Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mellemformat
Fra : Søren H Nielsen

Dato : 14-08-03 18:17

Jeg er noget grøn indenfor dette med ovenståendende. Måske var der en der
ville forklare mig lidt om det.:

Er 6x4,5 og 6x7 begge mellemformat?

Findes der flere formater i mellemformat?

Hvad er det mest alm. i mellemformat?

Mvh/Søren H. Nielsen

Fra : Asle Bjerva

Dato : 14-08-03 19:21

"Søren H Nielsen" <sorenhn@mail.tele.dk> skrev i melding
> [...]
> ville forklare mig lidt om det.:
> Er 6x4,5 og 6x7 begge mellemformat?
> Findes der flere formater i mellemformat?

4,5x6, 6x6 og 6x7 (og til dels kanskje også 6x9 samt 70mm) er alle formater
som kan betegnes som mellomformat.
Om begrepet mellomformat er noen "offisiell" betegnelse vet jeg ikke, men
det skiller seg fra de store format ved å være rullfilm basert.
Filmen har betegnelse 120 eller 220 (samme film bare lengere), eller 70mm
bred, til forskjell fra storformat er bladfilm, med et stykke film for en
eksponering, som plasseres i en holder, som så plasseres i kameraet.

Det vanligste mellomformat er nok 6x6 (les: Hasselblad + Rolleicord), men
mange sverger til 4,5x6 fordi det gir en bedre økonomi enn 6x6 uten å gi alt
for store problem. Man får typisk (15) / 16 bilder på en rull i 4,5x6 men
kun 12 i 6x6.

Jeg forlot mitt 4,5x6 Mamiya 645 med tungt hjerte for to år siden for å gå
digitalt, mellomformatet ble, til tross for den overlegne bildekvalitet,
både for dyrt i bruk, og tungt for meg.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no