Andet multimedie
bentjuul 3670
Skærm kalibrering
Fra : Micki

Dato : 13-08-03 20:38

Hej NG

Jeg er efterhånden ved at være lidt træt af at se forskellige udgaver af mit
arbejde alt efter hvilken skærm det bliver set på... Er der nogen der ved
hvordan man kan kalibrere en masse computere med forskellige skærme og
forskellige grafikkort så farverne ser bare nogenlunde ens ud....?

- Micki

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 14-08-03 13:30

"Micki" <tusind@hotmail.com> skrev i dk.edb.grafik:

>Er der nogen der ved
>hvordan man kan kalibrere en masse computere med forskellige skærme og
>forskellige grafikkort så farverne ser bare nogenlunde ens ud....?

Du skal formodentlig købe en hardware-baseret skærm-kalibrator og så
kalibrere alle skærmene fra en ende af. Regn med at skulle gentage
processen med passende mellemrum.

Der var en tråd for nylig (Densitometre til skærmkalibrering), der
berørte dette emne. Trådstart:

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Micki

Dato : 14-08-03 21:51

> [...]
> processen med passende mellemrum.
>
> Der var en tråd for nylig (Densitometre til skærmkalibrering), der

OK... Jeg syntes også godt selv jeg kunne huske tråden men kunne bare ikke
finde den... Dit link virker fint men resten af tråden mangler jeg...

Jeg skal altså på jagt efter et densitometer (som koster en mindre formue så
vidt jeg husker).

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 14-08-03 23:20

>OK... Jeg syntes også godt selv jeg kunne huske tråden men kunne bare ikke
>finde den... Dit link virker fint men resten af tråden mangler jeg...

Hvis du checker datoen for det første indlæg i tråden, så kan du sætte
dit newsprogram til at hete indlæg fra den dato og frem.

Alternativt kan du bruge Google news til at finde tråden. Prøv at søge
på subject.

>Jeg skal altså på jagt efter et densitometer (som koster en mindre formue så
>vidt jeg husker).

Teknisk set er det ikke et densitometer, men fotospektometer (så vidt
jeg har fået det forklaret). Men du ret i det med prisen.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Micki

Dato : 15-08-03 05:29

> [...]
> dit newsprogram til at hete indlæg fra den dato og frem.
>
> Alternativt kan du bruge Google news til at finde tråden. Prøv at søge

Tak for hjælpen - jeg fandt tråden via google... Mit outlook havde af en
eller anden grund spist lige netop det indlæg.

Fra : enrico

Dato : 15-08-03 13:07

Jeg bruger en PhotoCal Sugekop på skærmen.
Med medflg. software kalibreres skærmen fint.

Apparatet kostede godt 2000 + moms.

Se f.eks.: http://www.computerhq.com/hardware/partinfo-id-24229.html

-enrico

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-08-03 14:20

> Jeg bruger en PhotoCal Sugekop på skærmen.
> Med medflg. software kalibreres skærmen fint.
> Apparatet kostede godt 2000 + moms.

PhotoCAL-softwaren kan ikke kalibrere flere skærme mod fælles target. Der
skal man have OptiCAL.

Når det drejer sig om mange skærme og instrumentet derfor skal flyttes en
del rundt, vil jeg anbefale at kigge på et mere robust instrument, som fx
SQUID fra BasicColor.

mvh
Kim Jensen
-der arbejder hos ditributøren af både Spyder (PhotoCAL/OptiCAL), SQUID m.m.

Fra : Micki

Dato : 16-08-03 13:39

> Når det drejer sig om mange skærme og instrumentet derfor skal flyttes en
> del rundt, vil jeg anbefale at kigge på et mere robust instrument, som fx
> SQUID fra BasicColor.

Jeg fandt mere info hos jmt.dk og SQUID virker som en god løsning. Tak for
hjælpen!

- Micki