et ? om pengeinstitut...
Fra : Frk.

Dato : 15-08-03 14:01

Hej
Jeg ved ikke helt om det er meget forkert at spørge her, men jeg prøver
alligevel.
Jeg vil gerne vide hvordan jeg gør hvis jeg ønsker at skift penginstitut.
Går jeg ned i det nye som jeg ønsker at blive kunde hos, og siger jeg ønsker
at blive kunde?

Jeg har en del gæld i mit nuværende - ved i om det nye pengeinstitut kan
finde på at sige " nej tak " til at jeg bliver kunde hos dem? Det er ikke
voldsomt stor gæld, men alligevel nok til at jeg har fået at vide jeg ikke
kan låne mere i den gamle bank da jeg ikke har noget at stille som
sikkerhed.

Det er ikke planen at jeg skal låne penge eller noget, jeg har bare verdens
meste fisefornemme bankrådgiver, som jeg ikke er særlig glad for. Så jeg har
tænkt på at skifte da de jo er træls at man får sommerfugle i maven bare
tanken om et møde med hende.

Hvis jeg går ned i det nye P.I. Hvilke papirer vil i foreslå jeg tager med
ned til en snak med dem?

På forhånd tak

FRK.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 15-08-03 14:18

"Frk." <Frk.@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil gerne vide hvordan jeg gør hvis jeg ønsker at skift penginstitut.
> Går jeg ned i det nye som jeg ønsker at blive kunde hos, og siger jeg

Ja

> [...]
> voldsomt stor gæld, men alligevel nok til at jeg har fået at vide jeg ikke
> kan låne mere i den gamle bank da jeg ikke har noget at stille som

Ja. De foretager en kreditvurdering af dig, og du risikerer at de ikke vil
overtage al gælden.

> [...]
har
> tænkt på at skifte da de jo er træls at man får sommerfugle i maven bare

En simpel tommelfingerregel er at tage din indkomst før skat gange 2,5. Det
vil du som regel kunne få de fleste med på, men du skal også forvente at der
skal arbejdes lidt for at få en ny bank til at gå med til en højere gæld end
indkomsten gange 2,5 - men det er selvfølgelig kun vejledende, i sidste ende
er det et spørgsmål om dels rådgiverens tillid til at du kan og vil betale
samt de interne retningslinier i pengeinstituttet.

Men hvorfor ikke prøve at ringe til afdelingslederen og bede om en ny
rådgiver? Det er fair nok at I ikke "svinger" sammen, så hvorfor ikke prøve
lykken med en anden medarbejder i banken - det lyder jo ikke til at det er
banken, der er problemet.

> Hvis jeg går ned i det nye P.I. Hvilke papirer vil i foreslå jeg tager med
> ned til en snak med dem?

Tag de sidste kontoudtog med, samt din sidste årsopgørelse plus din sidste
lønseddel. Så kan det ikke gå helt galt.

> På forhånd tak
>
> FRK.

Selv tak

Henning

Fra : Keld Nygaard

Dato : 16-08-03 21:47

> [...]
der
> skal arbejdes lidt for at få en ny bank til at gå med til en højere gæld

Det er vist ikke så mange steder man kan kan have gæld på 2,5 gange sin
årsinkomst uden at stille sikkerhed...

/Nygaard

Fra : DJ Bobo

Dato : 15-08-03 14:20

On Fri, 15 Aug 2003 15:00:30 +0200, "Frk." <Frk.@mail.dk> wrote:

>Jeg vil gerne vide, hvordan jeg gør, hvis jeg ønsker at skift penginstitut.

Generelt kan nævnes følgende:
www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad036

/Mogens

Fra : stig54

Dato : 15-08-03 14:26

"Frk." skrev d. 15-08-03 14:01 dette indlæg :
> [...]
bare
> tanken om et møde med hende.
>
> Hvis jeg går ned i det nye P.I. Hvilke papirer vil i foreslå jeg tager

Ring til det nye pengeinstitut og aftal tid for et møde og spørg hvilke
papirer du skal have med

http://www.kandu.dk/

Fra : Per Olsen

Dato : 15-08-03 19:54

Hvis du ellers er tilfreds med banken, så bed om en ny bankrådgiver.
Du kan evt. også skifte til en anden afdeling af samme bank.

Har selv prøvet og er glad for resultatet. Jeg har sikkert også sparet en
mindre formue ved ikke at skulle flytte pensionsopsparing, lån mv.

Mvh. Per.

Fra : Klaus

Dato : 16-08-03 02:24

Frk. wrote:

> [...]
> Så jeg har tænkt på at skifte da de jo er træls at man får sommerfugle i

En bank er som enhver anden forretning, de lever af at sælge varer/ydelser,
i bankens tilfælde lever de af at sælge finansielle ydelser. Hvis en
købmand ikke sælger de varer du ønsker og du iøvrigt ikke bryder dig om ham
som person, så vil du sikkert ikke betænke dig om at vælge en anden
købmand. På samme vis er det ganske naturligt at udskifte sin bank, hvis
man ikke er tilfreds. I vinters skulle jeg låne penge til byggeri ifbm. min
bolig, jeg indhentede tilbud fra 6 pengeinstitutter, min bank var dog den
med det mest favorable tilbud. Men hvis de ikke havde været det, så havde
de sandsynligvis været udskiftet med en anden bank i dag.

Mit råd til dig er, at du bør undersøge om andre banker kan give dig
bankydelser, der er bedre end dem du får nu. Tag rundt i de banker du er
interesseret i og spørg efter et godt tilbud til en eventuel ny kunde. Der
kan være mange penge at spare ved at vælge den rigtige bank.

--
mvh. Klaus Eriksen
www.aigis.dk