Re: Termostat til Honda Shadow 700 (= FUTf~
Fra : Armand

Dato : 13-08-03 19:55

Olav M.J. Christiansen <omjc@intete-kontor.dk> skrev i en
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Aner det ikke. Hvordan ser jeg det?

Er der ikke et instrument på Shadow'en,der viser hvor varm motoren er??

> Den har opført sig ordentligt i alle de år jeg har haft den - også midt
> om sommeren. Det var først her fornylig den begyndte at gøre knuder. Den
> kunne pludselig blive varm ude midt på motorvejen. Jeg kunne klare
> problemet ved at sætte farten ned (og dermed sænke omdrejningerne). Så
> kom temperaturen meget hurtigt ned under det røde mærke.

Er den fyldt med vand, som den skal?
Kig efter under køler-proppen når motoren er kold(!!!)

> ............................Nogle dage
> senere, da jeg var ude at køre sammen med en anden kørte vi fra
> København til Nordsjælland uden problemer. Først da vi skulle hjem
> begyndte den at svede igen, så vi måtte stoppe hver halve time for at
> køle den af.

"Svede"??
Er det billedligt talt for "at miste pusten" og "koge i køleren", eller som
jeg opfatter ordet: "at svede olie ved en given pakning når motoren bliver
varm" ??

> Hvis det ikke er termostaten, hvad kan det så være? Mener du at det er
> kølevands-termometeret (hvis der altså er sådan et monteret)?

Et termometer kan ikke afstedkomme en fejl/skade - Det er jo heller ikke
p.g.a. termometeret udenfor køkkenvinduet at det bliver hedebølge, vel?

Det der nager mig er om du har blæst toppakningen, således at der trykkes
kompression igennem til kølesystemet :-/
Følgerne er at vandet fortrænges af det højkomprimerede forbrændingsgas
hvorved at køleren tømmes gradvist for vand => lavere køleeffekt!

> (hvis du har flere tips bør vi nok flytte diskussionen til
> dk.fritid.motorcykel)

Er herved gjort!

/
Armand

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 29-08-03 19:52

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message news:<bhe31a$g05$2@news.cybercity.dk>...

> Er der ikke et instrument på Shadow'en,der viser
> hvor varm motoren er??

Jo. Der er en indikator, og det er den der ind imellem kommer op i det
røde område.

> Er den fyldt med vand, som den skal?
> Kig efter under køler-proppen når motoren er kold(!!!)

Ja, jeg har selv fyldt efter, og fulgt alle forskrifterne i manualen.

> "Svede"??
> Er det billedligt talt for "at miste pusten" og "koge
> i køleren", eller som jeg opfatter ordet: "at svede
> olie ved en given pakning når motoren bliver varm" ??

Det var sådan set bare et andet udtryk for at motoren kører varm -
ikke spor andet end det.

> Det der nager mig er om du har blæst toppakningen,
> således at der trykkes kompression igennem til
> kølesystemet :-/

Det kan jeg ikke tro, men måske tager jeg den til et værksted i stedet
for at forsøge mig med at løse det selv.

Beklager iøvrigt det ret sene svar, men dels har jeg haft meget travlt
på det sidste, og midt i det hele stod en skærm af så jeg lige nu ikke
kan bruge den sædvanlige computer (derfor poster jeg via Google
Groups).

M.v.h.
Olav

Fra : Armand

Dato : 29-08-03 22:34

Olav M.J. Christiansen <omjc@e-kontor.dk> skrev i en
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> Ja, jeg har selv fyldt efter, og fulgt alle forskrifterne i manualen.

Hvis der blæses cylinderkompression i kølesystemet vil vand blive fortrængt
over i expansions-beholderen (som er den man almindeligvis fylder efter på)
og evt. "løbe over" derfra, men ved nedkøling vil der ikke efterfyldes
vædske den anden vej til kompensation!
At kontrollere ekspansions-beholderen er derfor ikke tilstrækkeligt - Man
skal, som jeg også skrev, have låget af (den kolde!) køleren og se om den er
fyldt til randen!
Alene det at en køler kun er halvfyldt kan give afvigende
termometervisninger - En kammerat har netop oplevet dét på sin (160.000
km's) VFR under tur til GP'et i Brno! Hans problem var til forskel at
slangen imellem køler og ekspansions-beholder var mørnet/bristet, hvorved
varmefortrængt vand fiser ud gennem revnen, hvorigennem at luft sidenhen
siver ind ved nedkølingens vacuum!!

> Det kan jeg ikke tro, men måske tager jeg den til et værksted i stedet
> for at forsøge mig med at løse det selv.

Kig nu lige efter i selve køleren først!

> [...]
> på det sidste, og midt i det hele stod en skærm af så jeg lige nu ikke
> kan bruge den sædvanlige computer (derfor poster jeg via Google

Slap af - Det skulle være dig der jav'er, ikke os!

--
Armand.

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 13-09-03 14:02

[snip en masse gode råd]

> Kig nu lige efter i selve køleren først!

For et par dage siden smed jeg kværnen på værksted. Han siger nogenlunde
det samme som du siger. Nu har han udskiftet termostaten og checket at
kontakten kører som den skal. Han siger at der er 'mayonnaise' i
kølervæsken, og derfor havde han vist også en mistanke om at der var
røget en pakning. Men nu ser jeg om den ikke kører som den skal.

--
M.v.h.
Olav