Teleskop
Fra : Zodiax

Dato : 13-08-03 16:56

Jeg har hørt at det kan gå an at spørge ang. stjernekikkerter i denne
gruppe, så jeg våger pelsen. Det teleskop jeg har kig på hedder Focus New
Orion og koster 3495 kr.

Tekniske data:
Spejl: 114 mm
Brændvidde F-1000 mm
Sigtekikkert 6x30 mm
Ækvatorialmontering
Okularer 31,7 mm
Pløsll 6,5 mm - 10 mm og 20 mm
Barlowlinse 2x
Måne filter

Mit spørgsmål er, om nogle ved om dette teleskop er godt, eller har
erfaringer med andre modeller de kan stå inde for. Jeg må indrømme at de
ovenstående tal ikke siger mig ret meget selvom jeg har ledt på nettet efter
info om teleskoper.

Undskyld hvis det er den forkerte gruppe!

--
Zodiax

Fra : JK

Dato : 14-08-03 08:01

On Wed, 13 Aug 2003 17:56:07 +0200, "Zodiax"
<zodiax@jesspar*fjern_dette*.dk> wrote:

>Jeg har hørt at det kan gå an at spørge ang. stjernekikkerter i denne
>gruppe, så jeg våger pelsen. Det teleskop jeg har kig på hedder Focus New
> [...]

Prisen er jo tiltalende ! (kan ikke være mindre).

sigtekikkert sidder udenpå, den er ret lysstærk, udgangspupil på 5mm
(30/6)
Til at finde det med

>Ækvatorialmontering
>Okularer 31,7 mm
dette ved jeg ikke rigtigt hvad er, for okular-brændvidderne er også
nedenfor
>Pløsll 6,5 mm - 10 mm og 20 mm
153x, 100x og 50x forstørrelse får man med de okularer
>Barlowlinse 2x
giver en faktor 2x på ovenstående forstørrelser, naturligvis halv
lysstyrke, som bliver mikroskopisk
>Måne filter

måne filter, den er alt for lysstærk.

Dette teleskop kan karakteriseres som et 4.5 " teleskop, idet
objektiv-diameteren er 4.5 tommer (114 mm).

Dette er et minimalt teleskop. Anerkendte amerikanske mærker som
Celestron og Meade sælger 10 og 12 " teleskoper.

Men de er også meget dyrere.

Du kan udregne udgangspupil ved forstørrelserne:
50x, 114/50 , omtrent 2,2 mm
100x, 1,14 mm

Muligvis har du også okularet 31,7 mm, hvilket giver 31,5x og
udgangspupil på 3,6 mm (det er en ret god lysstyrke).

ved forstørrelser større end 100x er udgangspupillen så minimal, at
skarpheden vil gå sig en tur.

Jeg tror derfor ikke, at du vil få glæde af større forstørrelser end
100x.

Jeg ville nok mene, at du skal have mindst et 8" teleskop (8 "
diameter på spejlet).
http://www.celestron.com/mainf.htm
http://www.meade.com

Der har ganske vist været fremstillet den lille Questar 4.5" kikkert,
men den var sandelig heller ikke billig.

mvh

John

Fra : Zodiax

Dato : 15-08-03 11:34

"JK" <johnknuhtsen@REMOVEmail.dk> wrote
<KLIP>
> [...]
>
> Der har ganske vist været fremstillet den lille Questar 4.5" kikkert,
> men den var sandelig heller ikke billig.

Tak for svaret. En anden ting er at jeg ikke kan finde nogle butikker i Kbh
området der sælger teleskoper - kender du/I nogle ?

--
Zodiax

Fra : JK

Dato : 15-08-03 11:52

On Fri, 15 Aug 2003 12:34:11 +0200, "Zodiax"
> [...]

>Tak for svaret. En anden ting er at jeg ikke kan finde nogle butikker i Kbh
>området der sælger teleskoper - kender du/I nogle ?

Jada, Optisk Import. Ligger sjovt nok meget tæt på Planetariet.

Måske har museumsbutikken på Planetariet også.

hilsen

John

Fra : Anders Søgaard

Dato : 15-08-03 15:09

Hej

Prøv Sorgenfri Foto

http://sorgenfrifoto.dk/

Mvh
Anders

Fra : Paul Nilsson

Dato : 21-08-03 22:05

Hej ! i "fugleverdnen" anvender man mest spottingscopes som er noget
forskellige fra stjernekikkerter.

alm spottingscopes (i daglig"fuglefolk" tale = teleskoper) har :
a) mindre forstørrelse end stjerne kikkerter ( men glimrende til Måne, nære
planeter (Mars/Venus vistnok især)
b) retvendt billede ! - hvilket er nødvendigt for fuglefolket, på stjerne
kikkerter står objektet på hovedet!!
-men det betyder jo ikke noget for en rund planet/stjerne tingest derude i
rummet..........

Fuglefolket anv.. oftest forstørrelser mellem 20-30-til max 60 x
forstørrelse, iflg astronomi hæfter er dette glimrende, ja faktisk bedre end
billige stjerne teleskoper til at se de "nære ting" Måne, Mars
osv............. pga den bedre optiske kval/ og lysstyrken!
til stjerne tåger og alt det som er langt væk fordres større forstørrelser
80-100X osv.............(iflg astro-hæfte jeg læste engang)

En rigtig stjerne kikkert bør have ækvætorial-ophæng , så den kan følge
himmel legemernes gang over himlen, med manuel håndbetjening, flytter det
hele sig hurtigt udenfor synsvidde.........

PS . med alm teleskop får man fremragende obser af f.ex månen, husk dårligst
ved fuldmåne, bedst i af-el. tiltagende, da lyset her kommer fra siden, og
giver klare skarpe konturer, så kraterne ses bedst........

mvh.........Paul Nilsson

Fra : Ontime

Dato : 23-08-03 08:05

Her kan du finde mange oplysninger om kikkerter:
http://astronomibladet.dk/index_2.html

jpo