Obligationer - komplet forvirring...
Fra : cq

Dato : 15-08-03 13:52

Hej NG!

For nyligt arvede min kone og jeg nogle penge. Nærmere bestemt kr. 650.000,
som jeg nu ønsker at investere. Jeg forventer at vi skal bruge pengene +
deres afkast til et hus om ca. 4 år.

Jeg har kontaktet tre forskellige banker, der hver har sine gode ideer til
hvordan det her skal gøres:

Bank 1 anbefaler:
2% SKF skibe ink. St. 2007 afkast efter 39% skat 3,56% og efter 60% 3,14.
Kursen er p.t 94,60. Alternativ kan der investeres i Jyske Invest Lange
obligationer. Her forventes et afkast på 4,5% ved uændret renteniveau.

Bank 2 anbefaler:
kr. 195.000,00 i 30 % Danske Invest - lange obligationer
kr. 455.000,00 i 70 % Sparinvest - korte obligationer

Bank 3 anbefaler:
3% skibskredit enten udløb i 2007 eller 2008.

Og nu er det jo jeg bliver endnu mere i tvivl om hvor og hvad.. det skal
nævnes at jeg er nybegynder og at mit ønske til investeringen er at jeg ikke
behøver bruge særlig meget tid på at "overvåge" investeringen, men blot kan
lade den passe sig selv. Tilsvarende ønsker jeg en begrænset risiko, men vil
dog gerne have et bedre afkast end fra den bankkonto, hvorpå pengene
befinder sig p.t...

Jeg håber i måske har mulighed for at give mig et godt råd til, i hvilken
retning (og hvilken af de 3 banker) jeg bør gå.

Jeg takker,

Carsten

Fra : nick

Dato : 15-08-03 19:12

"cq" <cq@hotmail.com> wrote in message news:<3f3cd786$0$97214$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
>

> Jeg håber i måske har mulighed for at give mig et godt råd til, i hvilken
> retning (og hvilken af de 3 banker) jeg bør gå.

Jeg ville personligt placere pengene i korte obligationer med en
varighed på de 4 år, som er jeres tidshorisont for investeringen. Af
de muligheder du nævner synes det første alternativ at virke mest
tiltrækkende.

Under alle omstændigheder ville jeg holde mig langt væk fra de lange
obligationer.

Fra : peter herzberg

Dato : 16-08-03 15:04

Hvis du skal bruge pengene om 4 år med stor sikkerhed og lav risiko, ville
jeg foretrække obligationer der udløber om netop 4 år, hvadenten det er
SKIBE eller STATER, men det er da muligt at SKIBE har en anelse lavere kurs.

under alle omstændigheder ville jeg undgå

- lange obligationer
- stor risikospredning, da det fordyrer omkostningerne
- investeringsforeninger i obligationer, dels betaler du for administration
af foreningen, dels er spreadet større end obligationer og fremfor alt er
kursafkastet skattepligtig.
- strakshandel, men limiter ordrer istedet for. Du sparer let 1/4 - 1/2 %
handelspris.

Så alternativ 1 eller 3 ved indkøb på limiterede kurser. Husk det koster
penge at få renteoplysinger, flere omkostninger ved flere papirer. Jeg ville
nøjes med 1 papir, med skattefri kursgevinst, dvs jeg hælder nok mod
alternativ 1 med kun eet papir.

Fra : cq

Dato : 19-08-03 12:17

Hej Nick og Peter!

Mange tak for jeres svar :) .. ... og er ligeledes glad for at i er enige..

Dvs. at hvis jeg nu går på min netbørs hos SkandiaBanken og køber "2,00%
Danmarks Skibskreditfond 2007 " til kurs 94,53 nu, så går jeg ikke helt galt
i byen ?!

Jeg får så et afkast på efter 39% skat 3,56% og efter 60% 3,14% samt en
skattefri kursgevinst når obligationen udløber i 2007.. er det ligeledes
korrekt forstået ?!

Jeg takker mange gange for jeres tid!

Mvh,

Carsten

Fra : alexbo

Dato : 19-08-03 20:18

"cq" skrev

> [...]
>
> Jeg får så et afkast på efter 39% skat 3,56% og efter 60% 3,14% samt en
> skattefri kursgevinst når obligationen udløber i 2007.. er det ligeledes

Jeg er enig i, at købe èt papir med udløb samtidig med, at du ønsker
kapitalen frigjort, er det rigtige.
Ikke noget med investeringsforeninger eller lign.

Hvis vi bruger dine tal, og regner med at du køber 1/9 03 og sælger 1/9 07
kan du for 650.000 kr til kurs 94,53 købe,
6876 stk 100 kr papirer.
De giver 2% i rente = 6876 x 2= 13.752 kr.
det gør de 4 gange = 55.008
papirene bliver solgt år 07 for 687600 kr, = gevindst 37.600. kr
ialt inden skat, og omkostninger til handel og depot. 92.014

Det vil jeg godt anbefale, det er sikkert og giver alligevel et fornuftigt
resultat.

mvh
Alex Christensen

Fra : cq

Dato : 25-08-03 09:33

Tak Alex, jeg kører på med det og krydser fingre :)

/Carsten