Kørelys - hvordan finde et signal?
Fra : Hans Paulin

Dato : 13-08-03 22:36

Da jeg godt kunne tænke mig at lave et effektivt kørelys på min Suzuki
lige som på min bil, kunne jeg godt bruge et signal i lighed med dét,
der kommer fra "D+" på bilens generator - men hvordan ser det ud med dét
på min cykel?

Jeg har på min Honda CB 7½ i sin tid brugt olietrykskontakten som
signalgiver, men synes ikke det er optimalt...

Er der nogen hér, der ved hvordan man kan gøre?
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Hans Olesen

Dato : 14-08-03 07:09

Det er den ene af de ledninger der går til din ladelampe, et lysrelæ derfra
og til stel, så tænder dit kørelys først når generatoren giver spænding
vh Hans Olesen

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-08-03 07:35

Hans Olesen wrote:
> Det er den ene af de ledninger der går til din ladelampe, et lysrelæ
> derfra og til stel, så tænder dit kørelys først når generatoren giver
> spænding

....der har desværre ikke siddet en ladelampe på nogen af mine cykler
endnu...

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 14-08-03 08:23

En simpel mulighed kunne være at bruge et signal fra kontakten til
sidestøttebenet.....
Så tænder det først når du begynder at køre, så det må da være et rigtigt
kørelys. Hvor mange biler har det

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-08-03 08:41

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:

> En simpel mulighed kunne være at bruge et signal fra kontakten til
> sidestøttebenet.....

Wauw!

....hvorfor har jeg ikke selv tænkt på det?

....*har* forsynet sidestøttebenet med en (køleskabs)kontakt, efter jeg
flyttede fjederens ankerpunkt, da jeg havde rejst cyklen op for 3. gang
(ikke en skramme nogen af gangene)...

> Så tænder det først når du begynder at køre, så det må da være et
> rigtigt kørelys.

Jeps!

> Hvor mange biler har det

ROFL

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 14-08-03 09:09

Har også selv lige først fået idéen da jeg så dit indlæg. Det er lige før
jeg selv vil lave det. Så der er endnu et vinterprojekt

Det ender med at vinteren er for kort

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-08-03 09:14

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:

> Har også selv lige først fået idéen da jeg så dit indlæg.

....fantastiskt!

> Det er lige
> før jeg selv vil lave det.

> Så der er endnu et vinterprojekt

....jeg tænker, jeg går i gang med dét nu hér de nærmeste dage...

....hér p***** det ned, så deet...

Fra : Martin Ley-Frantsen

Dato : 14-08-03 17:21

I er sgu nogle sjove gutter her inde
Kanon ide' med en kontakt fra et køleskab så enkelt
men afligevel så genialt. utroligt at der ikke er nogen der har taget
monopol på det.

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-08-03 17:52

Martin Ley-Frantsen wrote:

> I er sgu nogle sjove gutter her inde
> Kanon ide' med en kontakt fra et køleskab så enkelt
> men afligevel så genialt. utroligt at der ikke er nogen der har taget
> monopol på det.

He he...

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-08-03 21:39

On Wed, 13 Aug 2003 23:36:16 +0200, "Hans Paulin"
<hans_fjernes_@it.invalid> wrote:

Hej Hans.

> [...]
>lige som på min bil, kunne jeg godt bruge et signal i lighed med dét,
>der kommer fra "D+" på bilens generator - men hvordan ser det ud med dét

Det er nu lidt mere avanceret end som så.
Mange moderne biler har et kredsløb der først lægger spænding på
generatorens roterende felt nogle sekunder efter at motoren er
startet.
Samme kerdsløb bruges så til at starte kørelyset med.
Fordelen er, at kørelyset ikke bruger strøm før generatoren er vågnet
op til dåd.
Den med støttebenskontakten er ikke uden evner.
Den vil jeg lige overveje til Paso'en.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-08-03 21:57

Steen Gruby wrote:

> Hej Hans.

Hej Steen

> Det er nu lidt mere avanceret end som så.
> Mange moderne biler har et kredsløb der først lægger spænding på
> generatorens roterende felt nogle sekunder efter at motoren er
> startet.

....er min bil fra -87
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm moderne?

> Samme kerdsløb bruges så til at starte kørelyset med.

....smart nok...

> Fordelen er, at kørelyset ikke bruger strøm før generatoren er vågnet
> op til dåd.

....hvilket det til gengæld ville gøre på mcen, kan jeg forstå...

....i givet fald kunne man jo bygge en forsinkelse ind via en kondensator
og et relæ - eller en 12V timer, hvis man kunne finde sådan én...

....men så længe der ikke lige er en "D+"-terminal nytter det lissom ikke
noget...

....der var én, der skrev privat til mig og foreslog mig at sætte en
diode mellem den røde ledning fra laderegulatoren og batteriet og så
bruge den røde ledning som signalgiver...

....jeg havde selv tænkt tanken, men ved ikke om strømmen er for kraftig
til at sende igennem en diode, og hvad der sker, hvis den står af osv. -
jeg har ikke forstand på det dér strøm!

> Den med støttebenskontakten er ikke uden evner.
> Den vil jeg lige overveje til Paso'en.

....jeg blev osse begejstret i første omgan...men når jeg skal ud at køre
sætter jeg mig op på cyklen og klapper sidestøttebenet op, hvorefter jeg
starter - og dét ville så betyde, at starten blev med lys på...

....så hellere bruge olietrykskontakten som signalgiver, som jeg gjorde
på Hondaen, selvom det osse gav lidt sjove effekter; dog er jeg ikke så
vild med at koble mig alt for meget ind på Suzukiens ledningsnet, da det
er mere "avanceret" (kontrol for udbrændte pærer / tynde ledninger hér
og dér) end Hondaens...

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-08-03 10:52

Hans Paulin wrote:

> [...]
> kraftig til at sende igennem en diode, og hvad der sker, hvis den
> står af osv. - jeg har ikke forstand på det dér strøm!

....har lige snakket med Schnabel, og det kan ikke lade sig gøre;
laderegulatoren kan så ikke "føle" batteriet længere...

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 15-08-03 13:04

"men når jeg skal ud at køre sætter jeg mig op på cyklen og klapper
sidestøttebenet op, hvorefter jeg starter - og dét ville så betyde, at
starten blev med lys på"

Kan du ikke starte, mens støttebenet er ude??

Det kan jeg da, blot den ikke står i gear!!

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-08-03 13:37

> [...]
> starten blev med lys på"
>
> Kan du ikke starte, mens støttebenet er ude??

....jow jow

....har bare sat en kontakt på og forbundet den med den eftermonterede
"bibber" fra blinklyset - for ikke at glemme støttebenet under kørslen -
"bibberen" larmer for meget til at jeg har lyst til at høre på den under
starten...

> Det kan jeg da, blot den ikke står i gear!!

....dét mangler jeg så...

....i dit tilfælde kunne man jo så fint bruge frigearslampen som signal
til kørelys, hvis man lod det forsyne sig selv med strøm efter start...

....ku i øvrigt osse eftermonteres på min, kan jeg regne ud - der er så
bare bøvlet med at jaske den i frigear inden start, hvis den går i stå
under kørslen fx...

Fra : Armand

Dato : 15-08-03 14:59

> [...]
> "bibber" fra blinklyset - for ikke at glemme støttebenet under kørslen -
> "bibberen" larmer for meget til at jeg har lyst til at høre på den under

Har Suzukien originalt ikke (som på mine to Kawa'er) en sikring imod at man
starter med støttebenet nede?
Jeg mener: Der er da en kontakt i koblings-grebet, til brug for at kunne
starte i gear (=> fordrer trukket kobling), og det er dén som Kawa
kombinerer med frigear (som også Suzuki!) og støttebenskontakt!

Ducati bruger en montering der umuliggør at motoren overhovedet kører med
støttebenet ude/nede

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-08-03 18:28

Armand wrote:

> Har Suzukien originalt ikke (som på mine to Kawa'er) en sikring imod
> at man starter med støttebenet nede?

....nope...

....originalt svupper sidestøttebenet op, når man retter cyklen op...

....jeg har så flyttet fjederens ankerpunkt, så den holder benet nede (a
la min tidligere CB 7½), da jeg lagde cyklen ned 3 gange - én gang, da
jeg skubbede topboksen på, og de 2 andre gange vistnok, da jeg aflastede
støttebenet - rimeligt træls...

> Jeg mener: Der er da en kontakt i koblings-grebet, til brug for at
> kunne starte i gear (=> fordrer trukket kobling), og det er dén som
> Kawa kombinerer med frigear (som også Suzuki!) og støttebenskontakt!

....på min Suzuki er der originalt hverken kontakt i koblingsgrebet eller
ved sidestøttebenet...

> Ducati bruger en montering der umuliggør at motoren overhovedet kører
> med støttebenet ude/nede

....er ikke svært at lave...

Fra : Armand

Dato : 15-08-03 18:57

> ...på min Suzuki er der originalt hverken kontakt i koblingsgrebet eller
> ved sidestøttebenet...

Sært!
Det er netop på tidlige Suzukier (á: GS550) at jeg har set koblingskontakt
brugt første gang :-/

Hvilket sikkert også er årsagen til at det overhovedet er hængt på

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 17-08-03 15:05

"Armand" skrev
> Ducati bruger en montering der umuliggør at motoren overhovedet kører med
> støttebenet ude/nede

Er det nogen grund til det, udover at kontakten på koblingsgrebet er
"sparet" bort ?
På min (900 S / 02) starter bensinpumpen, måske får også tændingsanlæg og
indsprøjtning strøm når jeg slår benet op, har ikke fingransket
el-diagrammet endnu, men mener det sker over et fælles relæ.
Påtænker at koble ind et relæ med styring via frigearskontakten som muliggør
start, men spekulerer på om jeg går i nogle faldgruber ved at gøre det. Er
ikke så meget for at snitte op det eksisterende ledningsnæt hvis ideen er
dødfødt.
OK, den nye 999 kan godt, men jeg syntes ikke den feature rætferdiggør
investeringen alene

--
/Bjørn

Fra : Armand

Dato : 17-08-03 23:53

Bjørn S <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en

> "Armand" skrev
>
> Er det nogen grund til det, udover at kontakten på koblingsgrebet er
> "sparet" bort ?

De har vel deres filosofi derom :-/
På de nyere er der ligefrem koblet et tidsrelæ på, således at man kán starte
op med benet ude, men at motoren selv går ud hvis man lader opvarmningen
foregå for længe!

BT testede Monster-800'eren i lørdagens motor-tillæg og dér nævnte
journalisten bl.a. at tiden langtfra var nok til at varme kølevandet op til
driftstemperatur - 800'eren er luftkølet!!!!
Faktisk nævnes vandkølingen i tre tilfælde i testen

Sådan en idiot :-|

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-08-03 22:50

Steen Gruby wrote:

> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk

....var lige inde og kigge på din hjemmeside: den dér XN er da bare for
fed! - har aldrig set den før...

....dit "skur" ku jeg osse godt bruge

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-08-03 23:12

On Thu, 14 Aug 2003 23:50:24 +0200, "Hans Paulin"
<hans_fjernes_@it.invalid> wrote:

Hej Hans.

>...var lige inde og kigge på din hjemmeside: den dér XN er da bare for
>fed! - har aldrig set den før...

Den er jeg faktisk også glad for.
Den er rimeligt sjælden, idet der kun er bygget 1153 af dem, og mange
af dem er gået til.
Der er så vidt jeg ved to i DK på plader, min (34Kkm) og min nabo
Torben's (24Kkm).
Jeg ved at der er 4-5 stykker mere i DK uden plader, og jeg er sikker
på at en af dem (Ib's) snart kommer på gaden
Hvis du vil vide mere om den, så er www.xn85turbo.com et godt stad at
starte

>...dit "skur" ku jeg osse godt bruge

Det har jeg stor glæde af.
Jeg har lige skiftet pakninger i begge forgaffelben på Paso'en i dag,
og den får nyt fordæk og nye bremseklodser i morgen.
Smal sag når man bare har et sted at skrue i skidtet

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-08-03 09:05

Steen Gruby wrote:

> Den er rimeligt sjælden, idet der kun er bygget 1153 af dem, og mange
> af dem er gået til.

....måske når ejerne har været omme og se om "der var lys i forlygten" -
he he

....godt gået mht. montering af smøreniplen...

> Jeg har lige skiftet pakninger i begge forgaffelben på Paso'en i dag,
> og den får nyt fordæk og nye bremseklodser i morgen.
> Smal sag når man bare har et sted at skrue i skidtet

....står selv inde i parcelhuset med min - lunt og godt - på knap 6 m2...

Fra : Armand

Dato : 15-08-03 14:15

Steen Gruby <steen.gruby@(at)gruby.dk> skrev i en

> [...]
> startet. Samme kerdsløb bruges så til at starte kørelyset med.
> Fordelen er, at kørelyset ikke bruger strøm før generatoren er vågnet

Jeg har altid troet at det blev styret af enten ladespændingen
(batterispændingen er "kun" lidt over 12V indtil motoren kører og
generatoren lader!) - Eller det er måske to sider af samme sag !?

Jeg er ikke elektronik-kyndig som sådan; men man burde på samme måde
komponere et kredløb der opfattede spændingsfaldet ved brug af starteren og
med forsinkelse tændte lyset :-/

--
Armand.
(med originaltmonteret kørelys på Lillefrøen)

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-08-03 18:22

Armand wrote:

> Jeg er ikke elektronik-kyndig som sådan; men man burde på samme måde
> komponere et kredløb der opfattede spændingsfaldet ved brug af
> starteren og med forsinkelse tændte lyset :-/

....Schnabel overvejede da jeg snakkede med ham i telefonen i dag et
kredsløb, der kunne opfatte forskellen fra hvile- til ladespænding...

Fra : Armand

Dato : 15-08-03 18:59

> ...Schnabel overvejede da jeg snakkede med ham i telefonen i dag et
> kredsløb, der kunne opfatte forskellen fra hvile- til ladespænding...

Heey!
Min el-tankegang er på højde med Schnabels

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-08-03 19:14

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-08-03 18:42

Armand wrote:

Armand.
(med originaltmonteret kørelys på Lillefrøen)

....hvordan virker det i praksis - og hvordan er det sat op?

Fra : Armand

Dato : 15-08-03 19:02

> Armand wrote:
>
> Armand.
> (med originaltmonteret kørelys på Lillefrøen)
>
> ...hvordan virker det i praksis - og hvordan er det sat op?

Jeg trykker på starterknappen - og motoren starter, og lyset tænder!

Det eneste teknik en detail jeg fatter deromkring, er at bensinpumpen også
styres dels af starterknappen og dels af tændingen, og at det måske er det
man tillige udnytter til kørelyset - Hvordan det så end er konstrueret :-/

--
Armand

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-08-03 19:12

Armand wrote:

> Jeg trykker på starterknappen - og motoren starter, og lyset tænder!

Sådan!

> Det eneste teknik en detail jeg fatter deromkring, er at bensinpumpen
> også styres dels af starterknappen og dels af tændingen

....benzinpumpen bør vel gå igang allerede med tænding på for at afkorte
starten - alt andet lige...

>, og at det
> måske er det man tillige udnytter til kørelyset - Hvordan det så end
> er konstrueret :-/

....kunne være meget interessant at vide...

Fra : Armand

Dato : 15-08-03 22:39

> ...benzinpumpen bør vel gå igang allerede med tænding på for at afkorte
> starten - alt andet lige...

Hvilket den altså ikke gør!
Det betyder nu ikke noget i praksis, bortset fra når man ikke når at skifte
til RES inden at motoren hoster for sidste gang - Dér mærker man at
karbunaderne skal fyldes v.h.a. starter-knappen

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-08-03 23:30

Armand wrote:

> Det betyder nu ikke noget i praksis, bortset fra når man ikke når at
> skifte til RES inden at motoren hoster for sidste gang - Dér mærker
> man at karbunaderne skal fyldes v.h.a. starter-knappen

....ka man jo lave om...

Fra : Armand

Dato : 16-08-03 10:15

> ...ka man jo lave om...

Eller blot tage de første tegn på bensinmangel ved sædvanlige km-tal
alvorligt og holde ind og får vredet den #//&§*)/##¤^& knap!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-08-03 14:19

Armand wrote:

> Eller blot tage de første tegn på bensinmangel ved sædvanlige km-tal
> alvorligt og holde ind og får vredet den #//&§*)/##¤^& knap!

....ingen benzinmåler, ka jeg forstå?

Fra : Armand

Dato : 16-08-03 18:08

> ...ingen benzinmåler, ka jeg forstå?

Nope!
Men selv med måler, har jeg da altid brugt at køre den til grænsen på "ON"
og derefter benytte "RES"!
Min bensinøkonomi har sjældent varieret mere end at både triptæller og
bensin-måler oftest har "været enige". Derfor regner jeg triptæller-metoden
for ganske pålidelig, hvorved der blot er tilbage at erkende at man skal(!)
af modellen for at dreje bensinhanen og derfor tage den første prut omkring
250 km's trip-dist. alvorlig og holde ind med det samme!!

Husker meget aprospos den første test af GSXR750 jeg læste:
Journalisten prøvede den under Suzuki's verdens-præsentation i Spanien, og
undervejs på landevejen hinsides legal fart øjnede han for sent to
mc-betjente i vejsiden og besluttede at holde gassen på for at distancere
"snupper-Juan" og kollega på deres Sanglas 750ccm's enstampere - Efter et
par km løb Gix'eren tør og bensinhanen viste sig at være det som tyskerne
med et
fint ord kalder for "praxis-fremd", hvorved han stadig stod og rodede med
mekanikken i vejsiden da de to Sanglas' indhentede ham!
Ikke særligt mange point til bensinhanen, endsige Suzuki's ingeniører i hans
artikel!!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-08-03 23:51

Armand wrote:
> [...]
> at erkende at man skal(!) af modellen for at dreje bensinhanen og
> derfor tage den første prut omkring 250 km's trip-dist. alvorlig og

....lyder ikke som om benzinhanen er nem at gå til...

> [...]
> fint ord kalder for "praxis-fremd", hvorved han stadig stod og rodede
> med mekanikken i vejsiden da de to Sanglas' indhentede ham!

....he he

> Ikke særligt mange point til bensinhanen, endsige Suzuki's ingeniører
> i hans artikel!!

....dét er der ikke noget at sige til...

Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 15-08-03 10:26

> Da jeg godt kunne tænke mig at lave et effektivt kørelys på min Suzuki

Undskyld hvis jeg spørger lidt dumt, men hvad er nu lige formålet med det?
jeg slukker da aldrig lyset på min MC, den står da altid på "lang lys"
undtagen når det er mørkt.
m.v.h. Ervin
RF900R
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=324

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-08-03 10:39

Fra : Ole Mogensen

Dato : 15-08-03 16:58

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> wrote in message
> [...]
> signalgiver, men synes ikke det er optimalt...
>
> Er der nogen hér, der ved hvordan man kan gøre?

Hmm, en ensretter på generatoren der trækker et
relæ til lyset.

Ole

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-08-03 18:20

Ole Mogensen wrote:

> Hmm, en ensretter på generatoren der trækker et
> relæ til lyset.

....altså en ensretter på den ene fase?

....snakkede som sagt med Schnabel, der ikke mente, at der var nogen
mulighed - dog snakkede vi ikke specifikt om denne hér løsning...

Anyone?