Salg af fødevarer med overskredet holdbarh~
Fra : maz

Dato : 14-08-03 20:24

Hej

Hvis man som privatperson (eller virksomhed) sætter varer til salg ekstra
billigt og samtidig gør opmærksom på, at holdbarhedsdatoen er overskredet.
Hvor kan jeg finde noget om dette i lovgivningen (har kigget på
fødevaredirektoratets hjemmeside - men fandt ikke noget), og hvem kan jeg
evt. anmelde det til ??

/M

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 14-08-03 20:29

Prøv at spørge Forbrugerrådet.

VH Birgitte

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-08-03 20:42

> [...]
> Hvor kan jeg finde noget om dette i lovgivningen (har kigget på
> fødevaredirektoratets hjemmeside - men fandt ikke noget), og hvem kan jeg

Hvorfor vil du anmelde det?

Hilsen Inger

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-08-03 20:59

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev:

> Hvorfor vil du anmelde det?

Fordi man ikke må sælge fødevarer, hvor holdbarhedsdatoen er
overskredet er sikkert et udmærket bud.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : maz

Dato : 14-08-03 21:05

>Morten Bjergstrøm wrote:
> Fordi man ikke må sælge fødevarer, hvor holdbarhedsdatoen er
> overskredet er sikkert et udmærket bud.

Jep, nemlig

/M

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-08-03 21:33

> Jep, nemlig

Aha.
Naturligvis er det uheldigt, og det bør ikke finde sted.
Men jeg troede egentlig, at datomærkningen var frivillig.
ER det direkte forbudt at sælge varer ud over sidste
salgsdato/holdbarhedsdato? - også når man (som her) tydeligt gør opmærksom
på det?

Hilsen Inger

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-08-03 21:40

> [...]

> ER det direkte forbudt at sælge varer ud over sidste
> salgsdato/holdbarhedsdato? - også når man (som her) tydeligt gør

Lov om fødevarer

§ 22. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte
regler eller træffe bestemmelse om, at fødevarer skal mærkes med
oplysninger, der er af betydning for forbrugerne, virksomhederne eller
tilsynsmyndighederne.

§ 23. Færdigpakkede fødevarer, der er mærket med angivelse af sidste
salgsdag, mindst holdbar til eller lignende, må ikke ommærkes med
forlænget frist, ompakkes eller efter fristens udløb sælges i
pakningen.

Der er altså nogo for at sælge efter sidste salgsdag, da der ikke må
ompakkes og da varen ikke må sælges i den originale pakning efter
sidste salgdag.

http://www.fs.dk/pj/pj9704_3.htm#holdbar
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_ACCN/A19980047130-REGL

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 15-08-03 21:59

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> [...]
>salgsdag, mindst holdbar til eller lignende, må ikke ommærkes med
>forlænget frist, ompakkes eller efter fristens udløb sælges i

Men gerne udpakkes?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-08-03 08:54

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev:

> Men gerne udpakkes?

Måske men du må ikke sælge fordærvede fødevarer. Normalt betyder en
overskridelse af holdbarhedsdatoen/sidste salgsdato, at produktet ikke
længere kan holde sig. Der er selvfølgelig undtagelser, hvor mærkningen
bruges til at hindre salg bla. med "årstids-øl".

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-08-03 20:58

> [...]

> (har kigget på fødevaredirektoratets hjemmeside - men fandt ikke
> noget), og hvem kan jeg evt. anmelde det til ?

Du kan anmelde forhandleren til den lokale Fødevareregion.

http://www.foedevaredirektoratet.dk/OmFoedevaredirektoratet/Findregion/FindRegion.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : maz

Dato : 14-08-03 21:05

Morten Bjergstrøm wrote:
> Du kan anmelde forhandleren til den lokale Fødevareregion.

http://www.foedevaredirektoratet.dk/OmFoedevaredirektoratet/Findregion/FindR
egion.htm

Takker - ringer og snakker med dem i morgen

/M

Fra : Peter Hansson

Dato : 14-08-03 21:45

http://www.foedevaredirektoratet.dk/OmFoedevaredirektoratet/Findregion/FindR
> egion.htm
>
> Takker - ringer og snakker med dem i morgen

Er det de "sure" agurker vi taler om.

PH

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 17-08-03 21:57

Ok, ikke i Danmark, men

det pudsige er: Vi har lige være i Sverige. På vejen op til hytten skulle
vi købe índ til en god bearnæse sovs (pyt med stavningen). Husbonden kommer
stolt ud af butikken og siger, at det er da sjovt, at smør er billigere end
plantemargarine. Tilbud med stort skilt: 2 store pakker smør for 35 svkr.
Først da vi langt ude i skoven 30 km fra butikken skal lave sovs, ser vi at
sidste salgsdato var for to dage siden.

VH Birgitte