Valg af benzin
Fra : Søren

Dato : 05-04-01 13:45

Kan man "kræse" om sin mc ved at give den højere oktan end anbefalet. Min
kawasaki zx6´r skal køre på BF 95. Men var det en god ide at give den BF 98
indimellem ?

Kom glad igen.

Mvh Søren
(zx6r) nååå ja - det har jeg jo fortalt.

Fra : Sand

Dato : 05-04-01 14:09

"Søren" <janner@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
Min
> kawasaki zx6´r skal køre på BF 95. Men var det en god ide at give den
Det burde ikke være nødvendigt! - og hvor mange steder har de mon
en tank til BF95 og en tank til BF98!!! :-/ - Det er ligegodt
utroligt at de kan påfylde 9 typer vha 4 studser.

Du kunne garanteret også sagtens køre på BF92 uden problemer.

Jeg selv kører med BF98 på Bol d'Oren ('83) og så får den lige en
tankfuld B98 ved hver 4. optankning. - men det er nok mest for at
holde livremmen oppe med selerne.

Mvh. Sand

Fra : Morten Dahl

Dato : 05-04-01 14:34

"Sand" <a.pedersen@tricon.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg selv kører med BF98 på Bol d'Oren ('83) og så får den lige en
> tankfuld B98 ved hver 4. optankning. - men det er nok mest for at

Det er vel primært på grund af blyindholdet.. hvor det måske kunne være en
fornuftig ide. Men at fylde 98 oktan på har kun virkning (hvis overhovedet
nogen) så længe det skvulper rundt i tanken. Motoren kan ski ikke huske hvad
du fyldte på sidste gang, hvorimod med bly kan det vel aflejre på ventilerne
og dermed hjælpe..

Hilsen

Morten Dahl
-Teknikspasser der nok egentlig skulle passe på med at udtale sig..

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-04-01 23:51

"Morten Dahl" <psyco_dpu@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel primært på grund af blyindholdet.. hvor det måske kunne være en
> fornuftig ide.

Der er ikke bly i dansk bensin.
Der ER noget erstatning for blyet, men der er aldrig lavet en CBR1000 som
ikke var beregnet til blyfri bensin, så jeg kan ikke rigtig se hvorfor du
skulle fylde sådan noget på. Iøvrigt skal du nok til at lede efter det, da
super 98 udgår fra langt de fleste bensinstationer.

Rittig

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 06-04-01 08:08

> [...]
> skulle fylde sådan noget på. Iøvrigt skal du nok til at lede efter det, da
> super 98 udgår fra langt de fleste bensinstationer.

Korrekt.Bly blev tilsat for at smørre ventilsæderne ( tror jeg nok det hedder )
men er nu erstattet af MTBE,
noget satans farligt stads.

Anders ( AREA51 )

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-04-01 14:35

"Anders Sune Jensen" <anders@tycho.dk> skrev i en meddelelse

> Korrekt.Bly blev tilsat for at smørre ventilsæderne ( tror jeg nok det
hedder )
> men er nu erstattet af MTBE,
> noget satans farligt stads.

Og MBTE-holdige produkter fjernes nu fra alle tankstationer undtaget nogle
få som skal have særlig miljøgodkendelse og sikkerhedsforanstaltninger fordi
det stads er på vej mod vores grundvand.

Rittig

Fra : PHK

Dato : 08-04-01 12:30

> Der er ikke bly i dansk bensin.

Blyfri benzin er ikke blyfri!

Der er ganske få mængder af bly i, og slet ikke de mængder der er i rødt
benzin. Men der er bly i - selv om det kaldes blyfri.

Ce la ehhh benzina!

--
_
|_|

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-04-01 17:05

"PHK" <phk@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:9arkuq$kjb$14@sunsite.dk...

> Der er ganske få mængder af bly i, og slet ikke de mængder der er i rødt
> benzin. Men der er bly i - selv om det kaldes blyfri.

Der er heller ikke bly i "rød" bensin.

Rittig

Fra : RacerNiels

Dato : 05-04-01 20:37

Morten Dahl <psyco_dpu@get2net.dk> wrote in message
> [...]
..

> [...]
>
> Hilsen
>
> Morten Dahl
> -Teknikspasser der nok egentlig skulle passe på med at udtale sig..

hjælpe...... med hvad?!??!?

:-? Niels

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-04-01 21:00

Søren wrote:

> Kan man "kræse" om sin mc ved at give den højere oktan end anbefalet. Min
> kawasaki zx6´r skal køre på BF 95. Men var det en god ide at give den BF
> 98 indimellem ?

Hvis den kører godt på 95 er der _absolut_ingen_ grund til at hælde benzin
med et højere oktantal på
Oktantallet beskriver selvantændelsestemperaturen, hvilket vil sige at
motorer med høj kompression typisk kræver et højt oktantal for at undgå
tændingsbanken (når al benzingassen eksploderer på en gang pga. varme fra
kompressionen).
Det vil altså sige at det ikke gør nogen forskel hvilken benzin du hælder
på din mc, hvis bare oktantallet er højt nok.

Nu lige ang. det med at højkomprimerede mc'er typisk kræver højt oktantal,
så er fx min babygixxer ret atypisk, idet den kan køre på oktan 90 på trods
af et kompressionsforhoild på 12,5

Det hele er AFAIK

> Mvh Søren
> (zx6r) nååå ja - det har jeg jo fortalt.

Det er faktisk meget rart når folk fortæller hvilken mc de har i deres
signatur, for det gør det egentlig meget nemmere at forstå deres syn på
tingene. Fx hvis en kalder en eller anden havelåge (så chopper da for
en sløv slæde, så er det jo rart nok at vide om det er i forhold til en
gn2½'er, eller en HoKaSuYa Volds-mc med en ½ milliard hk (tm)
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Mads Krog-Jensen

Dato : 06-04-01 11:45

Spørgsmålet er bedøvende lige gyldigt, eftersom oktan 98 forlader markedet
inden for et par måneder!

/mads