Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik af billeder på internet
Fra : Mikkel B. S.

Dato : 15-08-03 20:52

Hej

Jeg overvejer sætte nogle af mine billeder til kritik på nettet.
Jeg har set, at der er flere af jer her i gruppen, som bruger
www.fotokritik.dk til netop dét. Mit spørgsmål er så:
Er man sikret mod at andre kan kopiere de billeder man sætter til kritik -
og
hvis ikke, er der så sider hvor man kan være sikret?

--
Mvh.
Mikkel B. Siebken

Fra : Anders Houmark

Dato : 15-08-03 20:59

Mikkel B. S. wrote:
> [...]
> kritik - og
> hvis ikke, er der så sider hvor man kan være sikret?

2 x nej. Sikre sider findes ikke, man vil altid kunne kopiere billeder som
er lagt på nettet.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-08-03 20:58

Fri, 15 Aug 2003 21:51:54 +0200, skrev Mikkel B. S.:

> [...]
>Er man sikret mod at andre kan kopiere de billeder man sætter til kritik -
>og hvis ikke, er der så sider hvor man kan være sikret?

Du kan ikke sikre dine billeder mod kopiering nogen som helst steder.
Alt hvad der vises på brugerens skærm kan kopieres, ofte ved
simpelthen at højreklikke og vælge "Gem destination som...".

Al grafik der bliver vist bliver jo downloadet til din computer og kan
således også altid findes i mappen "Temporary Internet Files".

Bortset fra det, har du *altid* rettighederne til dit billede.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-08-03 21:00

On Fri, 15 Aug 2003 21:51:54 +0200, "Mikkel B. S."
<siebken@mail.dkSLETDETTE> wrote:

>Hej

Hej

>www.fotokritik.dk [...] Mit spørgsmål er så:
>Er man sikret mod at andre kan kopiere de billeder man sætter til kritik -

Nej

>og hvis ikke, er der så sider hvor man kan være sikret?

Nej

Risiko for kopiering er en fast bivirkning ved offentliggørelse. Det
gælder ikke kun fotos, og det gælder ikke kun internet.

Er dine fotos meget værdifulde? Vil du miste store indtægter hvis
nogen kopierer et af dem? Kan det trøste dig at den ret ringe
opløsning (antal px) på netfotos gør dem svære at bruge til ret meget
andet?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Per O. Madsen

Dato : 15-08-03 21:01

"Mikkel B. S." <siebken@mail.dkSLETDETTE> skrev i en meddelelse
> [...]
> og
> hvis ikke, er der så sider hvor man kan være sikret?

Du kan lige så godt indstille dig på at billeder som vises på nettet ikke
kan sikres på nogen som helst måde. Når billedet vises på din browser,
ligger det også i mappen "midlertidige internet filer" eller "temporary
internet files" under dit windows katalog på din computer. Hvis billederne
skal kunne ses, kan de ikke beskyttes.

Problemet er nu til at overse, da du f.eks. på Fotokritik kun kan uploade
billeder i størrelsen 150kb, hvilket ikke er meget i forhold til de
1-4megabyte som disse billeder ofte fylde som originalfiler. Det er de
færreste som kan bruge disse små filer til noget, udover at vise dem på en
anden hjemmeside. Hvis du opdager dette, så er det bare at sende dem en
regning for brug af dit billede.

Men hvis du har billeder, som du mener andre vil være helt syge med at hugge
fra dig, så lad være med at uploade dem på internettet ... det er den eneste
løsning !

Per O.

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 15-08-03 21:03

[...]
> Er man sikret mod at andre kan kopiere de billeder man sætter til
kritik -
Nææh, ikke mere end hvis du lagde dine billeder op på din egen
hjemmeside. Men du kan jo altid forsyne dine værker med et vandmærke
eller lignende, der siger at du er den rette ejer af billedet.
/ole

Fra : Mikkel B. S.

Dato : 15-08-03 22:59

> [...]
> og
> hvis ikke, er der så sider hvor man kan være sikret?

Tak for hjælpen til jer alle. Man for hurtigt svar her i gruppen.