vedligeholdelse?
Fra : stefan

Dato : 14-08-03 12:15

Hejsa.

Jeg kan huske der engang var en der skrev en ret uddybet vejledning til
rengøring af kæde. Er det muligt at man kunne få den en gang til?

Og også hvordan og hvorledes hvis man gerne vil vedligholde/rense diverse
kabler som kobling og gas osv. Tager man så bare kablet ud og smører det med
fedt eller hvad?

Og ang her på Søndag til åbent hus hos SPH er der så nogle der regner med at
køre sammen?

Det var jo hele tre ting på en gang..

MVH Stefan
RF600R

Fra : nd

Dato : 14-08-03 12:45

"stefan" <macstefan502@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Jeg kan huske der engang var en der skrev en ret uddybet vejledning til
> rengøring af kæde. Er det muligt at man kunne få den en gang til?

Sprøjt Chain Wax eller det hvide BellRay på, det er rigeligt, og hold kæde
med den korrekte stramhed.

> [...]
> kabler som kobling og gas osv. Tager man så bare kablet ud og smører det

Jup, du skal nok bare bruge motorolie eller lign.

> Og ang her på Søndag til åbent hus hos SPH er der så nogle der regner med
at
> køre sammen?

Søndag kl. 9 fra Uno-X tanke på Roskildevej i Glostrup, køre vi
Tirsdagsslænget fra. Du og andre er velkomne.

> Det var jo hele tre ting på en gang..

1-2-3

vh

Niels

Fra : nd

Dato : 14-08-03 12:52

"nd" <sletmig.ndr.tf@taarnby.dk> skrev i en meddelelse
> Søndag kl. 9 fra Uno-X tanke på Roskildevej i Glostrup, køre vi
> Tirsdagsslænget fra. Du og andre er velkomne.

oooh, jeg glemt vi kører jo forbi Roskilde. Så der er afgang fra havnen kl.
10. Hvis det skulle passe nogen bedre.

Niels

Fra : stefan

Dato : 14-08-03 14:33

> oooh, jeg glemt vi kører jo forbi Roskilde. Så der er afgang fra havnen
kl.
> 10. Hvis det skulle passe nogen bedre.

Hvor på havnen?

Lige tilbage til det med kablerne. Skal man så tage det ud af sit omslag?
altså plastikket?

Og så synes jeg bare engang at jeg læste noget med at man tog kæden helt af
cyklen og lagde den i noget opløsende middel, men det er måske ikke
nødvendigt.

MVH Stefan
RF600R

Fra : Richard

Dato : 14-08-03 18:32

stefan wrote:

> Lige tilbage til det med kablerne. Skal man så tage det ud af sit omslag?
> altså plastikket?

Ja, og skille kablet ad, så du kan smøre de enkelte stålkordeller! -
nej, spøg til side:
1 - hvis selve kablet kører i en teflonstrømpe i yderkablet, behøver du
kun smøre det, hvor selve kablet bliver påvirket mekanisk i fx
gashåndtagets indføringsrør etc.
2 - ellers er det lettest at gennemsmøre kablerne, hvis du tager dem af,
hænger dem lodret, laver et lille kræmmerhus/tragt af noget kraftigt
papir, og taper det om yderkablet øverst. Så hælder du olien i
kræmmerhuset/tragten og lader tyngdeloven gøre resten; har du travlt kan
du trække inderkablet op og ned i yderkablet et par gange. Så trækker
olien hurtigere igennem. Når olien drypper ud forneden, er kablet
gennemsmurt.

Det mest holdbare resultat får du med olie, der indeholder et
tørsmøremiddel som fx grafit. I mangel af færdig grafitolie kan du røre
noget grafitfedt (MOS2 (oftest hvidt) eller MOS3 (sort/grafitfarvet
op i noget motor eller gearolie.

> Og så synes jeg bare engang at jeg læste noget med at man tog kæden helt af
> cyklen og lagde den i noget opløsende middel, men det er måske ikke
> nødvendigt.

Nej så skal den være meget slemt snavset.

Igen, hvis det er en O- eller X-ringskæde, skal den kun smøres på let på
rullerne og i leddenes flanger. Den er smurt for livstid inde i
rullerne. Den må derfor ikke renses i et rensemiddel, der er så
flygtigt, at det kan trænge forbi O- eller X-ringene og opløse fedtet.
Den lampeolie, som du sikkert renser fælgene med, er OK til formålet,
blot i små mængder på en klud eller børste.

En klassisk kæde uden tætningsringe kan du godt tage af og rense i
oliebad og evt. koge i kædefedt, som vi gjorde i gamle dage, hvis den er
meget slem. Det er nemlig lettere for olien at trænge ind i leddene, når
kæden er ubelastet.

Husk også at rense kædehjulene, nu du er igang. Giv dem evt. et tyndt
lag af din kædeolie/fedt til sidst.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Armand

Dato : 14-08-03 22:33

stefan <macstefan502@hotmail.com> skrev i en
> Hejsa.
>
> Jeg kan huske der engang var en der skrev en ret uddybet vejledning til
> rengøring af kæde. Er det muligt at man kunne få den en gang til?

Hvis jeg sorterer efter emne på min newsreader, så står pågældende streng
lige under denneher, derved at den hedder: "vedligeholdelse af kæde"!
Strengen er kun omkring én måned gammel, så mon ikke at du også vil kunne
genfinde den, hvis du tillige vælger at lade din newsresder vise "alle
indlæg" :-/

Hvis det ikke går, og jeg fortsat skal fastholde at du skal være
selvhjulpen, så søg
på Google-groups efter samme emne-navn!
Link: http://groups.google.com/groups?hl=da&q=dk.fritid.motorcykel

--