 10-15 skud pr. løbende
meter. Med mine algonquin vil det da til næste år blive ét vildnis, hvis de
skal stå med 10 cm's mellemrum eller mindre.
Hvad er jeres erfaringer?
Får alle hindbærsorter så lange skud? Min nabos er vist nærmest kun en meter
lange, men han ved ikke hvad sort det er.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Preben Andersen

Dato : 16-08-03 10:27

"Poul Erik Jørgensen" <poul.erik@NNNweb.de> wrote in message
> [...]
meter
> lange, men han ved ikke hvad sort det er.

De gamle skud skærer du helt ned, og så kan du samtidig fjerne de svageste
af de nye skud. Jeg vil foreslå ca. 20 cm. mellem hvert af de
tilbageblivende skud, men lad nu være at kontrollere med en tommestok eller
lignende, så vigtigt er det heller ikke.
Højden er meget forskellig fra sort til sort, men et par meter er ikke
usædvanligt. Det afhænger også af jordbunds- og gødningsforhold. For at
undgå at du skal stå på en stige og plukke næste år, er det en god idé at
skære toppen af næste forår, når faren for frost er ovre. Klip dem så højden
bliver mellem 1,2 og 1,5 meter, så kan det ikke gå helt galt.

mvh
Preben

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 16-08-03 10:41

Preben Andersen wrote:
> [...]
> tilbageblivende skud, men lad nu være at kontrollere med en tommestok
> eller lignende, så vigtigt er det heller ikke.

Glæder mig at høre. Det var også det jeg selv ville anse for realistisk.

> Klip dem så højden bliver mellem 1,2 og 1,5 meter, så kan det ikke
> gå helt galt.

Jeg klippede dem sidste efterår på min kones bud til ca. 2 meter, men så
høje var de ikke alle sammen.

Poul Erik

Fra : Preben Andersen

Dato : 16-08-03 10:50

> Jeg klippede dem sidste efterår på min kones bud til ca. 2 meter, men så
> høje var de ikke alle sammen.

Jeg vil foreslå, at du venter med at klippe dem i toppen til foråret. Hvis
du gør det om efteråret, og vi får en hård vinter, risikerer du at de fryser
ned så højden bliver en del mindre, end du havde planlagt. Så vent til
frosten er ovre.

mvh
Preben

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 16-08-03 18:07

Preben Andersen wrote:
> Jeg vil foreslå, at du venter med at klippe dem i toppen til foråret.

Det gør jeg!

PEJ