Hjelme og (pas)form
Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-04-01 09:39

Jeg er ude efter at høre om folks erfaring med diverse hjelmes form.

F.eks. er min nuværende Shoei XR-800 rimeligt rund i det (set
overfra), hvilket går at luften piver relativt meget om mine ører (og
dermed giver det mere vindstøj).

Er der nogen der har sammenligningsgrundlag mellem de "store" mærker
(Shoei, AGV, Arai, osv), så hører jeg gerne om det.

Kai
--
Nummerpladen blev hentet igår, på lørdag skal 'Katten ud og køre...

Fra : Lars Schmidt

Dato : 05-04-01 12:13

Jeg hører også gerne om erfaringer omkring hjelme. Det er dog kun vindstøj,
jeg er interesseret i, da pasformen er "ligegyldig" eftersom folks hovedform
er forskellig.

Jeg tænker selv på at købe en XR-900 (det hedder den vist i år). Er der
kommentarer til købet? Er det en god hjelm?

mvh
Lars

Fra : Thomas Jensen

Dato : 05-04-01 13:38

Jeg har købt en Nolan N92 og er meget glad for den.
Ikke så meget støj synes jeg.
Men der er stor forskel på hjelme og deres pasform, så gå ikke efter mærket,
men efter den der passer dig bedst.

Thomas Jensen
XJ 600s div ´96

"(De fleste) Motorcyklister er sgu mere fornuftige ! "

Fra : Brian

Dato : 05-04-01 15:20

Bike lavede en stor test af alle hjelme på markedet.Det står ihvertfald hvad
db grænsen er ved de foreskellige mærker.
hilsen Brian.

**Shoei**

--
**** W.A.F ****
Kai Harrekilde-Petersen <khp@exbit.dk> skrev i en

Fra : Søren Bjerregaard

Dato : 05-04-01 16:46

Brian <brian.W@mail.stofanet.dk> skrev i en
> Bike lavede en stor test af alle hjelme på markedet.Det står ihvertfald
hvad
> db grænsen er ved de foreskellige mærker.
> hilsen Brian.

Jeg vil tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved den omtalte test i Bike.

Hvordan kan man lave en test af hjelme i forskellige prisklasser (Så vidt
jeg husker springer priserne fra ca. 1400,- til 4000,-, med SHOEI og ARAI i
den dyre ende) og dermed også forventet kvalitet, og så sammenligne med
henblik på kåring af den i testen bedste hjelm. Testen i Bike kan
overhovedet ikke give et repræsentativt billede af de forskellige
hjelmmærkers kvalitet

Blot et synspunkt

hilsen Søren

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-04-01 21:10

Søren Bjerregaard wrote:

> [...]
> henblik på kåring af den i testen bedste hjelm. Testen i Bike kan
> overhovedet ikke give et repræsentativt billede af de forskellige

Det synes jeg nu godt den kan, da man (de fleste anyway) ikke har noget
imod at betale for sikkerheden (hvis man da har råd). Ellers er der jo
masser af måleresultater og kommentarer at vurdere udfra.
Derudover viser testen jo så vidt jeg husker også at sammenhængen mellem
pris og kvalitet íkke er særlig stor
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 05-04-01 20:15

Kai Harrekilde-Petersen <khp@exbit.dk> wrote:

>F.eks. er min nuværende Shoei XR-800 rimeligt rund i det (set
>overfra), hvilket går at luften piver relativt meget om mine ører (og
>dermed giver det mere vindstøj).

Jeg har hørt at Arai har nogle modeller (blandt andet Signet) i formen
"long oval", som er smallere og længere end de fleste andre hjelme.
Dog har jeg ikke prøvet sådan en endnu, så jeg kan ikke give nogen
vurderinge af den.

--
..: Kåre Nejmann :.

Fra : Morten Christensen

Dato : 05-04-01 22:39

> [...]
>

> Kai
> --
> Nummerpladen blev hentet igår, på lørdag skal 'Katten ud og køre...

Selv startede jeg med en FM, som blev skiftet ud af min kære forhandler i
Toftlund, _inden_ jeg fik lov til at køre på min nye bike... det alene må
sige noget om kvallie'en
Derfor fik jeg en SHOEI, som jeg har været _kanon_tilfreds_ med! Den kostede
2800 spir - og hvad model det var, kan jeg ikke huske - kun at en skal fløj
af den, da en dum fugl overså sin vigepligt for hurtigtgående styrthjelme
så den skiftede forsikringen.
Derefter for de penge faldt valget så på en Nolan N81 (tror jeg nok). Den
har en kanongod pasform, dejlig ventilering, og en ufattelig dejlig
brugervenlig mht. lukningen. Men støj... ak nej... Solgt for højeste bud til
en skør kanllertkører
Tilbage til SHOEI igen, denne gang en endnu federe hjelm - og
dyrere...(4.200,-) men til gengæld kan jeg nu køre 200 km/t og have samme
støjniveau, som da jeg kørte 80 km/t med NOLAN'en...

Jeg har set nogle piloter køre rundt med en hjelm, der har *indbygget*
solvisir - nærmest som et ekstra visir, der kan skydes ned lige foran
øjnene - sådan en har jeg tænkt mig, skulle være den næste model, men
afhænger virkelig af kvalli og støj.
Efter min mening så skal prisen ikke spille nogen rolle - jeg giver
gladeligt i dyre domme for den enestesikkerhed, jeg kan få - og jeg kan ikke
være sikker nok; derfor køber jeg mig tit fattig i gear'et )

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup