Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmålet er G3 el. G5
Fra : Claria

Dato : 14-08-03 07:58

Hej vise NG'er

Jeg står for at skulle indkøbe et nyt digital kamera, har i forvejen
følgende fra Canon;
- Powershot Pro70
- Digital Ixus (det første i Ixus serien)

Nu er ligger landet således at jeg har fået mulighed for at vælge mellem
følgende digital kameraer fra Canon, nemlig G3 eller G5.

Den eneste forskel som jeg kan finde frem til der er mellem de 2 kameraer er
opløsningen og ikke andet, men så er der lige det med "Lilla" flickering når
der er stor kontrast, samt jeg har hørt at støjen på G5 er meget stor især
ved høj ISO sætning og max opløsning.

Nu vil jeg gerne høre denne NG's mening om disse kameraer, både negative og
positive siden.

Forresten kan jeg fortælle at jeg ikke vil skifte til andet mærke.

Med venlig hilsen
Claudia M. Nielsen

Fra : Peter S.

Dato : 14-08-03 08:54

Hej Claria.

G3 er udgået, kameraet kan dog stadig købes langt de fleste steder, men jeg
vil af mange grunde anbefale afløseren, nemlig G5.

Du kan få lidt indsigt i forskellene på kameraerne her:

http://www.powershot.com/powershot2/g3/index.html
http://www.powershot.com/powershot2/g5/index.html

og

http://www.dpreview.com/reviews/canong5/
http://www.dpreview.com/reviews/canong3/

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 14-08-03 09:16

"Peter S." <ps_dk@stofanet.dk> wrote in message
> Hej Claria.
>
> G3 er udgået, kameraet kan dog stadig købes langt de fleste steder, men
jeg
> vil af mange grunde anbefale afløseren, nemlig G5.

Hvor har du fra at G3 skulle være udgået?
Så vidt jeg ved skal de sælges parallelt.
På Canons hjemmeside er de der da også begge to:
http://www.powershot.com/powershot2/home.html

Mvh. Lars

Fra : .J.S...

Dato : 14-08-03 09:38

"Peter S." <ps_dk@stofanet.dk> wrote in message

> G3 er udgået, kameraet kan dog stadig købes langt de fleste steder, men
jeg
> vil af mange grunde anbefale afløseren, nemlig G5.

Kan du liste nogle af disse mange grunde ?

For G5 :
Lidt højere opløsning. (14 % på hver led)

Imod G5 :
Lidt mere digital støj.
Mere Purple Fringing
Højere pris.

mvh/JS

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 14-08-03 09:41

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message
> Imod G5 :
> Lidt mere digital støj.
> Mere Purple Fringing
> Højere pris.

.....og lidt langsommere i og med at hvert billede fylder mere. Dvs. lidt
længere tid inden du kan tage det næste billede, og når du bladrer mellem de
billeder du har taget. Jo langsommere flash ram kort du har, jo mere
mærkbart er det. Og det medfølgende flash ram kort _er_ langsomt. Men det er
jo kun på 32 MB så det vil man jo nok under alle omstændigheder udskifte.

Mvh. Lars

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 14-08-03 09:45

Claria nospam wrote:

> [...]
> der er stor kontrast, samt jeg har hørt at støjen på G5 er meget stor især

Som Peter skriver så er forskellen lidt større end som så, som du kan
læse i anmeldelserne på dpreview.com.

Purple fringe er et fænomen som findes på mange kameraer, det er dog
også sandt at det vist er udpræget for netop disse to. De har imidlertid
samme linse, så vidt jeg kan læse mig til, så forskellen på deres
performance i den retning _burde_ være minimal ved samme opløsning. Om
det så imidlertid disabler den sidste megapixel i en række situationer
fordi det presser sensoren for hårdt, skal jeg ikke kunne sige...

Høj-ISO-støjen har stort set de samme forhold som gør sig gældende, da
der ikke er tilføjet behandling af støj i nogen af de to.

Der er et par links mere på forskellen her:
<http://www.photo.net/equipment/canon/g3/>
<http://www.photo.net/equipment/canon/g5/>

Husk at læse brugerkommentarerne også - der er bla. en som peger på at
man kan købe en ekstern blitz med til G3 for en pris der ligner G5s.

<http://www.canon-g5-powershot.info/>
<http://www.canon-g5-powershot.info/canon-g3-powershot-digital-camera.html>

> Forresten kan jeg fortælle at jeg ikke vil skifte til andet mærke.

(Klog bemærkning )

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : wal

Dato : 14-08-03 10:40

http://www.kandu.dk/

Fra : Claria

Dato : 16-08-03 07:20

Hejsa Igen

Jeg ville bare lige sige tak for Jeres indlæg, i forbindelse med mit
spørgsmål.
Da jeg ikke rigtigt kunne beslutte mig købte jeg begge kameraer og har selv
beholdt G5'er, mens min far får G3'er i 70 års føs'dags gave næste lørdag.

Claudia ;-}

Fra : emj

Dato : 16-08-03 07:27

On Sat, 16 Aug 2003 08:19:50 +0200, "Claria"
<claria@>nospam<paradis.dk> wrote:

>mens min far får G3'er i 70 års føs'dags gave næste lørdag.

Giv ham gaven på forskud )
Hilsen emj