Muholland Drive og David Lynch
Fra : Rikke & Brian

Dato : 15-08-03 08:23

Hej

Jeg overvejer om jeg skal investere i MD nu hvor den er blevet rimelig
billig. Men jeg har det sådan med David Lynch at noget af hans er godt, men
hans nyeste har jeg ikke været så vild med. Disse her elsker jeg.

Twin Peaks (Serien)
The Elephant Man
The Straight Story

Disse synes jeg er ok:
Vild at Heart
Twin Peaks (Filmen)
Dune

Disse kunne jeg ikke lide:
Blue Velvet
Lost Highway.

Jeg har en ide om at MD minder lidt om LH, så derfor er jeg ret skeptisk,
men hvad siger I, skal jeg tage chancen.

Rikke Brauner Mikkelsen
Brian Kjeldsen
Kristian Brauner Kjeldsen

http://brian.kjeldsen1.person.emu.dk/
O Captain, my Captain. Who knows where that comes from? Anybody? Not a
clue? It's from a poem by Walt Whitman about Mr. Abraham Lincoln. Now in
this class you can either call me Mr. Keating, or if you're slightly more
daring, O Captain my Captain.

Fra : Martin

Dato : 15-08-03 09:26

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> skrev i en
meddelelse news:3f3c8a2b$0$19377$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
>
> Jeg har en ide om at MD minder lidt om LH, så derfor er jeg ret
skeptisk,
> men hvad siger I, skal jeg tage chancen.

Nu kan man jo sige at Lynchs film sjældent minder meget om hinanden,
men hvis du ikke kunne lide LH tror jeg ikke MD er noget for dig..

Den fortsætter lidt i samme spor som LH

Når alt det er sagt synes jeg du skulle give den chancen, det er en
fremragende film.

Mvh
Martin

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 15-08-03 12:01

On Fri, 15 Aug 2003 09:22:47 +0200, "Rikke & Brian"
<brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote:

> [...]
>
>Jeg har en ide om at MD minder lidt om LH, så derfor er jeg ret skeptisk,
>men hvad siger I, skal jeg tage chancen.

Jeg synes netop at MD er en blanding af LH og BV
Men prøv alligevel, han laver jo ikke dårlige film

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Lise

Dato : 15-08-03 12:12

> [...]
>
> Jeg har en ide om at MD minder lidt om LH, så derfor er jeg ret skeptisk,
> men hvad siger I, skal jeg tage chancen.

Det ser ud til, at du bedst kan lide de "straight stories", derfor tror jeg
ikke umiddelbart Mulholland Dr. er noget for dig, selvom historien dog giver
mere mening end Lost Highway.

MVH Lise

-----

http://www.cinemaonline.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 15-08-03 20:57

> Det ser ud til, at du bedst kan lide de "straight stories", derfor
> tror jeg ikke umiddelbart Mulholland Dr. er noget for dig, selvom
> historien dog giver mere mening end Lost Highway.

Hejsa

Nu ved jeg ikke hvad du lægger i ordet 'mening', men historien i LH er jo
noget mere 'straight' end den er i Mulholland.

mvh
Peter

- som nyligt har afleveret speciale om Lynch og den postmoderne film - med
analyse af BV,WaH og LH. Specialet lægges på www.akademiskopgavebank.dk
snart karakteren er givet. I forvejen ligger der min analyse af Lost
Highway, hvis nogen skulle være interesseret.

Fra : Lise

Dato : 17-08-03 12:17

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hejsa
>
> Nu ved jeg ikke hvad du lægger i ordet 'mening', men historien i LH er jo
> noget mere 'straight' end den er i Mulholland.

Jeg mener, at historien giver mere logisk mening, hænger kausal-logisk,
kanonisk sammen. Kausal-logisk i sin fortællestruktur.

Handlingen i Lost Highway indeholder så mange løse ender, at jeg anser den
for mere vanskelig tilgængelig end Mulholland. Mulholland synes jeg nærmest
er nem i forhold til LH, men selvfølgelig ikke i forhold til klassisk
narration.

> [...]
> snart karakteren er givet. I forvejen ligger der min analyse af Lost
> Highway, hvis nogen skulle være interesseret.

Som også har skrevet Lynch-speciale. Og fik 11. Så jeg vinder

Fra : Peter Holm

Dato : 17-08-03 14:44

> [...]
> anser den for mere vanskelig tilgængelig end Mulholland. Mulholland
> synes jeg nærmest er nem i forhold til LH, men selvfølgelig ikke i

Der har vi åbenbart bare forskelligt syn på sagen - jeg mener det er lige
omvendt.

> MVH Lise
> Som også har skrevet Lynch-speciale. Og fik 11. Så jeg vinder

Sejt! Tillykke

/peter

Fra : Kasper Bang

Dato : 18-08-03 10:01

Peter Holm wrote:
> [...]
> snart karakteren er givet. I forvejen ligger der min analyse af Lost
> Highway, hvis nogen skulle være interesseret.

Eeeej, fedt Peter, du blev færdig til tiden. Tillykke! Glæder mig til at
læse det, når du får lagt det ud. Men der kan vel gå op til et halvt år
for jer på humaniora - jeg fik svar på 3 uger på statskundskab her i
sommers, he-he!

MVH/Kasper Bang

Fra : Peter Holm

Dato : 19-08-03 13:58

> [...]
> halvt år
> for jer på humaniora - jeg fik svar på 3 uger på statskundskab her i

Ja,vildt ik! jeg tror også jeg er den eneste at de 140 der startede på
engelsk i 1998 der har gennemført på de nomerede 58 måneder. Jeg må tilstå
jeg er en smule stolt
Karakteren skal senest falde 3 mdr efter aflevering - dvs. senest 30. sep.
Men godkendelsen er i hus

Mvh
peter

Fra : Brian Nielsen

Dato : 15-08-03 22:46

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote in message
> Jeg har en ide om at MD minder lidt om LH, så derfor er jeg ret skeptisk,
> men hvad siger I, skal jeg tage chancen.

Mit gæt er at du ikke vil bryde dig om den, så
jeg vil foreslå at du lejer den før køb.

/Brian

Fra : Johannes K. Clausen ~

Dato : 17-08-03 21:19

On Fri, 15 Aug 2003 09:22:47 +0200, "Rikke & Brian"
<brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote:

>Jeg har en ide om at MD minder lidt om LH, så derfor er jeg ret skeptisk,
>men hvad siger I, skal jeg tage chancen.

Selvfølgelig skal du dette. MD er jo en vidunderlig film.

Måske er jeg lidt langsom, men jeg skulle se den mange gange før jeg
fik det hele med. Der skiftes mellem tid og drøm/virkelighed en hel
del, men der er ingen løse ender som sådan. Det hele hænger sammen -
man skal bare tage sig tid til at finde hoved og hale i det hele.

Ud over historien er soundtracket, skuespillet osv bare i top.

Mvh
Johannes Clausen

Fra : Rikke & Brian

Dato : 18-08-03 07:51

Nå MD får en chance, skal så lige bestemme mig om det bliver leje eller køb

Mvh. Brian

Fra : Kasper Bang

Dato : 18-08-03 09:59

Rikke & Brian wrote:
> Nå MD får en chance, skal så lige bestemme mig om det bliver leje eller køb

Jeg vil give de andre postere ret i, at den lægger sig tættere op af en
film som Lost Highway end de Lynch-film, du har angivet som dine
favoritter. Men fint at du giver den en chance. Gå til den med åbent
sind, nyd de fantastiske stemninger som Lynch (og ikke mindst
komponisten Badalamenti) formår at frembringe, og lad være med at hænge
dig for meget i, at historien ikke umiddelbart synes at hænge sammen. Du
kan så overveje at læse analysen på salon.com, inden du ser den anden
gang. Eller også kan du prøve selv at se, om du får mere ud af bare at
se den nogle flere gange. Jeg fik i hvert fald besøgt Øst for Paradis
nogle gange, da den kom frem...

Og til den forrykte pris, 100 kr., skulle man da være et slemt skarn,
hvis man lejede den i stedet for at få den hjem på hylden!

God fornøjelse.

MVH/Kasper Bang