Mænd søges til interviews om overvægt
Fra : Jakob Munck

Dato : 16-08-03 07:07

Jeg er ved at skrive en bog beregnet til overvægtige mænd, og i den
forbindelse vil jeg gerne i kontakt med mænd (København/Sjælland) som jeg
kan interviewe for at lære af deres erfaringer og synspunkter på fedme i
almindelighed og på det at forsøge at komme af med den.

Interviewene bruger jeg til selv at blive klogere og nogle af dem vil indgå
i beskåret form i den færdige bog. Det bliver dog i anonymiseret form, så
personen ikke kan genkendes.

Altså: Vil du hjælpe mig med din viden og dine erfaringer om overvægt og bor
du i eller i nærheden af København, så vil jeg være meget glad, hvis du vil
dele dine erfaringer med mig.

Det tager ca. en time og som "honorar" får du et eksemplar af den færdige
bog.

v.h.
Jakob Munck

Jakob Munck
Strindbergsvej 74 A
2500 Valby
Tlf. 36 17 95 16

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-08-03 08:38

"Jakob Munck" <j.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Interviewene bruger jeg til selv at blive klogere og nogle af dem vil
> indgå i beskåret form i den færdige bog. Det bliver dog i anonymiseret
> form, så personen ikke kan genkendes.

Hvorfor anonymitet? Det virker da så absolut mere troværdigt, hvis folk ikke
er anonyme. Det burde ikke være et problem at finde nogen, der vil fortælle
alligevel.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 16-08-03 10:58

> [...]
ikke
> er anonyme. Det burde ikke være et problem at finde nogen, der vil

Jeg kan godt forestille mig at der er potentielle interviewpersoner, som
foretrækker anonymitet. Men hvis de ønsker ikke-anonymitet, så er det intet
problem for mig.

v.h.
Jakob

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-08-03 15:18

> Jeg kan godt forestille mig at der er potentielle interviewpersoner, som
> foretrækker anonymitet. Men hvis de ønsker ikke-anonymitet, så er det
> intet problem for mig.

Du har ganske givet ret i, at nogle vil ønske at være anonyme.
Men det ændrer jo ikke ved, at du kan vælge, at du vil snakke med dem, der
IKKE har noget imod at stå frem *S*

Det vil øge troværdigheden af din bog!

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 16-08-03 18:25

> Du har ganske givet ret i, at nogle vil ønske at være anonyme.
> Men det ændrer jo ikke ved, at du kan vælge, at du vil snakke med dem, der
> IKKE har noget imod at stå frem *S*
>
> Det vil øge troværdigheden af din bog!

Hvorfor dog det?

For det første er det ikke særlig relevant for læserne af en sådan bog, om
den person man citerer, og som man måske kalder for "Peter" i virkeligheden
hedder Søren Jensen eller Hans Olsen. Hvilken betydning skulle det have for
bogens troværdighed?

For det andet gætter jeg på, at det kan blive svært overhovedet at få nogen
til at lade sig interviewe, hvis betingelserne er at de kan risikere at få
deres navn nævnt i en bog om overvægtige mænd. Selv ville jeg sandsynligvis
ikke lade mig interviewe under disse betingelser, så jeg tror at mange andre
mænd vil have det på samme måde. Og det synes jeg at man (jeg) skal
respektere, da deres "rigtige" navne under alle omstændigheder er temmelig
irrelevante.

v.h.
Jakob

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-08-03 19:07

> [...]
> virkeligheden hedder Søren Jensen eller Hans Olsen. Hvilken betydning
> skulle det have for bogens troværdighed?

Når man ikke optræder anonymt, kan man ikke lyve og forvrænge virkeligheden
uden risiko for at blive konfronteret med det. Det kan man derimod fint, når
man er anonym. Den anonyme kan helt risikofrit fortælle en pyntet og
kraftigt forskønnet version af virkeligheden.

> For det andet gætter jeg på, at det kan blive svært overhovedet at få
> nogen til at lade sig interviewe, hvis betingelserne er at de kan risikere
> at få deres navn nævnt i en bog om overvægtige mænd.

Hvorfor tror du det bliver svært?

Der er flere mænd herinde, der åbent har fortalt om deres overvægt og kampen
mod den.

Der har de seneste år været flere TV-udsendelser med mænd og kvinder, der
åbent og ærlig fortæller.

Aviser, magasiner og ugeblade myldrer med historier fortalt af mennesker,
der ikke har noget imod at stå frem.

Alt tyder på, at det er (forbløffende!) nemt at få folk til at fortælle om
selv meget private emner.

> Selv ville jeg sandsynligvis ikke lade mig interviewe under disse
> betingelser, så jeg tror at mange andre
> mænd vil have det på samme måde.

Jamen bestemt er der mange mænd og kvinder, der IKKE vil.
Men det er jo ikke afgørende at nogen eller mange ikke vil. *S*

Det vigtigt må være at få NOGEN til at fortælle - og fremstille det på en
sådan måde, at det fremstår på en troværdig måde.

> Og det synes jeg at man (jeg) skal respektere, da deres "rigtige" navne
> under alle omstændigheder er temmelig irrelevante.

Rigtige navne er irrelevante, ja.
Men det er ikke irrelevant, om folk tør stå åbent ved deres ord.

hvis jeg var dig ville jeg derfor som udgangspunkt i det mindste forsøge det
optimale - at finde folk, der vil fortælle åbent uden at skjule sig bag
anonymitet. Men hvis du på forhånd har besluttet, at det nok ikke er
muligt.... så er det nok heller ikke muligt for dig *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-08-03 19:24

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Rigtige navne er irrelevante, ja.
> Men det er ikke irrelevant, om folk tør stå åbent ved deres ord.

hvem tror du nogensinde vil tjekke om de pågældende personer der har udtalt
sig er citeret korrekt??

> [...]
> skjule sig bag anonymitet. Men hvis du på forhånd har besluttet, at
> det nok ikke er muligt.... så er det nok heller ikke muligt for dig

jeg synes måske ideen er god nok hvis der er tale om en artikel eller
lignende i et lokalt blad, men til en bog kan jeg ikke se hvad forskellen
skal gøre.....
pga den begrænsede målgruppe, og emnet....
jeg synes det er fint at Jakob fortæller klart at han gerne tager anonyme
udtalelser, ligesom mange andre forfattere og jounalister jo også gør.....
jeg er ikke enig i at det gør noget for troværdigheden af bogen, om man er
anonym eller ej..... om man har en jens jensen eller hans hansen er vel
underordnet..... det kræver alligevel for meget research at finde frem til
den person der har udtalt sig, og jeg tvivler på at nogen giver gøre det,
som bare læser den....
medmindre man diskriminerer og kun laver det med personer der har et
specielt navn, så der kun er meget få muligheder.....

der er jo ingen der kan se om man har brugt de rigtige navne til
udtalelserne eller ej, og ofte er den slags udtalelser jo pillet fra
hinanden så man hverken kan finde hoved eller hale i det når man ser det på
skrift..... so whats the diff??
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-08-03 21:56

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> hvem tror du nogensinde vil tjekke om de pågældende personer der har
> udtalt sig er citeret korrekt??

Om de er citeret korrekt er en anden sag end om de optræder anonymt og ikke
udtaler sig i overensstemmelse med sandheden.

> jeg synes måske ideen er god nok hvis der er tale om en artikel eller
> lignende i et lokalt blad, men til en bog kan jeg ikke se hvad forskellen
> skal gøre.....

Forskellen er den samme.

> jeg synes det er fint at Jakob fortæller klart at han gerne tager
> anonyme udtalelser,

Jada.

> ligesom mange andre forfattere og jounalister jo
> også gør.....

Der bruges sjældent anonyme kilder i medierne.

> jeg er ikke enig i at det gør noget for troværdigheden af bogen, om man
> er anonym eller ej.....

Når du ikke kan gennemskue forskellen på den effekt anonyme og ikke anonyme
kilder kan have kan det ikke undre, at du ikke kan se de mulige problemer.

Jeg kan heller ikke læse varedeklarationer på shampoo og hårfarve og på den
baggrund sige noget somhelst om deres effekt på mit hår. Men det kan du
garanteret?

> om man har en jens jensen eller hans hansen er vel
> underordnet.....

Der er totalt ligegyldigt for læserne, hvad navnet er.
Men der er ikke ligegyldigt, om Jens Hansen tør bryde anonymiteten.

Hvis det VAR ligegyldigt, var der heller ingen grund til at vælge
anonymiteten.

> det kræver alligevel for meget research at finde frem til
> den person der har udtalt sig,

Ja.... det handler heller ikke om at finde frem til personen.
Det handler om, at når Jens Jensen ved, at hans omgangskreds måske ser bogen
og hans beretning, vil det motivere ham til at holde sig til sandheden. Af
den simple årsag, at det vil være for pinligt for ham at blive grebet i at
lyve. Den risiko er der ikke, hvis han er anonym.

> [...]
> udtalelserne eller ej, og ofte er den slags udtalelser jo pillet fra
> hinanden så man hverken kan finde hoved eller hale i det når man ser

Forskellen er som nævnt stor.

Og medierne accepterer derfor kun i særlige og sjældne tilfælde brug af
anonyme kilder.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-08-03 22:47

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Om de er citeret korrekt er en anden sag end om de optræder anonymt
> og ikke udtaler sig i overensstemmelse med sandheden.

øhhhhh du modsiger dig selv lidt med den udtalelse længere nede i dette
indlæg..... hvor du skriver: "Det handler om, at når Jens Jensen ved, at
hans omgangskreds måske ser bogen og hans beretning, vil det motivere ham
til at holde sig til sandheden."
hvis en person udtaler sig til en bog og beretter om det til vennerne, og
det citeres korrekt, vil vennerne kunne gennemskue hvilken udtalelse Jens
Jensen har givet......
hvori har du sikkerheden for at det de siger er sandheden blot fordi man
ikke er anonym?? og hvor ligger personens sikkerhed for at man citeres
korrekt uanset..... hvor mange forfattere viser deres interwiewliste til
andre?? hvem ved præcist hvem han har brugt til hans research og hvem skulle
tjekke det i så fald??

> Forskellen er den samme.

uenig....... meget endda......

> Der bruges sjældent anonyme kilder i medierne.

ikke hvad jeg har oplevet i min omgang med medierne.......

> Når du ikke kan gennemskue forskellen på den effekt anonyme og ikke
> anonyme kilder kan have kan det ikke undre, at du ikke kan se de
> mulige problemer.

jo jeg kan godt gennemskue effekten i små fora som lokalblade og lignende,
jeg kan dog ikke se hvad det har med lige denne sage at gøre.....
men for en god ordens skyld må du jo hellere forklare mig de problemer du
mener kan opstå..... og hvem de problemer rammer.....

> Jeg kan heller ikke læse varedeklarationer på shampoo og hårfarve og
> på den baggrund sige noget somhelst om deres effekt på mit hår. Men
> det kan du garanteret?

ja det kan jeg sagtens, men hvorfor er det relevant??

> Der er totalt ligegyldigt for læserne, hvad navnet er.
> Men der er ikke ligegyldigt, om Jens Hansen tør bryde anonymiteten.

hvorfor er det ikke ligegyldigt?? hvem er det relevant for??

> Hvis det VAR ligegyldigt, var der heller ingen grund til at vælge
> anonymiteten.

måske for at give de mere generte muligheden for at udtale sig uden at de
føler sig presset?? eller for at give forfatteren en større referanceramme
at udbygge sin bog fra......

> Ja.... det handler heller ikke om at finde frem til personen.

then you got me........ hvad er relevansen så?

> [...]
> til sandheden. Af den simple årsag, at det vil være for pinligt for
> ham at blive grebet i at lyve. Den risiko er der ikke, hvis han er

hvem ville lyve om deres mening om overvægt?? og hvorfor?
derudover skal udtalelserne bruges som research, ikke som direkte citater,
så vidt jeg forstod, så jeg kan igen ikke se hvorfor det er relevant......
og igen kan jeg ikke forstå hvad forskellen skal gøre...... alle kan jo lyve
af forskellige årsager.... hvis Jens Jensen lyver og hans venner snupper ham
i det ved at læse bogen., hvad forhindrer ham så i at lyve og sige at
forfatteren har forvrænget hans udtalelse?
hvis han ikke har et problem med at lyve overfor forfatteren om dette emne,
hvorfor skulle han så have et problem med at lyve for sine venner?

> Forskellen er som nævnt stor.

jamen så må du med din stooooore viden jo hellere oplyse os
andre....................

> Og medierne accepterer derfor kun i særlige og sjældne tilfælde brug
> af anonyme kilder.

igen, det er ikke min erfaring med medierne......... især ikke når vi taler
om research.......

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-08-03 22:53

Sabina Hertzum wrote:

> [...]

glemte lige at sige....
Jakob skriver tydeligt at han skal bruge interviewene til at lære af deres
erfaringer og synspunkter..... og til at blive klogere af....
ligesom at de skal bruges i beskåret form......

hvorfor er det lige nogle skulle lyve når de videregiver deres erfaringer og
synspunkter?? og hvem skal afgøre om de fortæller sandheden uanset?
hvem siger at deres venner ved alt der foregår i deres hoveder?? eller i det
hele taget at disse gutter taler med deres venner og familie om disse ting??

til jakob.....

jeg synes det er et fedt initiativ, og jeg ønsker dig al mulig held og
lykke... glæder mig til at høre om det færdige resultat, og håber at du har
heldet med dig her ;)

Fra : Nette

Dato : 17-08-03 13:23

"Sabina Hertzum" skrev i en meddelelse
> [...]
det
> hele taget at disse gutter taler med deres venner og familie om disse

Jeg ser det faktisk omvendt: Jeg synes det er en god mulighed, at man kan
være anonym.
Dette åbner nemlig for muligheden, at alle der bliver interviewet TØR være
ærlige omkring et så kildent emne som overvægt er for mange. De vil under
ingen omstændigheder vil blive genkendt af deres omgangskreds, og derfor kan
de lige så godt være ærlige, både for at benytte chancen til at få noget ud
af deres system, men også til at fortælle omverdenen om, hvordan man som
overvægtig egentligt går og har det med omverdenen.

Jeg kan overhovedet ikke se, dette er et emne, hvor det vil gavne nogle at
lyve, og som du inddirekte siger her, Sabina: Hvem tjekker dem og skriver
til forfatteren, hvis det de siger ikke passer???

Her i dette tilfælde vil jeg uden bekymringer mene, at troværdigheden kan
være størst, når anonymiteten er til stede.

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-08-03 14:37

Nette wrote:

> Jeg ser det faktisk omvendt: Jeg synes det er en god mulighed, at man
> kan være anonym.

netop :)

> [...]
> benytte chancen til at få noget ud af deres system, men også til at
> fortælle omverdenen om, hvordan man som overvægtig egentligt går og

enig...... hvem har lyst til at fortælle vennerne og omgangskredsen at man
har været på den samme kur 4 gange og er faldet i hver gang??
med anonymiteten giver det en person muligheden for at være 100% ærlig både
overfor forfatteren og sig selv....

> Jeg kan overhovedet ikke se, dette er et emne, hvor det vil gavne
> nogle at lyve, og som du inddirekte siger her, Sabina: Hvem tjekker
> dem og skriver til forfatteren, hvis det de siger ikke passer???

netop ;)

> Her i dette tilfælde vil jeg uden bekymringer mene, at troværdigheden
> kan være størst, når anonymiteten er til stede.

helt enig.......

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-08-03 17:56

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan være anonym. Dette åbner nemlig for muligheden, at alle der bliver
> interviewet TØR være ærlige omkring et så kildent emne som overvægt er >

Hvis anonymitet medfører større ærlighed, er det forunderligt, at anonyme
kilder er sjældne i medier og retssale.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-08-03 18:07

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis anonymitet medfører større ærlighed, er det forunderligt, at
> anonyme kilder er sjældne i medier og retssale.

det er et spørgsmål om at kigge på emnet og målgruppen...... vi snakker jo
ikke om en mordsag her vel.....

når vi snakker retssale har det sine naturlige årsager..... men selv _DER_
bliver der nedlagt navneforbud........ ret ofte endda i de store sager.....
medier er vist så meget sagt, som jeg har nævnt før, er det ikke den samme
erfaring jeg har gjort...... min erfaring er netop at medierne gerne bruger
anonyme kilder til at be- eller afkræfte oplysninger....

og igen. vi taler om simpel research..... hvad hulen er problemet i at folk
er anonyme, når der primært er tale om erfaringer og holdninger???

Fra : JS

Dato : 17-08-03 18:33

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> for mange.
>
> Hvis anonymitet medfører større ærlighed, er det forunderligt, at anonyme
> kilder er sjældne i medier og retssale.

Det er de da ved gud heller ikke!
De er anonyme overfor offentligheden ligesom i Jacobs tilfælde!!!

Fra : Nette

Dato : 18-08-03 13:13

"Lisbeth Jacobsen" skrev i en meddelelse
> Hvis anonymitet medfører større ærlighed, er det forunderligt, at anonyme
> kilder er sjældne i medier og retssale.

1. Der er forskel på at fælle en morder og så på at tale om overvægt.
I det første tilfælde anklager du måske een person til at skulle sidde i
fængsel i et vis antal år. I det andet fortller du dine mest intime
oplevelser med dig selv og din omgangskreds, som ikke frihedsberøver eller
generer nogle overhovedet.

2. Når der f.eks. er nedlagt navneforbud i en retsag, for befolkningen ingen
navne at vide. i dette tilfælde med bogen her, er det forfatteren der er
dommeren, som kender til disse personer, men læserne er befolkningen, som
ingen navne får at vide.

Nette

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 18-08-03 15:05

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> dommeren, som kender til disse personer, men læserne er befolkningen, som

.... i ovenstående, hvor er det, som har relevans for dk.helbred.slank???
(retorisk spørgsmål) - svaret er: INGEN STEDER!!!!

Fedt hen i dk.videnskab.jura, eller sådan noget...

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-08-03 09:09

> øhhhhh du modsiger dig selv lidt med den udtalelse længere nede i
> dette indlæg.....

Hvis du læser det igen tror jeg du kan få øje på, at ikke er noget
modsigende - men at der derimod er tale om en beskrivelse af to FORSKELLIGE
problemstillinger.

Du stiller en stribe spørgsmål, der afslører, at du ikke forstår
problematikken. Og det er da en ærlig sag. Vil du gerne sætte dig ind i
emnet, kan du findes masser om begrebet anonyme kilder. Mange af de
tvivlende spørgsmål du stiller mig, vil du kunne finde svar på rundt
omkring.

Brug af "anonyme kilder" er et emne, som masser af professionelle
skribenter/udgivere/politikere/jurister er optaget af. Du kan "Google" dig
frem til pro et kontra debat om emnet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-08-03 09:45

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Hvis du læser det igen tror jeg du kan få øje på, at ikke er noget
> modsigende - men at der derimod er tale om en beskrivelse af to

det er jeg ikke enig i.... det er to sider af samme sag......
jeg har også redegjort for hvorfor jeg mener det.......

> [...]
> i emnet, kan du findes masser om begrebet anonyme kilder. Mange af de
> tvivlende spørgsmål du stiller mig, vil du kunne finde svar på rundt

hvorfor vil du ikke besvare spørgsmålene, når du nu ved så meget om det??
jeg forklarer hvordan jeg ser på det, hvis du mener det er forkert, må du jo
argumentere for det, frem for at skyde problemet fra dig og igen gemme dig
bag det sædvanelige "jeg ved noget om kommunikation, du ved noget om
hår"....
jeg spørger jo fordi jeg gerne vil vide det, og eftersom du har den viden
jeg efterlyser, hvorfor skulle jeg så selv begynde at søge efter det?
det er jo ikke mig der mener det Jakob gør skaber problemer....... jeg
savner dog konkrete argumenter for hvorfor det er et problem..... :)

> Brug af "anonyme kilder" er et emne, som masser af professionelle
> skribenter/udgivere/politikere/jurister er optaget af. Du kan
> "Google" dig frem til pro et kontra debat om emnet.

nu er jeg hverken udgiver, politiker eller jurist, og har ingen intention om
at blive det.... men jeg er læser, og som læser kan jeg sige at for mig
betyder det nada om der står ole eller hans, og om navnet er rigtigt eller
forkert, da det aldrig vil være mig muligt at be- eller afkræfte om det
passer...... det er udelukkende holdningen olehans fremstiller jeg er
interesseret i..... og den tager jeg alligevel op til personlig revision
efter jeg har læst den.......
at det muligvis betyder noget for nogen som dig, kan jeg egentlig ikke se er
relevant i dette tilfælde, eftersom det er min fornemmelse at bogen og den
research Jakob laver er møntet på almindelige mennesker....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-08-03 10:38

> hvorfor vil du ikke besvare spørgsmålene, når du nu ved så
> meget om det??

Fordi du selv kan Google dig frem til viden - og fordi du stiller spørgsmål,
som tråden allerede indeholder svar på.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-08-03 10:46

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi du selv kan Google dig frem til viden - og fordi du stiller
> spørgsmål, som tråden allerede indeholder svar på.

whatever...... det er jo sådan hver gang...... jeg havde heller ikke regnet
med at du denne gang gad vise din store viden....... desværre, for det ville
gøre dine udtalelser langt mere troværdige......

Fra : JS

Dato : 17-08-03 18:33

> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi du selv kan Google dig frem til viden - og fordi du stiller
spørgsmål,
> som tråden allerede indeholder svar på.

Kværulant!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-08-03 19:19

"JS" <js_591@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kværulant!

Brokkeri er kværulantens kendetegn.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-08-03 21:09

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message

> Brokkeri

Få så afsluttet den tråd - eller der ryger en klage afsted til begge jeres
udbydere.

(Undskyld den hårde tone, men jeg er fandme snart træt af, at I to altid
ryger i totterne på hinanden. Hvis I vil skændes så kan I gøre det per
mail.)

- Mikekl
--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : JS

Dato : 19-08-03 08:42

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> (Undskyld den hårde tone, men jeg er fandme snart træt af, at I to altid
> ryger i totterne på hinanden. Hvis I vil skændes så kan I gøre det per

Bland lige mig udenom ikk'!

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 19-08-03 15:30

"JS" <js_591@hotmail.com> wrote in message

> Bland lige mig udenom ikk'!

Du fremturede sgu' da også.... (Message-ID:

Fra : JS

Dato : 19-08-03 20:00

> "JS" <js_591@hotmail.com> wrote in message

> Du fremturede sgu' da også.... (Message-ID:
> <3f3fbc4f$0$7838$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>)

Jo jo, men du skrev: "men jeg er fandme snart træt af, at I to altid
ryger i totterne på hinanden. Hvis I vil skændes så kan I gøre det per
mail"

Det er noget nær den eneste kommentar jeg nogensinde har lagt i denne
gruppe.
Slut herfra!!!

Fra : Jakob Munck

Dato : 16-08-03 20:25

> [...]
> man er anonym. Den anonyme kan helt risikofrit fortælle en pyntet og
> kraftigt forskønnet version af virkeligheden.

Men hvad skulle motivet være for en (anonym) person til at lade sig
interviewe og så sige noget usandt? Og hvad skulle mit motiv være for at
viderebringe noget sådant i en bog?

> Hvorfor tror du det bliver svært?

Det er mit gæt, men jeg ved godt at der er personer, der gladeligt står frem
i tv og ugeblade, hvilket måske også er mere spændende, end at blive citeret
i en bog. Så får man sin andel af de "15 minutter berømmelse" som A. Warhol
talte om.

> Der er flere mænd herinde, der åbent har fortalt om deres overvægt og
kampen
> mod den.

Dem håber jeg at høre fra.

> Alt tyder på, at det er (forbløffende!) nemt at få folk til at fortælle om
> selv meget private emner.

For visse medier ja, af de nævnte årsager.

> Rigtige navne er irrelevante, ja.
> Men det er ikke irrelevant, om folk tør stå åbent ved deres ord.

Hvis du dermed mener at man skal interviewe folk med angivelse af deres
rigtige navn, adresse og telefonnummer, så læserne kan ringe og kontrollere
om citaterne er korrekte, så er jeg helt uenig. Det ville være særdeles
uetisk, og de der ville gå med på sådanne betingelser, må formodes at være
temmelig naive/dumme, og dermed næppe repræsentative for andre end sig selv.

v.h.
Jakob

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-08-03 21:51

> Men hvad skulle motivet være for en (anonym) person til at lade sig
> interviewe og så sige noget usandt?

Folk forvrænger sandheden af mange og meget forskellige årsager.

> Og hvad skulle mit motiv være for at
> viderebringe noget sådant i en bog?

Det mistænker jeg dig ikke for at ønske! Men det udelukker ikke, at du kan
ende med at viderebringe forkerte oplysninger. Hvis dine kilder har behov
for at forvrænge sandheden vil du næppe kunne gennemskue det.

> Det er mit gæt, men jeg ved godt at der er personer, der gladeligt står
> frem i tv og ugeblade, hvilket måske også er mere spændende, end at
> blive citeret i en bog.

Nejda. Det er ikke mere spændende *S*

> Så får man sin andel af de "15 minutter berømmelse" som A. Warhol
> talte om.

Jep.. men en bog bliver ikke brugt til at pakke fisk ind i dagen efter.
"Berømmelsen" bliver så at sige sat på hylde, når det er en bog - og dermed
mere langvarig.

> Alt tyder på, at det er (forbløffende!) nemt at få folk til at fortælle om
> selv meget private emner.

> For visse medier ja, af de nævnte årsager.

Folk bliver ikke berømte af at komme i avisen. Og selv aviserne bugner med
artikler om folk, der fortæller detaljer om deres privatliv.

> Hvis du dermed mener at man skal interviewe folk med angivelse af
> deres rigtige navn, adresse og telefonnummer, så læserne kan ringe og
> kontrollere om citaterne er korrekte, så er jeg helt uenig.

Jamen det mener jeg ikke de skal. Det er ikke nødvendigt.

> Det ville være særdeles
> uetisk, og de der ville gå med på sådanne betingelser, må formodes at
> være temmelig naive/dumme, og dermed næppe repræsentative for
> andre end sig selv.

Øhhh.... de fleste kilder i danske medier er faktisk særdeles nemme at finde
frem til. Også selvom deres adresse og telefonnummer ikke er nævnt. Kig
engang i morgendagens aviser og se se, hvor mange af de citerede, der vil
være til at finde på få minutter *S*

Dermed siger jeg ikke, at det er vigtigt at kunne finde dem! Men det er
dælme vigtigt for troværdigheden, om folk tør være genkendelige eller ej.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 17-08-03 05:56

> Det mistænker jeg dig ikke for at ønske! Men det udelukker ikke, at du kan
> ende med at viderebringe forkerte oplysninger. Hvis dine kilder har behov
> for at forvrænge sandheden vil du næppe kunne gennemskue det.

Nej, jeg kan naturligvis kun gengive det, som folk siger, tættere på
sandheden kan jeg ikke komme. Men når man interviewer flere personer, så er
der en mulighed for at man får flere vinkler på denne sandhed, og dermed et
bedre billede.

> Folk bliver ikke berømte af at komme i avisen. Og selv aviserne bugner med
> artikler om folk, der fortæller detaljer om deres privatliv.

Man skal bestemt heller ikke regne med at blive berømt fordi man bliver
citeret i en bog om fedme, uanset om man bliver citeret med rigtigt navn
eller ej.

> Dermed siger jeg ikke, at det er vigtigt at kunne finde dem! Men det er
> dælme vigtigt for troværdigheden, om folk tør være genkendelige eller ej.

Jeg tror faktisk at folk (i denne sammenhæng) vil være mere troværdige, hvis
de udtaler sig anonymt, end hvis de citeres med deres rigtige navn. Netop
det at de - i sidstnævnte tilfælde - kan genkendes, giver dem et motiv til
at fordreje/forskønne deres udtalelser, så de svarer til det billede de
ønsker at deres venner og bekendte skal have af dem, frem for det som er
sandt.

v.h.
Jakob

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-08-03 08:35

Alt respekt for dit initiativ, men denne diskussion om anonymitet hører ikke
hjemme i gruppen. så, enten kommer tråden tilbage på sporet, eller også
finder I et andet sted at skændes.

- Mikkel

FUT: dk.admin.netikette

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-08-03 09:16

> Alt respekt for dit initiativ, men denne diskussion om anonymitet hører >
ikke hjemme i gruppen. så, enten kommer tråden tilbage på sporet,
> eller også finder I et andet sted at skændes.

Skal der stå slank i ethvert indlæg i tråden, når du dog ved, at debatten
knytter sig strikt til en bog om emnet?

Strengt taget er det vel ikke engang acceptabelt at søge overvægtige
interviewpersoner til en bog via denne gruppe. Det skal vist foregå i
opslagsgrupperne?

Kan vi i øvrigt ikke en gang for alle vedtage, at uenighed og debat ikke
nødvendigvis er lig med at skændes?

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-08-03 21:06

> Skal der stå slank i ethvert indlæg i tråden, når du dog ved, at debatten
> knytter sig strikt til en bog om emnet?

Nej, men dette er ikke en debat om en konkret bog, det er en diskussion om,
hvorvidt det er rimeligt, at man er anonym eller ej, og om det er
troværdigt. Det er ikke interessant i et slankemæssigt perspektiv.

> Strengt taget er det vel ikke engang acceptabelt at søge overvægtige
> interviewpersoner til en bog via denne gruppe. Det skal vist foregå i
> opslagsgrupperne?

Det har du principielt ret i - lektien af denne tråd må derfor være, at man
straks skal sørge for, at de ikke udvikler sig...

> Kan vi i øvrigt ikke en gang for alle vedtage, at uenighed og debat ikke
> nødvendigvis er lig med at skændes?

Det har du da ret i - det kommer helt an på tonen - men i denne tråd synes
jeg, at det har karakter af skænderi, for der føres præcis de samme
argumenter til torvs hele tiden, der tilføres ikke noget nyt til debatten og
ingen af parterne er interesserede i at lade sig rokke - det er ikke
diskussion eller meningsudveksling, det er for latterligt, og total meget
støj for alle andre i gruppen.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-08-03 07:07

> Nej, men dette er ikke en debat om en konkret bog, det
> er en diskussion om, hvorvidt det er rimeligt, at man er
> anonym eller ej, og om det er troværdigt. Det er ikke
> interessant i et slankemæssigt perspektiv.

Det er interessant og relevant for nogle - og i dette tilfælde knytter det
sig
strikt til en bog om overvægt. Du skal ikke regne med nogensinde at se, at
samtlige indlæg i en tråd holder sig så stramt til emnet, som du nogle gange
kræver.

> Det har du principielt ret i - lektien af denne tråd må
> derfor være, at man straks skal sørge for, at de ikke
> udvikler sig...

Principielt er vi helt enige i, at man skal holde sig til fundatsen.
Meennn.... eftersom du kun stærkt selektivt hidser dig op over sådanne
afvigelser, vil jeg tillade mig at tro, at din ophidselse har andre årsager
end dem du argumenterer med.

> [...]
> interesserede i at lade sig rokke - det er ikke diskussion eller
> meningsudveksling, det er for latterligt, og total meget

Jeg synes at DIN tone og reaktion er langt tættere på dét JEG oplever som
skænderi end flertallet af de øvrige indlæg i gruppen. Og dine indlæg om "nu
ka det fame være nok" er jo dybest set lige så offtopic som dem, du
kritiserer.

Sagt på en anden måde... jeg synes din ophidselse er forståelig og din
kritik berettiget. Men din reaktion forstår jeg ikke helt.

Mvh. Lisbeth

Fra : John Sahl

Dato : 19-08-03 07:30

> [...]
>
> Sagt på en anden måde... jeg synes din ophidselse er forståelig og din
> kritik berettiget. Men din reaktion forstår jeg ikke helt.

Hvis ikke Mikkel og andre siger fra overfor jeres off-topic
diskussioner kunne der være risiko for at det blev opfattet
som almindelig koncensus om at den slags var tilladt her inde.
Og det har jo gennem tiden vist sig umuligt at nå dig med
almindelig påmindelse om netikettens tilstedeværelse, ligesom
du aldirg følger en eventuel sat FUT, så jeg forstår fuldt ud
Mikkels reaktion.

FUT: dk.admin.netikette hvor denne debat hører hjemme.

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 19-08-03 15:35

> [...]
> strikt til en bog om overvægt. Du skal ikke regne med nogensinde at se, at
> samtlige indlæg i en tråd holder sig så stramt til emnet, som du nogle

Denne debat er for længe siden kørt laaaangt væk fra noget som helst, der
har noget med slank at gøre - den har udviklet sig til en mere eller mindre
relevant juridisk, moralsk og etisk principdiskussion om anvendelse af
anonyme kilder og vidner - hvilket er mildest talt uinteressant i
slankemæssigt perspektiv.

Hvis folk finder den interessant, så må de søge over i dk.videnskab.jura,
ligesom folk der finder opskrifter interessante søger hen i de dertil
indrettede grupper.

> [...]
> Meennn.... eftersom du kun stærkt selektivt hidser dig op over sådanne
> afvigelser, vil jeg tillade mig at tro, at din ophidselse har andre

Sikke noget vrøvl... eksempler, tak? hvornår har jeg været off-topic

> Sagt på en anden måde... jeg synes din ophidselse er forståelig og din
> kritik berettiget. Men din reaktion forstår jeg ikke helt.

Hvorfor følger du så ikke de henstillinger der bliver givet, når du nu
mener, at de er berettigede?

- Mikkel

FUT: dk.admin.netikette
--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-08-03 08:59

> Man skal bestemt heller ikke regne med at blive berømt fordi man bliver
> citeret i en bog om fedme, uanset om man bliver citeret med rigtigt
> navn eller ej.

Helt enig. *S*
Det bliver man heller ikke af komme i avisen eller i TV.

Det vil i alle tilfælde være sagen og omstændighederne, der er afgørende
for, om man bliver husket to dage efter.

> Jeg tror faktisk at folk (i denne sammenhæng) vil være mere
> troværdige, hvis de udtaler sig anonymt, end hvis de citeres med deres
> rigtige navn.

Jeg vil foreslå, at du venter med at konnkludere, til du i det mindste har
forsøgt at finde nogen, der vil fortælle uden krav om anonymitet.

Hvor meget folk vover at fortælle afhænger nemlig i stor udstrækning af
DIG - af hvor dygtig du er til at få folk til fortælle, af hvor dygtig du er
til at lytte og tage fat i det, folk fortæller mellem linjerne.

> [...]
> motiv til at fordreje/forskønne deres udtalelser, så de svarer til det
> billede de ønsker at deres venner og bekendte skal have af dem, frem

Der er ikke ret meget, der kan forskønnes ved ens overvægt i forhold til
venner og familie. De er for tæt på og kender sandheden - også den, som den
overvægtige måske selv fortrænger.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jørgen Hess

Dato : 16-08-03 21:01

> [...]
> man er anonym. Den anonyme kan helt risikofrit fortælle en pyntet og
> kraftigt forskønnet version af virkeligheden.

I mange aviser vil du se at et læserbrev er anonymt, hvor redaktionen
har tilføjet at navnet er avisen bekendt.
Jeg går da ud fra, at Jacob laver et tillidsforhold til de
interviewede og at han som forfatter kender personernes identitet. Vi
må så gå ud fra at Jacob behandler oplysningerne fra de anonyme på en
måde så det synes troværdigt. Hvis personerne fremtræder som ukendte,
også for Jacob, så er der nok et troværdighedsproblem.
mvh
Jørgen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-08-03 21:45

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> skrev i en meddelelse

> I mange aviser vil du se at et læserbrev er anonymt, hvor redaktionen
> har tilføjet at navnet er avisen bekendt.

Det sker, men det sker kun sjældent. Der skal meget specielle forhold til,
før det accepteres - eksempelvis at det kan være forbundet med fare for
personen at lægge navn til.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-08-03 22:43

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Det sker, men det sker kun sjældent. Der skal meget specielle forhold
> til, før det accepteres - eksempelvis at det kan være forbundet med

øhhhhhhhhhhhh jeg ved ikke hvilke blade og magasiner du læser, men langt de
fleste jeg læser, er der læserbreve eller lignende skriver læseren under
synonym, hvilket gør personen anonym for omverdenen, men derimod ikke for
mediets redaktører......

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-08-03 09:01

> [...]
> læseren under synonym, hvilket gør personen anonym for omverdenen,
> men derimod ikke for mediets redaktører......

Jeg læser primært morgenaviser, fagblade og anden seriøs faglitteratur.

Hvilke læser du?

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-08-03 09:51

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg læser primært morgenaviser, fagblade og anden seriøs
> faglitteratur.
>
> Hvilke læser du?

jeg læser diverse bøger, både skøn og faglitteratur, fagblade og almindelige
ugeblade...... nu og da læser jeg en avis....
morgenaviser finder jeg er dræbende kedelige, så dem holder jeg mig gerne
fra.... finder desværre sjældent noget jeg finder relevant i dem.....
jeg læser for at lære og blive underholdt..... ikke "bare fordi det er smart
og det bør man"......
jeg er af den opfattelse at hvis man kun læser faglitteratur så mangler man
en dimention i sit liv.......

Fra : Insideout

Dato : 17-08-03 09:56

> Jeg læser primært morgenaviser, fagblade og anden seriøs faglitteratur.
> Hvilke læser du?

Here we go again, Gider I godt at tage Jeres skide OT indlæg og fise over i
en dertil indrettet gruppe. Og ja, mit sprog er ikke kønt men for fanden
hvor er jeg træt af Jer.

Der er sat fut til dk.admin.netikette venligst respekter dette da svar på
dette indlæg overhoved ikke høre hjemme i dk.helbred.slank.

Mvh
Henrik

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 16-08-03 23:47

[Jakob Munck | Sat, 16 Aug 2003 08:06:59 +0200]

>Altså: Vil du hjælpe mig med din viden og dine erfaringer om overvægt

Gerne, men da jeg forsøgte at sende dig en e-mail gik det galt:

<j.munck@tdcadsl.dk>:
195.41.46.251 does not like recipient.
Remote host said: 550 Invalid recipient: <j.munck@tdcadsl.dk>

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-08-03 12:02

Jakob Munck wrote:

> [...]
> dele dine erfaringer med mig.
>
> Det tager ca. en time og som "honorar" får du et eksemplar af den færdige

Den er jeg med på. (bor i København S)

Kontakt mig på mobil: 26296715

--
Med venlig hilsen Carsten Riis