Begynderhjælp
Fra : Brian B. Christensen

Dato : 13-08-03 10:00

Hej.

Jeg vil gerne købe nogle AaB aktier. Bare for sjov (AaB fan og bla.
bla. bla).

Er der nogen nedre grænse for hvor lidt man kan købe? Jeg tænker på at
købe måske 10-50 stykker.

Skal jeg bare gå ned i banken og sige: "Køb lige x antal AaB aktier
for mig". Og så ordner de alt? Jeg skal vel have et depot. Ordner
banken også dette?

Mvh. Brian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-08-03 10:34

Brian B. Christensen wrote:

> Jeg vil gerne købe nogle AaB aktier. Bare for sjov (AaB fan og bla.
> bla. bla).
>
> Er der nogen nedre grænse for hvor lidt man kan købe? Jeg tænker på at
> købe måske 10-50 stykker.

Både og. Aktier sælges normalt i handelsposter, der svarer til en værdi
på omkring 20.000 kroner. Handelsposten i Aab er 200 styk, svarende til
en værdi på 9.300 kroner med dagens kurs. Du kan dog sagtens købe færre,
for eksempel 10 styk eller for den sags skyld en enkelt aktie. Problemet
er, at ikke alle ønsker at handle portioner mindre end handelsposten, så
du risikerer at komme til at betale en overpris for dem, for eksempel 50
kroner for en aktie i stedet for de 46 kroner kursen ligger på lige nu.

Handelsomkostningerne er typisk de samme, uanset om du køber 1 eller 200
aktier, fordi banken eller børsmægleren forlanger et minimumsbeløb for
en handel.

> Skal jeg bare gå ned i banken og sige: "Køb lige x antal AaB aktier
> for mig".

Det er en meget dårlig ide at benytte banken, eftersom deres
handelsomkostninger er meget høje. Hvis jeg ikke husker meget fejl, kan
du nemt komme til at betale et par hundrede kroner eller mere i
handelsomkostninger, og så kan det blive en meget dyr aktie. Du er bedre
stillet med at bruge en netbaseret børsmægler - for eksempel tilbyder
Stocknet (http://www.stocknet.dk) handelsomkostninger på blot 20 kroner
i det første halve år. Herefter ryger minimumsprisen op i nærheden af 70
kroner.

> Og så ordner de alt? Jeg skal vel have et depot. Ordner
> banken også dette?

Ja. I banken koster den slags vist penge, hos Stocknet og sikkert også
andre netbaserede børsmæglere er det gratis.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 13-08-03 12:03

> [...]
>du risikerer at komme til at betale en overpris for dem, for eksempel 50
>kroner for en aktie i stedet for de 46 kroner kursen ligger på lige nu.

Hej Kim og tak for ovenstående svar.

Lægger man så bare et bud ud på køb 10 aktier og venter på at nogen
måske vil sælge 10 stk?

Mvh. Brian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-08-03 13:19

Brian B. Christensen wrote:

> Lægger man så bare et bud ud på køb 10 aktier og venter på at nogen
> måske vil sælge 10 stk?

Ja, du laver en købsordre, hvor du angiver, hvor mange aktier du vil
købe, hvilken kurs du vil give, og hvor lang tid ordren skal gælde.

Når du køber mindre end en handelspost, skal du som nævnt være opmærksom
på, at ikke alle vil handle småordrer, og at du kan risikere at skulle
betale en højere kurs end den aktuelle kurs. Det kan for eksempel have
den betydning, at hvis du tilbyder at købe 10 aktier til kurs 47, og du
kan se, at der er flere der vil sælge til kurs 45, så får du alligevel
ikke købt aktierne, fordi sælgerne ikke vil handle småordrer. Du må så
vente, til der er en, der accepterer småordrer. Du løber ind i det samme
problem, når du vil sælge dem igen (nåh nej, du er jo fan), så vil du
risikere, at få mindre for dem, selvom der er købere, der er villige til
at betale mere end du vil have. Hmm, jeg håber ikke dette var sort snak.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 13-08-03 14:00

> [...]
>risikere, at få mindre for dem, selvom der er købere, der er villige til
>at betale mere end du vil have. Hmm, jeg håber ikke dette var sort snak.

Nej, det var fornemt. Tak for hjælpen.

Mvh. Brian

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-08-03 08:03

"Brian B. Christensen" <not@for.public> skrev i en meddelelse

> Skal jeg bare gå ned i banken og sige: "Køb lige x antal AaB aktier
> for mig". Og så ordner de alt?

Ja. Jeg har selv købt netop 10 stk. AaB aktier på den måde.

Kim Ludvigsens svar er korrekte nok, og grunden til, jeg aldrig har haft
problemer med at købe små portioner, kan være, at jeg reelt har handlet med
bankens aktiebeholdning - til Nationalbankens handelskurs med et mindre
tillæg/fradrag.

Med venlig hilsen
Børge