RAM til Mac
Fra : Thïngmand

Dato : 05-04-01 13:48

Jeg har en Mac jeg bruger til at styre udskrivning til en kopimaskine. Da
jeg ikke kan køre Photoshop samtidig med min Splash server, pga. for lidt
RAM, ville jeg opgradere den.

Jeg kan ikke bruge virtuel memory pga. Splash serveren.

Jeg er superbruger på PC, men jeg ved zip om Mac's

Kan jeg bruge standard SD-RAM?

Er det lige så let at sætte i som en PC?

Noget man skal være opmærksom på/huske?

Maskinen er en Power Macintosh 7300/180.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-04-01 14:08

Thïngmand <michael@thingmand.dk> wrote:

> [...]
>
> Er det lige så let at sætte i som en PC?
>
> Noget man skal være opmærksom på/huske?
>

> Maskinen er en Power Macintosh 7300/180.

Hej Michael

Nu skriver du ikke noget om hvor meget RAM, der er i Mac'en, men der
findes 2 forskellige 7300/180 som begge bruger 168 pin DIMM RAM. Der er
8 slots i dem og du kan se i System Profiler i Æblemenuen, hvilke
klodser der sidder i den.

Lige præcis den type RAM er de absolut dyreste til Mac og vi taler altså
ubetalelig dyre.

Umiddelbart ville jeg sige, at du bør glemme det - du kan få en nyere
Mac med "almindelige" RAM, som koster det samme som til PC, for den pris
du skal give for blot een 128 klods.

Håber at det giver mening, ellers kan du ringe på 26 730 500
--
Ciao Jesper

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-04-01 16:05

In article <1erecfl.w54fmxr1sri8N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Lige præcis den type RAM er de absolut dyreste til Mac og vi taler altså
> ubetalelig dyre.

Desværre er 168 pins 3,3V EDO DIMM endnu dyrere

64 MB til 7300 kan fås til 1700+moms.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Reynard Fox

Dato : 05-04-01 18:36

In article <newsspam2-417960.17051005042001@tnews.inet.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> Desværre er 168 pins 3,3V EDO DIMM endnu dyrere

Og det er det der skal sidde i en 4400 (derfor har min 4400 ikke fået
mere end de 32 mb, som fulgte med).

> 64 MB til 7300 kan fås til 1700+moms.

Mvh
Reynard …:·

--
http://www.hardoff.co.jp/ the place with the name and the fame.

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-04-01 20:51

In article <canis_vulpes-6875A4.19354805042001@news.cybercity.dk>,
Reynard Fox <canis_vulpes@hotmail.com> wrote:

> Og det er det der skal sidde i en 4400

Jeg har selv en 4400, det var derfor jeg skrev "desværre". Jeg har godt
nok 48Mb i den, så det kræver en grundig trimning af OS 9, hvis der skal
være lidt tilovers til programmerne.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 05-04-01 21:26

> Jeg har selv en 4400, det var derfor jeg skrev "desværre". Jeg har godt
> nok 48Mb i den, så det kræver en grundig trimning af OS 9, hvis der skal
> være lidt tilovers til programmerne.

Hi Hi HI jeg har 98 mb. De 64 fik jeg brugt for en tusse. Det hjalp en
del. Men det er sgu grotesk med de priser. Kan man foriøvrigt få billig
pc ram der kan bruges i en imac DV. (Det er desværre ikke til mig)

Hygge

Jakob

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 05-04-01 21:25

Så grotesk synes jeg nu heller ikke det er. Du kan få 256MB Ram til iMac DV
til 899,- ex moms hos www.computerstore.dk

Er det så slemt? .

Fik du 64MB RAM FOR EN TUSSE? - hvem snød dig?

Mark

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 05-04-01 22:04

> Så grotesk synes jeg nu heller ikke det er. Du kan få 256MB Ram til iMac DV
> til 899,- ex moms hos www.computerstore.dk

Johh men så mangler jeg jo kun at forklare rammen at den sagtens kan
bruges i min PM4400. Forvirret ? så se de tidligere indlæg i denne tråd!

> Er det så slemt?

Det er faktisk rigtigt slemt...

> Fik du 64MB RAM FOR EN TUSSE? - hvem snød dig?

Ingen, vi var begge glade.

Hygge

Jakob

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 05-04-01 22:26

> Ingen, vi var begge glade.

Var de 64MB ram til iMac DV'en?

Mark

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 06-04-01 09:13

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Var de 64MB ram til iMac DV'en?

Nej til min pm4400 og til dem er ram MEGET dyrt
men jeg har en ven der har en imac dv derfor er jeg intereseret i om man
kan komme billig pc ram i sådan en fætter, men 899 ex moms lyder jo
rimeligt men hvis det kan gøres endnu billigere med pc ram er det jo
værd at tage med.

Med venlig hilsen

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-04-01 22:05

In article <1erew7e.1ds0mkaa62p34N%jaggehk@ofir.dk>,
jaggehk@ofir.dk (Jakob Højer Kristensen) wrote:

> Hi Hi HI jeg har 98 mb. De 64 fik jeg brugt for en tusse.

Meget rimelig pris.

> Men det er sgu grotesk med de priser.

Jeps, det har da gjort at jeg overhovedet ikke overvejer at G3-opgradere
min 4400. Skulle jeg have noget ud af det, ville mere RAM være et must
og så ville prisen nærme sig noget alt for tæt på en ægte G3'er eller
G4'er.

> Kan man foriøvrigt få billig
> pc ram der kan bruges i en imac DV. (Det er desværre ikke til mig)

Jeps, PC 100 eller 133 RAM, kan købes i enhver PC-biks for latterligt
lave beløb.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-04-01 03:59

Hej Martin

- Hvorfor så ikke vælge en ZIF Card løsning? - Såvidt jeg da har set, er der
flere af dem, der leveres med RAM slots til SD-DIMM'ser.... - og til priser
fra omkring 4500Dkr. - 366mhz G3, - og ca. 5000kr. for en 450mhz G4 -
Smalldogs, OWC m.fl.

mvh. Erik Richard

Martin Edlich wrote:

> [...]
> min 4400. Skulle jeg have noget ud af det, ville mere RAM være et must
> og så ville prisen nærme sig noget alt for tæt på en ægte G3'er eller

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-04-01 05:53

In article <3ACD30E5.901F4EF3@mail1.stofanet.dk>,

> - Hvorfor så ikke vælge en ZIF Card løsning?

Så skulle man jo kunne få den løsning til en 4400, og det kan man SVJV
ikke.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 06-04-01 09:13

> 4500Dkr. - 366mhz G3, - og ca. 5000kr.

For mig at se er det bare alt, alt, alt, for mange penge at smide efter
sådan en gammel maskine. Hvis jeg overhovedet skulle opgradere skulle
det være hvis jeg stødte ind i et brugt kort til en tusse

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-04-01 15:23

Jakob Højer Kristensen <jaggehk@ofir.dk> wrote:

> For mig at se er det bare alt, alt, alt, for mange penge at smide efter
> sådan en gammel maskine. Hvis jeg overhovedet skulle opgradere skulle
> det være hvis jeg stødte ind i et brugt kort til en tusse

yderst fornuftigt.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-04-01 02:57

Hej Jesper & Michael

Jesper Haaber Gylling wrote:

Michael
I det hele taget skal du undlade VM, hvis du ikke bruger enten en Linux
version eller Mac OS 9.1

Nej, du skal som Jesper siger bruge den 'dyre' 168-pins DIMM ril Macintosh
PowerPC (ikke G3 & G4)

Ja, det er lige så let...

Som skrevet ovenfor _skal_ du bruge den bestemte RAM-type. Men svjv. findes
der faktisk en type PC RAM, der kan bruges, men jeg kan ikke huske betegnelsen
på den. - Og de er højst sandsynlig lige så dyre som de andre.

En løsning kunne måske være en PowerLogix G3/G4 400mhz opgraderingskort. PM
7300 er en ualmindelig stabil maskine, så jeg mener faktisk godt en opgr. kan
betale sig. Hvis du selv kan skrive et kort hjem, kan du få 400mhz kort fra
omkring 3200 Dkr. inkl. dansk moms. - Regn med en kursfaktor på 11kr pr USd,
så er dk moms medregnet.

> [...]
>
> Umiddelbart ville jeg sige, at du bør glemme det - du kan få en nyere
> Mac med "almindelige" RAM, som koster det samme som til PC, for den pris

Hos www.smalldogs.com kostede 64mb DIMM i sidste uge _kun_ 57,90USd! - med
livsvarigt garanti (Kingston). Jeg spurgte hos OfficeLine. - De skulle have
omkring 1380ke. + moms for 64mb MCT RAM.....

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962