/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Plæneklipper - pengene tilbage ?
Fra : Jonas Kæseler


Dato : 14-08-03 09:08

Hej gruppe !

Jeg købte for 1½ uge siden en brugt plæneklipper af et større havecenter i
Skive. Plæneklipperen er lidt over 1 år gammel, og jeg betalte 2800,- for
den. Nypris iflg sælgeren 4150,-.

Jeg var umiddelbart tilfreds med prisen indtil igår, da jeg fik en reklame
fra et konkurrende firma, som sælger nøjagtigt samme model - splinterny -
til 2999,-. Det er jeg lidt ked af, da jeg føler at jeg har givet for meget
for plæneklipperen.

Jeg har kontaktet sælgeren her til morgen, men han vil hverken give afslag
i prisen, hvilket jeg godt forstår, eller tage plæneklipperen tilbage igen.
Ved sidstenævnte var argumentet at "det kunne jeg ikke forlange iflg
markedføringsloven".

Mit spørgsmål til jer er så:
Kan det virkeligt passe at jeg ikke kan få mine penge tilbage efter 1½ uge?

På forhånd tak

- Jonas Kæseler

 
 
Rune Wold (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 14-08-03 09:15

Hvis det virkelig passer, at plæneklipperen kostede 4150 for et år siden,
så er der ingen mangel ved det købte, og dermed har du ingen
mangelsbeføjelser iht. købeloven.
I øvrigt gælder der ingen almindelig regel om fortrydelseret. Der gælder
kun særlige undtagelser ved fjernsalg eller dørsalg.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee (pü-no-nE)"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.


Jonas Kæseler (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Kæseler


Dato : 14-08-03 10:38

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> wrote in
news:pan.2003.08.14.08.14.42.20188@stofanet.dk:

> Hvis det virkelig passer, at plæneklipperen kostede 4150 for et år siden,
> så er der ingen mangel ved det købte, og dermed har du ingen
> mangelsbeføjelser iht. købeloven.
> I øvrigt gælder der ingen almindelig regel om fortrydelseret. Der gælder
> kun særlige undtagelser ved fjernsalg eller dørsalg.
>
> /Rune Wold
>

Tak allesammen for jeres hurtige svar.

:)

- Jonas Kæseler

Morten Fruergaard (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-08-03 10:13

"Jonas Kæseler" <jk@DELETE1cetera.dk> skrev i en meddelelse ".
>
> Mit spørgsmål til jer er så:
> Kan det virkeligt passe at jeg ikke kan få mine penge tilbage efter 1½ uge?

Der er - bortset fra ved fjernsalg - ingen krav om returret. Det kan aftales
ligesom garanti, men det er intet krav.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%



Henning (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 14-08-03 10:22

On 14 Aug 2003 08:07:40 GMT, "Jonas Kæseler" <jk@DELETE1cetera.dk>
wrote:

>Hej gruppe !
>
>Jeg købte for 1½ uge siden en brugt plæneklipper af et større havecenter i
>Skive. Plæneklipperen er lidt over 1 år gammel, og jeg betalte 2800,- for
>den. Nypris iflg sælgeren 4150,-.
>
>Jeg var umiddelbart tilfreds med prisen indtil igår, da jeg fik en reklame
>fra et konkurrende firma, som sælger nøjagtigt samme model - splinterny -
>til 2999,-. Det er jeg lidt ked af, da jeg føler at jeg har givet for meget
>for plæneklipperen.
Men den ene uge du havde og brugte plæneklipperen, var du glad og
følte du havde gjort en god handel?


>Jeg har kontaktet sælgeren her til morgen, men han vil hverken give afslag
>i prisen, hvilket jeg godt forstår, eller tage plæneklipperen tilbage igen.
>Ved sidstenævnte var argumentet at "det kunne jeg ikke forlange iflg
>markedføringsloven".
>
>Mit spørgsmål til jer er så:
>Kan det virkeligt passe at jeg ikke kan få mine penge tilbage efter 1½ uge?

Ja, det kan virkelig passe Der er ikke retur/fortrydelsesret ifølge
købeloven, kun ifm. fjernsalg (postordre).


Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Sven Nielsen (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 14-08-03 10:47

In article <Xns93D767060278DjkDELETEnoteusdk@62.243.74.162>,
jk@DELETE1cetera.dk says...

> Jeg købte for 1½ uge siden en brugt plæneklipper af et større havecenter i
> Skive. Plæneklipperen er lidt over 1 år gammel, og jeg betalte 2800,- for
> den. Nypris iflg sælgeren 4150,-.

> Jeg var umiddelbart tilfreds med prisen indtil igår, da jeg fik en reklame
> fra et konkurrende firma, som sælger nøjagtigt samme model - splinterny -
> til 2999,-. Det er jeg lidt ked af, da jeg føler at jeg har givet for meget
> for plæneklipperen.

Der er ikke nogen generel form for prisgaranti (med mindre forhandleren
ligefrem reklamerer med det) så man er nødt til at undersøge priserne hos
andre forhandlere før man handler, hvis man ikke vil ærge sig bagefter.
Selv da kan man risikere at prisen nedsættes dagen efter, at man har
handlet, og det er der heller ikke noget at gøre ved.

Jeg har dog læst om en sag på forbrugerstyrelsens hjemmeside, hvor en tv-
forhandler blev dømt til at betale nogle penge tilbage. Det var fordi, at
han havde solgt et tv til en pensionist til ca. det dobbelte af, hvad
sådan et tv normalt koster. Der blev lagt vægt på, at pensionisten blev
groft udnyttet, og at han ikke havde magtet at undersøge markedet forud
pga. sin høje alder. Men dette er en undtagelse - det er normalt op til
dig selv at sørge for at forhandle dig frem til den rigtige pris. Når
aftalen (dvs. handlen) er indgået, fanger bordet.

Med venlig hilsen Sven.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste