KBL, reperation og ophævelse af køb
Fra : Dennis Lange

Dato : 13-08-03 14:02

Hej NG.

Jeg er kommet i klemme mellem Imerco og Alcatel i forbindelse med køb af en
mobiltlf.

Forløbet er som følger:

5/4-02 Køber jeg en mobiltlf., Alcatel 511 hos Imerco

26/9-02 Sendes denne til reperation da ok-knappen er defekt. Telefonen
ombyttes til ny.

4/3-03 Sendes tlf. nr. 2 til reperation for samme fejl. Telefonen ombyttes
til ny

6/8-03 Går tlf. nr. 3 i stykker med samme fejl. Den indleveres med anmodning
om at ophæve købet, men forhandleren insisterer på at lade værkstedet kigge
på den først.

Jeg har så idag telefonisk talt med forhandleren. Han fastholder, at hvis
jeg skal hæve købet er det ikke ham (Imerco) men Alcatel jeg skal tale med,
og han kan tilbyde at bytte min tlf. til en nyere model 512 (som er kendt
for samme fejl)

Jeg er nået dertil at jeg bare gerne vil hæve det køb, og holde mig langt
væk fra Alcatel-telefoner. Jeg er ikke interesseret i få en model 512, der
har samme problem, for at skulle vente ca. 5 mdr. på at den også går i
stykker.

Jeg mener, at jeg er berettiget til at hæve købet, især da jeg nu har haft 3
telefoner der er gået i stykker med samme fejl efter samme periode.

Og endelig mener jeg, at det under ingen omstændigheder kan blive et problem
mellem Alcatel og mig. Jeg har handlet med Imerco, derfor skal de hæve købet
og give mig mine penge tilbage.

Er jeg helt galt på den??

Dennis Lange

Fra : Rune Wold

Dato : 13-08-03 14:38

[klip]

> Jeg mener, at jeg er berettiget til at hæve købet, især da jeg nu har haft 3
> telefoner der er gået i stykker med samme fejl efter samme periode.

Ja det mener jeg også jfr. KBL § 78. Der er efter min mening tale om en
væsentlig mangel, der ikke inden for rimelig tid kan afhjælpes ved
reparation eller omlevering.

Nej du har helt ret.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee (pü-no-nE)"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Dennis Lange

Dato : 13-08-03 15:01

Rune Wold wrote:
> Nej du har helt ret.

Tak...

En anden ting. Det sidste sælgeren sagde var, at han ville ringe når
512'eren var kommet, så kunne jeg få den indtil han "havde fundet ud af" om
det kunne lade sig gøre at hæve købet.

Min bedste overbevisning siger mig, at jeg under ingen omstændigheder skal
tage imod den telefon, da det er en form for stiltiende accept af, at jeg
ikke vil hæve købet

Dennis Lange

Fra : Rune Wold

Dato : 13-08-03 15:53

[klip]

> Min bedste overbevisning siger mig, at jeg under ingen omstændigheder skal
> tage imod den telefon, da det er en form for stiltiende accept af, at jeg
> ikke vil hæve købet

I princippet vil der ikke være noget i vejen for, at du anvender 512 i et
stykke tid. Men det er klart, at jo længere tid der går med denne tlf., desto
dårligere står du bevismæssigt, indtil du helt har miste hæveadgangen ved
passivitet.
Der er efter min mening ingen tvivl om, at du ikke er pligtig til at
modtage en anden model, en den købet angår. Og din hæveadgang mister du
heller ikke, bare fordi takker nej til lånetelefonen i den periode sælgeren
skal "tænke sig om".
Så alt i alt vil det bedste nok være fastholde ophævelsen og samtidig
takke nej til 512'eren.

/Rune Wold

Fra : Dennis Lange

Dato : 20-08-03 15:03

Dennis Lange wrote:
> Jeg er kommet i klemme mellem Imerco og Alcatel i forbindelse med køb
> af en mobiltlf.

SNIP

Så løste knuden sig endelig og Imerco udbetalte efter "at have talt med
deres jurist" pengene til mig.
--
Mvh. Dennis Lange