Sødemidler, bivirkninger?
Fra : JS

Dato : 11-08-03 05:59

Hvilke bivirkninger er der ved at bruge kunstige sødemidler som eksempelvis
flydende SØD, atwel m.m.
Udover at det er fuldtsændig tåbeligt at bruge det i samme stil som man
hidtil har anvendt sukker, idet man fortsat vænner smagsløgene til det søde
har jeg hørt at det kan give maveproblemer og søvnbesvær - er det korrekt?

Jeg undrer mig over at folk herinde ofte forsøger at "snyde" det rigtige
sukker ved at bruge kunstigt sødemiddel i alle afskygninger, hvilket vel er
det dummeste man kan gøre under en kur, idet man ikke har vænnet kroppen fra
at hige efter det søde når kuren stopper. At bruge kunstigt sødemiddel
resten af sit liv kan umuligt være sundt. Og dog, nogle fylder jo sig selv
med light-sodavand hele livet af ubegribelige årsager...

Fra : Peter Westh

Dato : 11-08-03 11:49

"JS" <js_591@hotmail.com> wrote in message news:<3f37229a$0$7813$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
> Hvilke bivirkninger er der ved at bruge kunstige sødemidler som eksempelvis
> flydende SØD, atwel m.m.

Det afhænger selvsagt af sødemidlet.

Ikke-energigivende sødestoffer har ikke nogen bivirkninger, medmindre
man er allergisk. Der er selvsagt mange rygter om
langtidsskadevirkninger ved forskellige sødesstoffer, men ingen der er
videnskabeligt bevist ved almindelig brug.

Sukkeralkoholder som sorbitol, maltitol (findes i pastiller,
tyggegummi etc) osv kan give mavekneb hvis man spiser for meget.

Det samme kan Polydextrose, fyldtoffet i sødemidlerne Perfect Fit og
Atwell.

Hvor meget der er for meget varierer nok.

MVH

Peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-08-03 13:34

[JS | Mon, 11 Aug 2003 06:59:06 +0200]

>Udover at det er fuldtsændig tåbeligt at bruge det i samme stil som man
>hidtil har anvendt sukker, idet man fortsat vænner smagsløgene til det søde

Det er måske en god idé at nedjustere sit behøv for noget sødt - men at
fuldstændig stoppe med at indtage ting der er søde i enhver form ser jeg
absolut ingen grund til.

Hvis man har massere af karakterstyrke er det perfekt, men lidt kage og
dessert i ny og næ kan få folk til at opfatte deres diet som nemmere og
mindre resterktiv, og derved gøre det nemmere for dem at holde den.

Du "vænner" heller ikke smagsløgene til noget; den trang til søde ting
du føler i ny og næ er baseret på udsving i dit blodsukker og
insulinproduktion. At man istedet kan indtage ikke-energivende
sødemidler påvirker i virkeligheden ikke dit blodsukker, men da du tror
at du har spist noget søde fordi det er det dine smagsløg fortæller dig,
hjælper lidt alligevel :)

>har jeg hørt at det kan give maveproblemer og søvnbesvær - er det korrekt?

Nogle sødemidler at type sukkeralkoholer (maltitol, sorbitol,
mannantitol, xylitol etc.) kan give få problemer med moderat brug, og de
fleste problemer ved overdrevent brug :)

> [...]
>det dummeste man kan gøre under en kur, idet man ikke har vænnet kroppen fra
>at hige efter det søde når kuren stopper.

Det drejer sig mere om at vænne kroppen fra de letomsættelige
kulhydrater som vi får gennem mel og især sukker, så man derved kan
begrænse trangen til noget sødt.

>At bruge kunstigt sødemiddel resten af sit liv kan umuligt være sundt. Og dog, nogle fylder jo sig selv
>med light-sodavand hele livet af ubegribelige årsager...

Det kan jeg godt forstå; og som sagt er stærk karakterstyrke sundere,
men hvis lidt gode kunstige sødemidler kan gøre at folk holder deres
vægttab, er det for de fleste nok sundere end at forblive overvægtige?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk