Gave til børn og børnebørn
Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-08-03 18:03

Hejsa,

Er der nogen der kender - gerne med henvisning til officielt websted -
grænserne for hvad der må gives i pengegave til børn hhv. børnebørn uden der
skal finde beskatning sted.

Og hvad er beskatnings-% i fald man overstiger beløbet - og er det af hele
beløbet der så skal betales, eller kun det, der overstiger grænsen?

Tusind tak

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-08-03 18:09

Hej igen,

> [...]
> Og hvad er beskatnings-% i fald man overstiger beløbet - og er det af
> hele beløbet der så skal betales, eller kun det, der overstiger

Ah - jeg fandt så den her http://www.tax.dk/pjecer/gave.htm - der vist
skulle være nogenlunde dækkende.

** Lars

Fra : Peter G C

Dato : 14-08-03 18:38

In news:Xns93D7C2C51943Blkngalileodk@62.243.74.162,
Lars Knudsen <newspost@landligt.dk> typed:

[klip]

> Ah - jeg fandt så den her http://www.tax.dk/pjecer/gave.htm - der vist
> skulle være nogenlunde dækkende.

www.toldskat.dk er et godt sted at starte når det gælder skat

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-08-03 20:17

Hej Peter,

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in news:bhghd5$f05$1@sunsite.dk:

> www.toldskat.dk er et godt sted at starte når det gælder skat

Ja, fandt en ganske udmærket pjece derinde også faktisk. Det kan godt være
det bare er mig, men jeg syn's nu altid det er godt at høre andre end lige
netop Told & Skat ad. Der er en tendens til at der glemmes ting, som man
selv lige skal opdage der gør at den skat der skal betales nedsættes - selv
om de jo egentlig burde yde den fulde service og fortælle hvad man kan
trække fra osv.

** Lars

Fra : Peder Porse

Dato : 14-08-03 20:34

Lars Knudsen wrote:

> [...]
> om de jo egentlig burde yde den fulde service og fortælle hvad man kan

Har du eksempler?
pp

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-08-03 20:44

Hej Peder,

Peder Porse <porsery@netscape.net> wrote in

> Der er en tendens til at der glemmes ting, som man
> Har du eksempler?

Selvfølgelig da.

Jeg fik i foråret et brev fra skatteforvaltningen om, at de havde været på
kontrolbesøg hos min tidligere arbejdsgiver og konstateret at jeg havde haft
adgang til "fri telefon", I praksis havde jeg en mobiltelefon med mig, da
jeg skulle kunne kontaktes. Og som følge deraf agtede de at forhøje min
indkomst for 2001 med dkk xxxx...

Der stod fx intet om at jeg kunne fradrage private telefoniomkostniger i
beløbet, hvilket i praktis betød at jeg intet skulle betale. Det skal man
selv "opdage". Og opdager man det ikke er det jo bare at betale ved kasse 1.

** Lars

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-08-03 08:57

"Lars Knudsen" <newspost@landligt.dk> wrote in message

> Jeg fik i foråret et brev fra skatteforvaltningen om, at de havde været på

Det er så ikke Told og Skat, men den lokale skatteforvaltning du skal være
sur på.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-08-03 09:01

Hejsa,

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote in message

> Det er så ikke Told og Skat, men den lokale skatteforvaltning du skal være
> sur på.

Ja, det er selvfølgelig rigtig nok. Men jeg er heller ikke sur, det var bare
for at underbygge min holdning om at det trods alt altid er en god ide at
spørge andre end dem man lige skal aflevere penge til hvordan tingene
forholder sig.

** Lars

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-08-03 09:16

"Lars Knudsen" <newsgroup@landligt.dk> wrote in message

> [...]
> for at underbygge min holdning om at det trods alt altid er en god ide at
> spørge andre end dem man lige skal aflevere penge til hvordan tingene

Told og Skat plejer nu at være meget præcise hvad angår de konkrete regler*.
Vurderinger og egentlig sagsbehandling giver sig slet ikke af med, men det
er der jo heller ikke tale om i denne konkrete sag.

* De kan heller ikke tillade sig at være andet.

/per