Anderstorp rapport
Fra : Peter Aagaard

Dato : 14-08-03 22:41

Hej NG.
For dem der er interesseret vil jeg lige fortælle om min første banedag
nogensinde.

Jeg startede ud fra Snedsted søndag d. 10/8 kl. 09:30 og skulle med færgen
æbeltoft-odden. Det startede perfekt med at jeg kørte forkert, kom til at
køre til Grenå istedet og var der kl. ca. 11:30
Færgen skulle sejle kl. 12:00 så jeg havde god tid, bortset fra at jeg ikke
lige kunne finde den. hmm wierd, ringede til molslinien for lige at chekke
at jeg havde bestilt billetten rigtigt og nix nej, det var jo fra æbeltoft
jeg skulle sejle, og der var kl. ved at være 11:40, så rundt med rullen og
så ellers lidt tempo på til ebeltoft hvor jeg var 11:58. heldigvis var der
gået et gear i den ene motor på færgen, så færgen var forsinket og jeg kunne
vente pænt sammen med de andre mc'ister i bane 1.
kl. 14:00 sejlede færgen og resten af turen over Hundested til Helsingør gik
fint.
Her mødtes jeg med Jacob, da vi havde aftalt at følges resten af vejen til
Anderstorp. Lasse, Karin og Morten var også med, Karin var i servicevognen.
Resten af turen gik nemt op til banen, Jacob kørte forest da han havde været
der 40-50 gange før og kendte vejen. (iøvrigt en flot natur at køre i, og
sikke flinke de svenske billister er, trækker straks ind til siden når der
kommer en mc).
Nå, vi fik slået telt op og kørte til byen for at få noget mad og derefter
var det sengetid vi skulle jo tidligt op næste dag.
Av hvor er et liggeunderlag da hårdt at sove på, jeg vågnede nærmest hver
time, næste gang skal jeg have en luftmadras med.

Så oprendt den store dag med teknisk kontrol, køremøde osv. og jeg var
temmelig nervøs og glædede mig samtidig til at komme ud at køre.
Vi var delt op i tre hold, grøn, gul og rød, jeg var med de grønne da jeg er
begynder.
Der var 5 marshals som viste vejen og linien på banen og på mit hold var vi
4 kørere, og der måtte ikke overhales uden marshallen's tilladelse og kun på
langsiden.
Vi startede ud de to første omgange med et (efter marshallen's udsang, som
iøvrigt var Peter Rahbæk, testkøren fra DBA) stille og roligt tempo, men jeg
synes nu det gik fint stærkt....
Beskeden var 5-10 meters afstand og ikke mere, og for hver runde var der en
kort besked fra marshallen om kørslen, og derefter ned bagest i feltet.
Hastigheden blev øget for hver omgang og folk begyndte at falde fra og kunne
ikke holde trit, og sådan gik hele første pas.
I andet pas havde man ligesom fundet sig til rette, og jeg havde bestemt mig
til at følge med, for hvis han kan, kan jeg da også. Og da det blev min tur
hang jeg bare på lige i rumpen af ham hele banen igennem, pånær sidste
sving, som var noget kryptisk, drejer lidt over 90 grander, og det er svært
at komme rundt. nå men henne på langsiden fik jeg at vide jeg skulle på gult
hold, jeg kørte for stærkt til grøn. (jeg sagde pænt nej tak og blev på det
grønne hele dagen). Næste gang det blev min tur, blev jeg blot vinket frem,
og fik at vide at jeg bare kunne overhale og selv køre løbet, så fuld gas og
fart over feltet lige indtil første sving, og ups, så havde jeg vist for
meget fart på, det var pludseligt svært når ikke der var en at køre
bagefter, så jeg var næste helt i hold for at komme rundt om svinget og de
andre kørte pænt forbi øv øv øv. nå ok, vi prøver da igen ved pit-siden, og
sørme om ikke jeg gør det samme igen, lige ved at køre af banen fordi jeg
kørte for stærkt, eller ikke fik nedbremset i tide (eller som en tilskuer
sagde, ham der fik vist udbremset sig selv), så nu tager jeg det lidt roligt
og følger marshallen igen, det skulle jo nødtigt gå helt galt.

Som dagen skred frem gik det bare bedre og bedre og jeg skal love for at der
belv flyttet nogle grænser, men det er stadig 100 gange nemmere når man
ligger bag en, end når man selv skal vurdere nedbremsning og indgangsvinkel
på svingene.

Af uheldige episoder var der kun Lasse's køler der sprang læk (grundet en
skade fra et tidligere uheld), så han nådede vist kun at køre 2-3 passes den
dag. Heldigvis for ham og Karin, kunne den lokale smed lodde køleren, og
nogle flinke racerkørere/mekanikere hjalp ham med reperationen, så cyklen
blev klar til de sidste 2 pass. Lasse's dag var dog godt ødelagt, så han
havde ikke lyst til at køre mere den dag. Vi andre var også udmattet efter
5-6 pass, så vi sprang det sidste over, og gav os god tid til at nå færgen.
Hjemturen gik uden problemer, bortset fra styrtende regnvejr de sidste 90km,
men pyt Millen kørte som en drøm både nat og dag.
Alt i alt var det en kanon dag, og det er bestemt ikke sidste gang jeg skal
på bane, men næste gang, skal jeg have en omgangs tidstæller med, og så skal
jeg have mig noget læderhud, for textil er sg. for varmt at køre ræs i når
der er 28 grader.

Mvh. Peter
(Der stadigvæk mærker suset fra Anderstorp)

Fra : Jens Arnfast

Dato : 15-08-03 11:45

Peter Aagaard wrote:
> Hej NG.
[snip]

Lyder til at I havde en fed tur, må tage mig sammen og komme afsted på
et tidspunkt

> [...]
> jeg have mig noget læderhud, for textil er sg. for varmt at køre ræs i når

Har din mille ikke en kronometerfunktion? Noget med at man bruger pass
knappen til at indikere omgange - det står ihvertfald i min manual, har
dog ikke haft brug for den endnu

--
-jens
RSV1000 '99

Fra : Jacob Hornemann

Dato : 15-08-03 12:51

Jens Arnfast wrote:

> Har din mille ikke en kronometerfunktion? Noget med at man bruger pass
> knappen til at indikere omgange - det står ihvertfald i min manual, har
> dog ikke haft brug for den endnu

Jo, det har den, men den er ikke særlig præcis. Iøvrigt skal man minde sig selv
om, at trykke på knappen hver gang man kører over målstregen. MEGET nemmere med
en rigtig laptimer med en sender i kanten af banen.

> --
> -jens
> RSV1000 '99

Var det ikke noget for dig at melde dig ind i det nye Aprlia forum?
http://communities.msn.dk/danskapriliamcforum

-Jacob
RSV Mille '00

Fra : Peter Aagaard

Dato : 15-08-03 23:18

Jens Arnfast wrote:
> [snip]
>
> Lyder til at I havde en fed tur, må tage mig sammen og komme afsted på
> et tidspunkt

Hvis du aldrig har prøvet før, ligesom mig, kan det meget varmt anbefales,
det er først på bane at man finder ud af hvad for cykel Millen i
virkligheden er....

> Har din mille ikke en kronometerfunktion? Noget med at man bruger pass
> knappen til at indikere omgange - det står ihvertfald i min manual,
> har dog ikke haft brug for den endnu

Jo, det har den da, men jeg havde rigeligt med at koncentrere mig om
nedbremsning, linier og sving, og gas ud af sving, til at jeg havde overskud
til at skulle trykke på knappen hver gang jeg kørte forbi mål.
Måske er det en mulighed at bruge næste gang, når man er lidt mere
øvet.....???

Mvh. Peter

Fra : Lasse

Dato : 20-08-03 17:15

jo det var et super arrangement fra TMP side på en 13 scala vil jeg bedømme
den til et 10 tal med pil op

for de grønne af os var der hjælp at hente fra masterkørende, de gule kunen
næsten selv og hvis det kneb var masterne der ...man skulle bare spørge.

min mille som kom med fabriks affjedrings opsætning....ja det virkede
ikke...hver gang peter rahbek sagde at jeg skulel køre hurtigere skred
bagenden ud....en fortalte mig at det var 30-40 cm.....nå men over i pitten
stod rene prang og thorbjørn....thorbjørn kigge 2 gange på cyklen og rystede
på hovedet....så kom han med et par fast nøgler og 15 min senere var min
cykels affjedring sat op.....inden jeg forlod deres telt fortalte han mig
hvad der eller kunne gøres....hvis jeg ikke var helt tilfreds......

på andet pas ja der var cyklen 100% bedre, nu begyndte den bare at
virke....men efter mit styrt sidste år...kan man godt mærke
underbevidstheden arbejde på at få resten af hjernen til at panikke ved
ethvert lille bumb der er i svingene...så hastigheden blev kun marginalt sat
i vejret for mit vedkommende.

3 pas affjedringen returdæmpning var løsnet lidt mere og cyklen opførte sig
en del bedre end 2 pas.....men nu blev der kørt på langbanen....og min panik
og dermed stivhed betød at jeg aldrig rigtig fik has på de nye sving som
langbanen nu tilbyder....på sidste omgang...kører jeg igennem noget støv en
foran kørende har virvlet op..og da det er passeret er der vand på
indersiden af kåbeglasset.

tilbage i pitten snakker jeg atter med thorbjørn og rene prang.....de
besluitter sig for at hive cyklen over i deres mekanikker telt...har finder
de at køleren er revnet der hvor beslaget sidder så det kan ikek engang bare
smide lidt araldit på....de tager derfor køleren ned i anderstorp by og får
den loddet, da de er færdige med cyklen....siger rene at jeg lige skal køre
et pas og se om den virker.....jeg sprøg hvad de skal have for
reperationen....300 dkr !!! det er nok den biligste værksted reparation jeg
nogensinde har fået lavet...cyklen virker selvføgelig....og jeg mangler kun
det sidste pas på langbanen...jeg føler mig dog ikke helt frisk mere...så
jeg beslutter mig for at kalde det kvit. vi pakker sammen mens vi venter på
at morten skal blive færdig på det gule hold....og så kørte vi hjem ad
sammen med jakob.....efter optankning går det bare hjem ad....jeg havde
aftalt med jakob og morten at 140 km/t på motorvejen nok var maks da
svenskerne har 40% overskridelse før man mister kortet.....jakob kendte
vejen hjem og derfor hænger vi efter ham men han må have misforstået det med
140 km/t som maks og 140 i gennemsnit, for det ganske ganske rapt
hjemad....jeg lander i ringsted 2015 - og karin lander 2115 men hun har også
presset poloen på vej hjem plus hun lige skulle omkring rødovre med lidt
tasker og sådan.

i øvrigt peter..så kan jeg fortælle at luftmadras heller ikek er det
bedste.....karin og min dobbelt madras som vi pumpede op før vi tog ned og
spise havde ca 1/4 lufttilbage da vi lagde os ind og 1 time senere sov vi på
jorden ......jeg tror at vi køber de der selvoppustelige til næste
gang......men jeg tror det med at sove halvdårligt er noget der høre til for
os uprofessionelle kørere

Lasse
Mille & Karin & Neelix

Fra : Peter Aagaard

Dato : 21-08-03 23:43

Lasse wrote:
> jo det var et super arrangement fra TMP side på en 13 scala vil jeg
> bedømme den til et 10 tal med pil op

KLIP

> [...]
> selvoppustelige til næste gang......men jeg tror det med at sove
> halvdårligt er noget der høre til for os uprofessionelle kørere

Ja, jeg kan godt følge Jacob nu, næste gang tror jeg også jeg skal have
sparet op til et hotel værelse

Mvh. Peter
(RSV 00)

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 23-08-03 06:18

"Lasse" <Laslun@hotmail.com> wrote in message

[KLIP]

> [...]
> cykels affjedring sat op.....inden jeg forlod deres telt fortalte han mig
> hvad der eller kunne gøres....hvis jeg ikke var helt tilfreds......

Interessant TD-report.
Ved du hvad drengene mere præcist gjorde ved din affjedring?

Jeg ved noget om hvordan affjedring virker rent mekanisk, men ikke ret meget
om hvordan dæmpning justeres i praksis.

--
VH Flemming Nyboe
SV650S, p.t. ret u-justerbar