Foto
IBM760 5420
Teil 3020
hast på CF kort
Fra : ulf westergaard

Dato : 15-08-03 10:13

Jeg har en Ixus 400 hvor der medfølger 32 Mb CF.
Jeg har nu købt PQI 256 Mb 40x som der står med fede typer med men jeg må
sige at jeg ikke kan mærke nogen forskel hvad enten det er lagring
på kortet eller overførsel til PC.
- Er de hastigheder opreklamerede?

De angivne hastigheder på disse CF I kort svinger typisk mellem 12 - 24 - 32
og 40 gange
vh Ulf

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 15-08-03 10:49

ulf westergaard wrote:

> [...]
> Jeg har nu købt PQI 256 Mb 40x som der står med fede typer med men jeg må
> sige at jeg ikke kan mærke nogen forskel hvad enten det er lagring

Hvad bruger du til at overføre til PC? - USB1 som kameraet har kan ikke
honorere hastigheden, hvorimod en USB2-kortlæser vil kunne.

> - Er de hastigheder opreklamerede?

Lidt ja, og der er ikke en standard for målingen, så Sandisk 40x kan
godt være lige med PQI 20x (uden at jeg hævder at den er det - jeg aner
det ikke)

Der hvor du måske kan mærke en konstruktiv forskel er ved hvor hurtigt
kameraet er om at skrive til kortet, og dvs det kan gøre en forskel:
* hvor mange billeder du kan tage i sekundet, og hvor mange billeder du
kan tage 'i et huk' - begge dele i 'continuos shot' mode.
* hvor lange videosekvenser du kan tage

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Peter S.

Dato : 15-08-03 11:14

Mange hastigheder er til tider opreklamerede, som jeg tidligere har påvist.

Det kort du har købt, er efter producentens egen mening, det hurtigste på
markedet :) http://www.pqi.com.tw/eng/ourproduct/f1.htm
Jeg forstår dog ikke, hvorfor de opgiver read/write OG transfer hastighed,
men måske andre kan belyse den sag.

Må jeg spørge hvor du har købt kortet? Jeg har ikke kunnet finde det i DK.

Fra : Axel Søgaard

Dato : 15-08-03 11:58

Ja ting er tit opreklamerede,men Trancend laver et 45*kort,der skriver med
op til 6,6 mb/sek og læser med op til 8 mb/sek-og må da vist overstige PQI`s
ydeevne.
mvh
Axel Søgaard

Fra : Peter S.

Dato : 15-08-03 12:21

Ja, du har ret i, at der pt. er kommet nye og endnu hurtigere kort :)

Det var åbenbart et ældre statement, har jeg nu fundet ud af.

Jeg er nu blevet opdateret angående Transcend, jeg har selv de gamle ultra
transcend kort.

Test kan læses på www.Transcendusa.com
Og til forskel fra mange andre producenter, så holder denne producent hvad
den lover mht. ydelser :)

Tak til Axel :)

Fra : ulf westergaard

Dato : 15-08-03 11:59

> Må jeg spørge hvor du har købt kortet? Jeg har ikke kunnet finde det i DK.

Bingo har PQI 40x 256 Mb til 699,-

I continous mode kan jeg heller ikke mærke den store forskel.
Jeg bruger kun USB1 til PC....

vh Ulf Westergaard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-08-03 14:37

ulf westergaard wrote:
> I continous mode kan jeg heller ikke mærke den store forskel.
> Jeg bruger kun USB1 til PC....

Det kommer jo også an på kameraet - på de fleste kameraer i
"husmands-klassen" ligger flaskehalsen ikke på kortet men i kameraet
(kender ikke meget til Ixus 400).

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Kim Skovsby

Dato : 16-08-03 07:27

>Bingo har PQI 40x 256 Mb til 699,-
>
>I continous mode kan jeg heller ikke
>mærke den store forskel.
>Jeg bruger kun USB1 til PC....
>
>vh Ulf Westergaard

Hej Uffe

Du vil ikke kunne mærke forskeld på dine ramkorts hastigeheder så
længe at du ikke har fyldt kameraets buffer op. Men i det øjeblik
du har. Så vil du kunne mærke forskelden, og den er stor.

Jeg tester altid de nyeste ramkort, og har også testet PQI's 40
speed F1 ramkort. Og de er meget hurtige, næsten det hurtigeste
jeg har haft målt ind til nu. Men stabiliteten af ramkortene er så
noget helt andet man bør kik efter, og her bliver det svært, for
man kan faktisk ikke tjekke det, anden måske lige læse denne
artikel.

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=20196

Det virker samtidig også som om at PQI's F1 40 speed ramkort er
meget stabile.

Men hvis du vil lave din egen lille test. Så stil dit kamera på et
bord eller et stativ med ca. 3 meters afstand til det den skal
stille skarpt på. Så tager du et stopur, stiller kameraet på
højeste jpg. komprimering og opløsningen på den højeste kvalitet.
Og skal det være rigtig godt, så lave testen i et rum eller
udendørs hvor er er masser af lys.

Så prøver du at tage 10 billeder så hurtig du kan. Så for du fyldt
bufferen og så vil du kunne måle en forkeld. Der er dog et MEN.
For i ramkortet findes en masse kontakter, og hvilken og hvordan
dit kamera bruger dem vil også have stor indflydelse på kameraet.
Men så du har lidt at måle efter så kan du se mine tider her.

1 Gb. PQI F1 CF kort i en Canon G5
10 billeder ved 0/60 sek. F11 ved 100 iso på 3 meters afstand ved
21 graders varme 21 sek.

256 mb. Sandisk (Ikke ultra) CF kort i en Canon G5
10 billeder ved 0/60 sek. F11 ved 100 iso på 3 meters afstand ved
21 graders varme 36 sek.

--
Kim Skovsby
Fotograf

Fra : Kim Skovsby

Dato : 16-08-03 07:49

Rettelse!!!

Hej igen Uffe

Det er naturligvis F8.0 og ikke F11 som blænden er sat i de test
jeg har lavet. Sider vist og sover her til morgen Blænden kan
jo ikke komme op på F11 i det kamera, og så vil det i øvrigt ikke
have betydning for testresultatet hvis den kunne

--
Kim Skovsby
Fotograf

Fra : Flemming

Dato : 16-08-03 13:14

Hej alle,

Problemet er vel, at IXUS 400 kun kan anvende USB 1 (ikke ISB 2) ????

Hermed behøver man ikke købe x40 CF.

mvh Flemming

"Kim Skovsby (slet BY1C5)" <kim-antispam@BY1C5kamerahuset.dk> skrev i en
meddelelse news:10610166200.655074890327292@dtext.news.tele.dk...

Fra : Kim Skovsby

Dato : 17-08-03 11:52

Flemming <worldofnews@hotmail.com> skrev:
>Hej alle,
>
>Problemet er vel, at IXUS 400 kun
>kan anvende USB 1 (ikke ISB 2) ????

Nej. Om kameraet bruger USB 1 eller 2 kan næsten være ligemeget.
du kan måle et ramkorts hurtighed på flere måder.

Hvor hurtig er det til at skrive?
Hvor hurtig er det til at læse?
Hvor hurtig er det til at slette?

Så kan du igen dele hastigheden op i små, mellestørrelse og store
filer.

Nogle ramkort er hurtige til store filer hvor andre er til små
filer.

Selv langsomme ramkort er hurtiger end USB 1 og du kan derfor ikke
bruge USB til at måle et ramkorts hastighed.

Så jo.. Ramkortes hastighed betyder meget.

--
Kim Skovsby
Fotograf

dk

Fra : Peter S.

Dato : 17-08-03 06:35

Transcend forhandles bla. af www.2it.dk - som har dem til meget fornuftige
priser, har ikke kunnet finde dem billigere end her.