Inkassosager
Fra : Nitsen

Dato : 13-08-03 13:38

Hejsa

I disse tider med suspekte inkassosager er jeg stødt på en sag hvor jeg
sidder og undrer mig lidt og ikke rigtig kan finde nogen oplysning om
lovligheden af de anvendte trusler.

Der er tale om et privat inkassofirma - ikke advokat - firmaet påstås at
være autoriseret - kan jeg se om det er rigtigt nogen steder? Firmaet
oplyser ikke CVR-nummer i deres korrespondance. der opgives dog et APS reg.
nummer.

I brevet trues der med at firmaet vil starte retssystemet - måske helt ud
til udkørende fogedforretning med låsesmed - her er tale om en påstået gæld
for køb af et skolefoto - må man godt det?

Selve tvisten om gælden på oprindelig kr. 35,00 som jeg mener er betalt
holder jeg lige udenfor - det kan jeg godt hitte ud af at køre dokumentation
for - det er mere inkassobureauets metoder jeg undrer mig over.

Derudover fremsendes korrespondancen i kuverter med tydeligt påtryk af
inkasso - det har jeg fundet ud af er nogo iht. god inkassoskik i
inkassolovens § 9 - skyldige beløb i korrespondancen er ikke delt ud på
hovedstol - renter og inkassoomkostninger - der står bare et beløb og så
hvad der bliver lagt oveni det beløb som erindringsgebyr.

Jeg sidder med en indebrændt lyst til at klage over firmaet til rette
vedkommende, men vil gerne have noget god dokumentation at vedlægge og
refere til - så jeg tænkte måske nogen herinde kunne give mig et godt tip
med på vejen

Mvh

Anita

Fra : Tommy Hansen

Dato : 13-08-03 13:51

> Der er tale om et privat inkassofirma

Du kunne oplyse hvilket selskab, måske andre har erfaring med dem, det
skulle vel ikke være CIS ?

Vh
Tommy

Fra : Nitsen

Dato : 13-08-03 14:12

"Tommy Hansen" <tommyhhXXX@tdcadsl.dk> skrev

> Du kunne oplyse hvilket selskab, måske andre har erfaring med dem, det
> skulle vel ikke være CIS ?

Hej Tommy

Nej - det er ikke CIS - og indtil jeg er helt skråsikker på at firmaet
overtræder inkassoloven, så vil jeg ikke udbasunere navnet på dem (jeg er
lidt i tvivl om hvorvidt jeg må det) - jeg er ved at forberede en klage til
politimesteren som jo fører tilsyn med autoriserede inkassofirmaer.

Jeg har søgt på navnet og ikke fundet nogen indlæg på nettet om firmaet, så
jeg tror det er et lille firma - jeg har nu fundet ud af at firmaet er
momsregistreret under "Anden Erhversservice" og skulle have 2 - 4 ansatte.
På deres hjemmeside påstår de at være Danmarks næststørste - hmmm -
bummelumbum. Det er ikke et inkassofirma der har været fremme i medierne
eller her på NG'en.

Det er et firma der kører efter devisen - no cure no pay - dvs. hvis de ikke
får krattet pengene ind, så skal kreditor ikke betale for deres service - så
vidt jeg ved findes der flere af den slags inkassofirmaer - jeg synes bare
det er forkasteligt hvis sådanne firmaer bruger ufine/ulovlige metoder til
at hive pengene hjem og samtidig påstår at gøre det med justitsministeriet
godkendelse(autorisation).

Mvh
Anita

Fra : rasmus carlsen

Dato : 13-08-03 14:16

hejsa,

Så vidt jeg husker har både DR og FI en side, hvor man kan læse hvilke
regler, der gælder for Inkasso.

ras

Fra : Peter G C

Dato : 13-08-03 16:40

In news:3f3a30b2$0$48892$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Nitsen <nitsen@yahoo.com> typed:
> Hejsa
>
> I disse tider med suspekte inkassosager er jeg stødt på en sag hvor
> jeg sidder og undrer mig lidt og ikke rigtig kan finde nogen
> oplysning om lovligheden af de anvendte trusler.

Du skal kigge i Inkassoloven.

> Der er tale om et privat inkassofirma - ikke advokat - firmaet påstås
> at være autoriseret - kan jeg se om det er rigtigt nogen steder?

Der er nok opgivet et autorisationsnummer? Måske Rigspolitiet kan hjælpe dig
med det.

> Firmaet oplyser ikke CVR-nummer i deres korrespondance. der opgives
> dog et APS reg. nummer.

Et ApS reg.nr. er ok - så vidt jeg husker. Glem det.

> I brevet trues der med at firmaet vil starte retssystemet - måske
> helt ud til udkørende fogedforretning med låsesmed - her er tale om
> en påstået gæld for køb af et skolefoto - må man godt det?

Ja da - det gør jeg hver eneste dag. Man må gerne - helt generelt - true med
at gøre et eller andet bare det er lovligt det man truer *med* og bare det
man vil opnå ved at true er lovligt.

> [...]
> betalt holder jeg lige udenfor - det kan jeg godt hitte ud af at køre
> dokumentation for - det er mere inkassobureauets metoder jeg undrer

Se hellere at få svaret og dokumenteret, at du har betalt.

> [...]
> på hovedstol - renter og inkassoomkostninger - der står bare et beløb
> og så hvad der bliver lagt oveni det beløb som erindringsgebyr.

Så er der jo nok ingen renter....

Man må ikke sende kræve-skrivelser i kuverter, hvor der er påtrykt
"inkasso".

> [...]
> vedkommende, men vil gerne have noget god dokumentation at vedlægge og
> refere til - så jeg tænkte måske nogen herinde kunne give mig et godt

Du spilder din tid. Der er ikke noget at komme efter - kun kuverten.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-08-03 16:58

> Man må ikke sende kræve-skrivelser i kuverter, hvor der er påtrykt
> "inkasso".

Heller ikke hvis firmaet navnet indeholder Inkasso?
Hvad er straffen?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 14-08-03 11:47

> Du spilder din tid. Der er ikke noget at komme efter - kun kuverten.
>
> /Peter

Det ville jeg vente med at udtale mig om, til vi ved, om 1) firmaet
udøver inkassovirksomhed og 2) er behørigt autoriseret af
Rigspolitichefen.

ad 1)

Hvis det er denne situation, der foreligger, og det ville ikke
overraske mig meget, så skal klagen indgives til Forbrugerombudsmanden

Nogle firmaer operer undet et andet navn, et binavn, og hedder
pludseligt et eller andet med inkasso, når de sender rykkere ud.
Inkassoloven gælder kun, når man inddriver andres penge. Men hvis det
samme firma bare opererer under et andet navn, så inddriver de deres
egne penge. Det er der ikke noget ulovligt i.

Efter inkassolovens §2 er inkassovirksom defineret således:

"Ved inkassovirksomhed forstås i denne lov ethvert led i
erhvervsmæssig inddrivelse af fordringer for andre samt i
erhvervsmæssig inddrivelse af fordringer, som er købt efter
forfaldstid med henblik på inddrivelse på egne vegne."

Men selvom man ikke udøver inkassovirksomhed i Inkassolovens forstand,
skal man stadig overholde Markedsførignsloven, når man udøver
erhvervsvirksomhed. (Inkassovirksomhed er selvfølgelig også
erhvervsvirksomhed.)

"§ 1. Loven gælder i privat erhvervsvirksomhed og offentlig
virksomhed, som kan sidestilles hermed. Der må i sådan virksomhed ikke
foretages handlinger, som strider mod god markedsføringsskik."

ad 2)

En høflig kortfattet til Rigspolitiet, som fører tilsyn med private
inkassofirmaer, ville have evne hertil.

"
Rigspolitiet

Kan Rigspolitiet oplyse, om firma X er autoriseret til at udøvre
inkassovirksomhed?

Skrivelse af X dato fra firmaet vedlægges i kopi til orientering
sammen med kopi af den til forsendlesen benyttede kuvert.

Jeg klager over det forhold, at X firma udsætter mig for unødig
ulempe. Jeg mener, at X firma udsætter mig for unødig ulempe ved at
benytte en kuvert påtrykt ordet "inkasso" med store og fede typer.

Såfremt Rigspolitiet savner saglig kompetence til at behandle denne
sag, beder jeg dette oplyst, da jeg i givet fald agter at indgive
klage til den kompetente myndighed.

På forhånd mange tak for hjælpen."

Fra : Nitsen

Dato : 14-08-03 12:17

"Ulrik Guldbæk" <endnu2@yahoo.dk> skrev

> Det ville jeg vente med at udtale mig om, til vi ved, om 1) firmaet
> udøver inkassovirksomhed og 2) er behørigt autoriseret af
> Rigspolitichefen.
>
> ad 1)

Nej - der er tale om et firma der har hyret et inkassofirma - det ved jeg
som fakta

> ad 2)
> En høflig kortfattet til Rigspolitiet, som fører tilsyn med private
> inkassofirmaer, ville have evne hertil.

Jep - se det kan jeg bruge til noget - tak skal du have

Mvh

Anita

Fra : Nitsen

Dato : 14-08-03 12:13

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev

> Du skal kigge i Inkassoloven.

Den er læst grundigt - og langt om længe har jeg også fundet en beskrivelse
af hvad der forståes ved "god inkassosskik"

> Der er nok opgivet et autorisationsnummer? Måske Rigspolitiet kan hjælpe
dig
> med det.

Nej - intet autorisationsnummer - jo det er jeg sikker på Rigspolitiet kan
hjælpe mig med - det er også dem der skal klages til.

> [...]
med
> at gøre et eller andet bare det er lovligt det man truer *med* og bare det

Jo - men i henhold til god inkassoskik skal du ikke true en myg med en kanon
(sådan lidt populært oversat ) - for øvrigt tillod jeg mig lige et kig
på din HP - du er jurist - og for jurister gælder ikke samme regler som for
inkassobureauer - faktisk har advokater kun tidsfristen på 10 dage til
fælles med private inkassobureauer - men pyt nu være med det - det er jo
forskelligt hvornår man føler sig forulempet af skrevne ord

> Se hellere at få svaret og dokumenteret, at du har betalt.

Ork - den del af sagen er ordnet - no problemo - altså med det firma der har
sendt sagen til inkasso ( indehaveren af inkassobureauet og jeg er ikke på
kommunikativ bølgelængde ) så sagen er lovet mig ude af verden - so far so
good.

> Så er der jo nok ingen renter....

Tro mig det er - ellers kan jeg ikke forstå det besynderligt skæve beløb
der fremkommer - men under alle omstændigheder skal beløbet deles ud, så det
tydeligt fremgår hvad der er hovedstol og hvad der er inkassogebyr - sådan
læser jeg allenfals inkassoloven.

> Du spilder din tid. Der er ikke noget at komme efter - kun kuverten.

Nej - jeg føler nu ikke jeg spilder min tid - jeg har lært en masse jeg ikke
vidste i forvejen *smil* -og i følge Ret & Råd anbefales det at klage over
et inkassobureau der anvender slige reklamesøjler på deres kuverter - det
agter jeg så at gøre.

Mvh og tak for hjælpen

Anita

Fra : Peter G C

Dato : 14-08-03 16:09

In news:3f3b6e53$0$48896$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Nitsen <nitsen@yahoo.com> typed:

[klip]

> Jo - men i henhold til god inkassoskik skal du ikke true en myg med
> en kanon (sådan lidt populært oversat )

Enig. Men man må altid true med stævning og fogedsag. Man må generelt ikke
true med konkurs.

[klip]

> - det er jo forskelligt hvornår man føler sig
> forulempet af skrevne ord

Det afgørende er ikke, hvornår *du* føler dig forulempet. Afgørende er en
generel vurdering.

[klip]

> [...]
> deles ud, så det tydeligt fremgår hvad der er hovedstol og hvad der
> er inkassogebyr - sådan læser jeg allenfals inkassoloven.

Renter skal angives - enig.

> Nej - jeg føler nu ikke jeg spilder min tid - jeg har lært en masse
> jeg ikke vidste i forvejen *smil*

Enig

> -og i følge Ret & Råd anbefales det
> at klage over et inkassobureau der anvender slige reklamesøjler på
> deres kuverter - det agter jeg så at gøre.

Ligefrem anbefale? Jeg tror, at du går Ret og Råds ærinde

> Mvh og tak for hjælpen

Velbekomme.

/Peter

--