Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Omdøbning af RAW-filer en blok
Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 14-08-03 20:18

Er der nogle her i NG der har erfaring med at omdøbe et antal RAW-filer
i et bibliotek ad en omgang. Jeg tænker her på noget i stil med det
udmærkede program Picture Information Extractor
(http://www.picmeta.com/whatis.htm) - der i sin nuværende version er
begrænset til JPG-filer.

Ole Gyldenløve
E-mail: ole@gyldenlove.dk
Web: www.gyldenlove.dk/slaegt

Fra : Insideout

Dato : 14-08-03 20:24

"Ole Gyldenløve" <ole@*fjern*gyldenlove.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i et bibliotek ad en omgang. Jeg tænker her på noget i stil med det
> udmærkede program Picture Information Extractor

Jeg bruger http://www.irfanview.com/ som er gratis.

Mvh
Henrik

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 14-08-03 21:01

"Insideout" <insideout@chicks.dk> skrev i en meddelelse
RAW-filer

> Jeg bruger http://www.irfanview.com/ som er gratis.

Hmmm ja... Irfanview kan gennemføre en omdøbning af filer som batch, men
det ser ikke ud til at den kan håndtere RAW-filer fra Nikon (extension
NEF).

mvh
Ole

Fra : Jens Christensen

Dato : 14-08-03 20:28

"Ole Gyldenløve" <ole@*fjern*gyldenlove.dk> wrote in message
> [...]
> i et bibliotek ad en omgang. Jeg tænker her på noget i stil med det
> udmærkede program Picture Information Extractor

Windowscommander...eller Total Commander som den hedder nu...ikke freeware,
men virker uden registreing...

--
Jens Christensen

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 14-08-03 21:04

> [...]
> i et bibliotek ad en omgang. Jeg tænker her på noget i stil med det
> udmærkede program Picture Information Extractor

Jeg skylder nok at tilføje at Picture Information Extractor kan omdøbe
JPG-filer så de i stedet for DSC_0001.JPG bliver navngivet ud fra
indholdet i billedinformationen (fx dato og klokkeslæt for optagelse).
/ole

Fra : Per Frederiksen

Dato : 14-08-03 21:21

On Thu, 14 Aug 2003 22:03:31 +0200, "Ole Gyldenløve"
> [...]

>JPG-filer så de i stedet for DSC_0001.JPG bliver navngivet ud fra
>indholdet i billedinformationen (fx dato og klokkeslæt for optagelse).

Prøv at kaste et blik på The Rename.
http://www.herve-thouzard.com/therename.phtml

Jeg tvivler på at det kan læse informationerne i NEF filerne, men du
kan trække dato og tid fra filerne. Vil jeg tro.

--
Per

Fra : Poul Nielsen

Dato : 14-08-03 21:29

Prøv rename4u http://www.kellysoftware.com/software/Rename4u.asp

Poul

--- deres hjemmeside ---

Rename4u - Version 1.15 - Updated 05/10/2003.

A great, new FREEWARE program called Rename4u! Even though this is free, I
would appreciate any donations or postcards. This project took me about two
months to produce, so I welcome any appreciation or feedback.

What's Rename4u?
Rename4u is a fun and easy program for renaming files! It's a free program
that allows you to rename any files, using various methods, including
search/replace, renumbering, prefixes/suffixes, permissions,
uppercase/lowercase/propercase, etc. Includes test mode, so you can test
your combination(s) before renaming the files.
I welcome your feedback!

Poul
> [...]
> i et bibliotek ad en omgang. Jeg tænker her på noget i stil med det
> udmærkede program Picture Information Extractor

begin 666 hdr_whatisit.gif
M1TE&.#EA\ `2`+,``(N9R-7:ZW:'ONKL];6^W,#'X:NUU____V%TM ``````
M`````````````````````"'Y! ``````+ ````#P`!(```3_$,E)J[TXZ\V[
M_V HCF1IGFBJKFSKOG LSW1MWWBN[WSO_\"5`0`"&"C&25)YG @,4(. $JT2
M.<9HI0KU6"5/KE22[0;/GT/3>Z"V)88W7(X`'.Z'JP3/7VOB>!5\=QY]9(-W
M5X"$:(T<<7H;<6X3DY5R`0$4F19J(IZ7)985=I&=?HZI3&:2;4FC<54!F -5
M`YJ"J!V@9%RFK1>E%U^JQ9MT&9/*<HM\$[.#N!2\:;J&'Z-(>1>!QMZQ;)[=
M"-FCG,_2$]2%NI1LP=O>\L,%8QVQ1 :SH?P(YQ+_U+7+8.1 @#5EJGB9-814
MO"V_YITY0 !$.69TS*4+N&<@AF:7'J[MPH-*V"F)*%.J7,FRI<N7,&/*G$FS
)ILV;.%%&```[
`
end

Fra : BT

Dato : 14-08-03 22:42

> [...]
> i et bibliotek ad en omgang. Jeg tænker her på noget i stil med det
> udmærkede program Picture Information Extractor

Hej Ole..
Nu ved jeg ikke om det er mig som læser spørgsmålet rigtigt, men hvis det er
et program til at konvertere Raw-filer til f.eks. Bmp, Jpg eller hvad du nu
vil har, er jeg næsten sikker på at Paint Shop Pro kan klare det.
Den kan tage en hele mappe på en gang, og du kan selv bestemme hvor de nye
filer skal ligge.

Brian

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 15-08-03 08:26

"BT" <et@eller.andet> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil har, er jeg næsten sikker på at Paint Shop Pro kan klare det.
> Den kan tage en hele mappe på en gang, og du kan selv bestemme hvor de
Hej Brian
Programmet skal kunne omdøbe mine RAW-filer på baggrund af indholdet af
EXIF. Hvis jeg har taget 100 billeder i RAW-format (Nikons
NEF-filformat), hedder de alle DSC_XXXX.NEF - hvor XXXX er et
fortløbende nummer. Ikke særligt sigende og muligheden for at to
billeder kommer til at hedde det samme er til stede.

I stedet ville jeg gerne omdøbe filerne så de ud fra indholdet i EXIF
kom til at hedde optagelsesdato, -klokkeslæt og måske en sigende tekst.
Det kan Picture Information Extractor - men kun med JPG-filer. I øvrigt
et kannt program - prøøøv det...

mvh
Ole