Flødekartofler
Fra : KE

Dato : 14-08-03 20:55

Hej NG

Jeg er ked af at komme med et så trivielt emne, men sant og sige har jeg
aldrig selv lavet disse. Mit spørgsmål er dog simpelt.
I den opskrift vi har fingre i (og synes kan bruges) anbefales 3 dl fløde
til 1200 g kartofler. Vi lavede en mindre portion med 750 g kartofler og 2,5
dl fløde - netop fordi vi syntes det lød af lidt. Og selvom retten var god
manglede der nu noget væde.
Det skal lige nævnes at vi dog brugte skivekartofler (pommes frites flade
ting) som temmelig sikkert ikke indeholder helt samme mængde væske som nye
friske kartofler, men alligevel....
Hvad skal vi gøre for at frembringe mere væske? vand? mælk? mere fløde
(lyder ikke tiltalende)?

Opskriften anbefaler
Kartofler
Fløde
Hvidløg
Muskatnød
Salt og Peber

Er der evt. nogen som har en bedre eller tilsvarende? Mit mødrende ophav
foreslog lidt løg også.....

Kim

Fra : Lene

Dato : 14-08-03 21:06

> Er der evt. nogen som har en bedre eller tilsvarende? Mit mødrende ophav
> foreslog lidt løg også.....
>
> Kim

Hej Kim
Lyt til din mor - put løg mellem hvert lag.
Mvh
Casper

Fra : Mimi

Dato : 14-08-03 21:10

"KE" <kimkoruperiksen[Remove This]@hotmail.com> wrote
> Vi lavede en mindre portion med 750 g kartofler og 2,5
> dl fløde - netop fordi vi syntes det lød af lidt. Og selvom retten var god
> manglede der nu noget væde.

Ja, det lød da ikke af meget.

> Det skal lige nævnes at vi dog brugte skivekartofler (pommes frites flade
> ting) som temmelig sikkert ikke indeholder helt samme mængde væske som nye
> friske kartofler, men alligevel....

Sådan nogle frosne nogen? Det lyder som det forkerte sted at spare på
kræfterne. Du kan jo evt. bare lade skrællen sidde på de friske kartofler,
og så nøjes med at vaske og skive dem.

> Hvad skal vi gøre for at frembringe mere væske? vand? mælk? mere fløde
> (lyder ikke tiltalende)?

Mælk eller fløde (alt efter hvor meget ekstra plads du har på sidebenene).
Sovsen bliver naturligvis tyndere, jo højere andelen af mælk er.

> Er der evt. nogen som har en bedre eller tilsvarende? Mit mødrende ophav
> foreslog lidt løg også.....

Godt forslag mor! Ringe af løg imellem kartoffelskiverne er bare dejligt. Du
kan evt. udelade hvidløget - personligt synes jeg det bliver lidt meget med
både løg og hvidløg, men det er jo smag og behag.

Mvh Mimi

Fra : Katja

Dato : 14-08-03 21:44

"KE" <kimkoruperiksen[Remove This]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

-SNIP-
> Er der evt. nogen som har en bedre eller tilsvarende? Mit mødrende ophav
> foreslog lidt løg også.....

Prøv evt. også med forårsløg eller porre - det smager dejligt.

Venligst
Katja

Fra : mcloud

Dato : 14-08-03 22:19

"KE" skrev d. 14-08-03 20:55 dette indlæg :
> [...]
> Muskatnød
> Salt og Peber
>
> Er der evt. nogen som har en bedre eller tilsvarende? Mit mødrende

Idag er der det der kaldes madlavningsfløde, ellers en lille smule god
bouilon, brug lidt ekstra af det og kom så et par skiver god ost ned
mellem kartoflerne og løgene.
mvh mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : Bitten

Dato : 15-08-03 10:42

>Opskriften anbefaler
>Kartofler
>Fløde
>Hvidløg
>Muskatnød
>Salt og Peber
>
>Er der evt. nogen som har en bedre eller tilsvarende? Mit mødrende ophav
>foreslog lidt løg også.....
>
>Kim

Jeg har fået "mornay-kartofler", altså rå kartofler skåret i skiver,
blandet med rå løg i tern + salt og peber og så en brik mornay-sauce
hældt over (+ skylle kartonen med lidt mælk) og så i ovnen... og jeg
må sige: Mums!!! Det har mere smag end flødekartofler... Lige noget
jeg kan lide! (fedtindholdet snakker vi ikke om i denne tråd, vel?)

Hilsen fra
Bitten...

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 15-08-03 10:59

On Fri, 15 Aug 2003 11:41:53 +0200, Bitten <bitt1@sol.dk> wrote:

> [...]
>må sige: Mums!!! Det har mere smag end flødekartofler... Lige noget
>jeg kan lide! (fedtindholdet snakker vi ikke om i denne tråd, vel?)

Jeg er fristet til at prøve. Hvor mange grader og hvor lang tid i
ovnen?

Hjertelig sensommerhilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Bitten

Dato : 15-08-03 12:07

>Jeg er fristet til at prøve. Hvor mange grader og hvor lang tid i
>ovnen?
>
>Hjertelig sensommerhilsen
>Dorte

Fra én af Karoline's kogebøger:

1 kg store kartofler
2 grofthakkede zittauerløg (ca. 150 g)
1 tsk groft salt
friskkværnet peber
½ liter Karoline's MornaySauce

Bagetid: Ca. 1 time ved 200°.

Skræl kartoflerne og skær dem i tykke (jeg skærer dem i mellem-tynde
skiver) skiver. Skyl dem godt og tør dem i et klæde. Læg
kartoffelskiverne lagvis med løg og krydderier (eller bland det hele
sammen... ) i et smurt ovnfast fad (ca. 20 x 30 cm). Hæld MornaySaucen
over og bag kartoflerne midt i ovnen.
(Hvis jeg tager et helt kilo kartofler, skyller jeg altid kartonen med
mælk og hælder det i... Jo mere sovs, jo bedre!

Prøv det, men vær klar over risikoen: Du KAN blive afhængig!

Sommerglade hilsner
Bitten...
(Som glæder sig til www.SvendborgFestdage.dk )

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 15-08-03 18:18

On Fri, 15 Aug 2003 13:07:06 +0200, Bitten <bitt1@sol.dk> wrote:

> [...]
>mælk og hælder det i... Jo mere sovs, jo bedre!
>
>Prøv det, men vær klar over risikoen: Du KAN blive afhængig!

Jeg må på det kraftigste tilslutte mig din advarsel: Jeg er så mæt, at
du burde skamme dig

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-08-03 11:14

KE wrote:

> Er der evt. nogen som har en bedre eller tilsvarende? Mit mødrende
> ophav foreslog lidt løg også.....
>
> Kim

Her er mit 'sommerhit' tilberedt på almindelig havegrill, _kan_
selvfølgelig også laves på komfuret.

Man tager en pande.
2 fed hvidløg skæres i tynde skiver og svitses i olie.
(Der sker noget med hvidløg når de svitses i olie :) )
Rå kartofler skæres i skiver (5 mm) og svitses med.
Når kartoflerne har taget lidt farve og afgivet deres væde, tilsættes
ca. 3 dl grøntsagsboillon (vand og 1/2 maggiterning) og kartoflerne
koges møre heri.
Ideen er at når kartoflerne er næsten møre, er vandet kogt væk.
Nu tilsættes ca. 3 dl madlavningsfløde og fløden reduceres til passende
konsistens. Tilsmages evt. med salt og hvid peber.

Du må ikke hænge mig op på mængder det er lidt på 'gefül', men 750g
kartofler passer meget godt.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Frk.

Dato : 15-08-03 13:52

Jeg bruger også de skivede købe "pomfrit" kartofler - og med godt resultat.
Men jeg lader dem tø op først.
Jeg laver det sådan her:
1 ps. skivekartofler
1 karton "flødesovs" fra knoor fåes med bl.a. hvidløgssmag og står ved de
øverige knoor sovse
2 1/4 dl piske fløde
salt og peber
evt løg so der foreslås.

Jeg rører fløden sammen med sovsen og blander kartofler og løg deri og får
det hele vendt godt rundt. Kommer det i et ildfast fad og så i ovnen. Hvis
det virker tørt kan du evt. hælde mere fløde elle sovs i.
Det skal nok ca ha 30-40 min v. 200g
Jeg bruger altid de skive kartofler da det går meget hurtigere, og mine
gæster kan ikke smage forskel.

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-08-03 23:22

Frk. wrote:
> [...]

Køber du så også løgene skivede og hakkede? "Knorr Løg", måske?

Enten lyver dine gæster, eller også har de aldrig smagt/lavet andet
selv.

Undskyld mit sure opstød; men at sige, at man ikke kan smage forskel på
mad tilberedet af frosne skivekartofler og Knorr-tilsætning - og mad
tilberedt af nye kartofler, rigtige fløde, og "rigtige" krydderier - er
noget gedigent vås. Med mindre, selvfølgelig, man har meget dårlig
smagssans.

I min studietid brugte jeg meget disse frost-kartofler og alverdens
anden "færdigmad". Nu ku' jeg aldrig drømme om at gøre det i samme grad.
Når man først har vænnet sig til smagen af GOD mad og fundet ud af, hvor
nemt det er, hvorfor så overhovedet spilde sit liv med "den nemme
løsning". Jeg fatter det ikke.

Jeg lavede flødekartofler (til 2 personer) her til aften. Skrælning og
"skivning" af 10 kartofler og 1 stort løg tager 5-10 minutter. Anrette i
fad med salt, peber, muskatnød, fløde - 1 minut mere. Og så i ovnen
30-40 minutters tid. Altså, hvor meget nemmere og hurtigere skal man ha'
det?

(så fik jeg lukket luften ud, tak

Kim Jensen
NewsCaster.dk // Port80.biz // kelvin8.com

Fra : Frk.

Dato : 16-08-03 06:15

jaja så siger vi det, Kim. Du får ret og jeg får fred. Jeg fprtalte bare
om mine oplevelser. Håber det er okay med dig - selv om mine smagsløg er
utrolige dårlige!!!

Fra : Sally.

Dato : 16-08-03 10:28

> [...]
lidt dum nu??

> Enten lyver dine gæster, eller også har de aldrig smagt/lavet andet

Har du smagt det?

> [...]
> Når man først har vænnet sig til smagen af GOD mad og fundet ud af, hvor
> nemt det er, hvorfor så overhovedet spilde sit liv med "den nemme

Det har du vel ikke hjerne til

> [...]
> fad med salt, peber, muskatnød, fløde - 1 minut mere. Og så i ovnen
> 30-40 minutters tid. Altså, hvor meget nemmere og hurtigere skal man ha'

Jamen..skulle det være en anden gang...

Jeg synes da du er noget nedladende - men sådan er der jo desværre nogen der
er.
Ang. flødekartoflerne: Jo jeg bruger også rå kartofler og putter løg
imellem, og hælder så fløde over. + kryderier selvfølgelig.

Sally

Fra : Kim Jensen

Dato : 16-08-03 16:41

Sally. wrote:
> [...]

Selvfølgelig; ellers ville jeg jo ikke kunne udtale mig om det. Og ja,
jeg fotrød med det samme jeg smagte det, at jeg havde været doven

Fra : Sally

Dato : 16-08-03 17:33

Fortrød du så ikke også du var en dum skid da du svarede tidligere ? Sorry,
men du gjorde mig lidt gal, da jeg syntes du var ret uforskammet.

Fra : Kim Jensen

Dato : 16-08-03 22:28

Sally wrote:
> [...]

Beklager, men jeg skriver sikkert ikke politisk korrekt.

Det kan godt være du synes jeg er uforskammet, men jeg siger altså /min/
mening på /min/ måde. Jeg afskyr alt der er konformt og uden kant. Og
sådan er det også med mad.

Fra : PR

Dato : 16-08-03 20:46

"Sally." <Sally@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jamen..skulle det være en anden gang...
>
> Jeg synes da du er noget nedladende - men sådan er der jo desværre nogen
Det er ikke et spørgsmål om at være nedladende. FRK fortjener slet ikke have
gæster, når hun udviser så alvorlig mangel på respekt for sine gæster at hun
serverer den slags industriprodukter. Til gengæld må det være nogle meget
høflige gæster, som ikke vil indrømme at de akn smage forskel på FRK's
robotføde og på mad tilberedt med alm. råvarer og ikke mindst med respekt!

---

Fra : Katja

Dato : 17-08-03 14:42

"Sally." <Sally@mail.dk> skrev i en meddelelse

-SNIP-
> Det har du vel ikke hjerne til

Og du snakker om at være nedladende ! Ups......

Venlige hilsner
Katja

Fra : dulle

Dato : 18-08-03 07:45

Jeg troede det her var en debat om opskriften på flødekartofler. Hvor gamle
er i egentlig?? I opfører jer som små børn!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-08-03 16:59

dulle wrote:
> Jeg troede det her var en debat om opskriften på flødekartofler. Hvor
> gamle er i egentlig?? I opfører jer som små børn!

De diskuterer da aldrig flødekartofler.....de spiser dem bare.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-08-03 16:59

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 15-08-03 16:52

> Er der evt. nogen som har en bedre eller tilsvarende? Mit mødrende ophav
> foreslog lidt løg også.....
>
> Kim

Tillad mig at give den ultimative opskrift på flødestuvede kartofler

Kartofler skæres i skiver (1½ kg)
Porrer snittes (2 store)
1-2 dl bullion som hældes i bunden
Revet muskatnød over
Sort Peber over
Chili (gerne friske røde chillier - finthakkede)
Fløde 1/4 liter
Mornay Sauce ½ liter

Der er ikke et øje tørt.....