Hvorfor lukker man for benzinen
Fra : Søren

Dato : 05-04-01 07:45

Hej alle i NG

Jeg har lige et spørgsmål. Hvorfor lukker nogen for benzinen når man ikke
kører. Jeg har haft diverse motorcykler i snart 16 år, og jeg har aldrig
haft slukket for hanen, og har aldrig haft nogle problemer med det. Det
eneste formål jeg kan se er hvis man skal have tanken af eller en billig
tyveriforsikring "hvis tyven skulle glemme hanen. Er der en højere
forklaring.
Mvh Søren
(ZX6R) som glæder sig til sol og tørre veje.

Fra : Janus

Dato : 05-04-01 08:33

- samme spørgsmål: Det står anbefalet i min manual at benzinhanen skal
lukkes HVERGANG, og så kommer det mest sorte - der sidder en benzinpumpe på
modellen, så hvorfor skal man lukke når benzinen alligevel aldrig kommer
videre en til benzinpumpen???

Janus

Søren <janner@mail.tele.dk> skrev i en

Fra : Thomas Jensen

Dato : 05-04-01 08:35

jeg kan heller ikke se det på min XJ600s div, da den er vakumstyret, så der
kommer ikke benzin ned, før at motor starter.

mvh

Thomas Jensen

Fra : Peter

Dato : 05-04-01 09:03

> jeg kan heller ikke se det på min XJ600s div, da den er vakumstyret, så
der
> kommer ikke benzin ned, før at motor starter.
Godt.. så er jeg lidt mere rolig min Xj600s div jeg købte her i sidste uge
glemte jeg at spørge om (nu kan jeg da huske vores kørelærer sagde.. "hvad
skal man huske når man sætter sin cykel fra sig..??" og vi skulle huske at
svare LUKKE for benzinen...

Hvor langt kører din Xj600s Div på literen ?

Fra : Peter

Dato : 05-04-01 09:04

Hov forkert tråd!

Fra : boe

Dato : 05-04-01 08:40

"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> [...]
> lukkes HVERGANG, og så kommer det mest sorte - der sidder en benzinpumpe

> modellen, så hvorfor skal man lukke når benzinen alligevel aldrig kommer

Måske af miljø hensyn? - hvis nu benzinslangen er utæt, hvis pumpen lækker
eller vakuum hanen er defekt, så flyder der jo ikke benzin ud, hvis hanen er
lukket.

Bo, VF1000F

Fra : Henry

Dato : 05-04-01 08:52

> [...]
> lukkes HVERGANG, og så kommer det mest sorte - der sidder en benzinpumpe

> modellen, så hvorfor skal man lukke når benzinen alligevel aldrig kommer

Det må være et levn fra gamle dag hvor svømmeren i kaburatoren strekjede i
ny og næ.
Og på min VFR findes der overhovedet ikke en benzinhane, end ikke en
vacuumstyring , nop det p*sser ud når man skal have tanken af med mindre
man er to om manøveren, een vender tanken på hovedet og een der flår/skruer
slangerne af. Det er klart en fordel hvis tanken er stort set tom.

Henry

Fra : Søren

Dato : 05-04-01 09:09

Jeg er glad for at det ikke kun er mig der har "grubler" over dette fænomen.
En ting er helt sikkert vedr. benzinhaner det er ski.. irriterende, når man
ikke husker at åbne dem igen.
Det kunne være interessant at høre hvad en forhandler eller teori lærer har
at sige til dette spørgsmål.
Mvh Søren (igen)

Henry <henry@mail.removethis.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:UuVy6.21581$o4.1155187@news010.worldonline.dk...

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 05-04-01 09:13

> [...]
> eneste formål jeg kan se er hvis man skal have tanken af eller en billig
> tyveriforsikring "hvis tyven skulle glemme hanen. Er der en højere

Man lukker for benzinen, fordi man _kan_ have en svømmerventil der hænger
lidt, og så undgår man tanken tømmer sig selv ned igennem karburatoren ind
i motoren! Ikke fordi jeg selv har haft den slags problemer, men det giver
ro i sjælen at vide der er lukket, når motoren ikke kører.

/Rune

Fra : Luke Tandberg

Dato : 05-04-01 10:11

En lille sørgelig historie.....

Da jeg var omkring 15 år, havde min far en Honda 750. Super Sport tror
jeg den hed. I hvert fald et stort tungt sv..

En dag han skulle ud at køre, stod jeg og legede lidt med gashåndtaget
inden han skulle af sted. Da han så skulle starte den, ville den
selvfølgelig ikke starte. Efter adskillige forsøg, hvor min fars
ansigt efterhånden havde antaget samme kulør som den røde tank,
spurgte jeg forsigtigt, om det mon kunne have noget at gøre med at jeg
havde leget med gassen.

Dette spørgsmål fik min far til at kanalisere al sin vrede og
frustration fra MC'en over til mig. DET VAR MIN SKYLD. Så jeg skulle
ved gud skubbe ham i gang. Jeg kan huske jeg løb op og ned af vejen
med den tunge (lorte)maskine, og ham oven på, foran mig til sveden
dryppede af mig. Og lige lidt hjalp det.

Efter adskillige forsøg, og hvad der føltes som flere kilometer, kom
han lige i tanke om den lille hane der sad under tanken. Et drej på
den, et tryk på starteren, og dyret var i gang. Den spandt som en mis,
men jeg havde jo også løbet den varm.

Jeg kan ikke huske om han nogensinde kastede et "undskyld" ned til min
udmattede krop bag hans baghjul, men jeg rørte aldrig den cykel igen.

Torben
Mountainbike og en fiktiv V-MAX,

Fra : Henry

Dato : 05-04-01 10:42

"Luke Tandberg" <tandberg_luke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> En lille sørgelig historie.....
>
> Da jeg var omkring 15 år, havde min far en Honda 750. Super Sport tror
> jeg den hed. I hvert fald et stort tungt sv..

Nåeeeee den, var det ikke den der havde accelerationspumpe?? Hmmm, det tror
jeg næsten, så er det ikke så underligt at det gik galt, den har nemlig
trintet benzin ned i motoren for hvert vrid du har lavet, glug glug uhmmm
guf, den har sikkert også kørt på NGK tændrør *S*

Henry
PS. der lige skulle have lidt NGK religion med *S*

Fra : Sand

Dato : 05-04-01 11:19

"Henry" <henry@mail.removethis.dk> wrote in message
> [...]
uhmmm
> guf, den har sikkert også kørt på NGK tændrør *S*
Accelerationspumpe ja! - men uanset, burde den ikke drukne med lukket
hane! - selv med NGK-rør (Nogle Gange Kontakt)

Mvh. Sand

Fra : Henry

Dato : 05-04-01 11:52

> [...]
> Accelerationspumpe ja! - men uanset, burde den ikke drukne med lukket
> hane! - selv med NGK-rør (Nogle Gange Kontakt)

Nå ja jeg mente det nu også bare som en forklaring på drukningen, jeg
tvivler på at de fleste andre cykler ville drukne på grund af lidt "øregas".

NGK var bare noget fis.

Henry

Fra : Armand

Dato : 06-04-01 02:17

> Nå ja jeg mente det nu også bare som en forklaring på drukningen, jeg
> tvivler på at de fleste andre cykler ville drukne på grund af lidt
"øregas".

Selvom bensinhanen er lukket trækker accelerationspumpen bensin op fra
svømmerhuset, og jeg tvivler på at hver cylinder kan tåle at få indhældt
en mængde svarende til en "genstand" eller to, uden at drukne

--
Armand.

Fra : Henry

Dato : 09-04-01 07:16

> [...]
> svømmerhuset, og jeg tvivler på at hver cylinder kan tåle at få indhældt
> en mængde svarende til en "genstand" eller to, uden at drukne

Papagøje - det er jo også netop det jeg skriver!

Henry

Fra : Armand

Dato : 09-04-01 16:14

> Papagøje - det er jo også netop det jeg skriver!

Pappegøj'? Tjaeh - Sikkert rigtigt nok :-/

Men mit svar var direkte rettet til udtalelsen om at pumpen ikke skulle
kunne trække bensin når hanen var lukket - Og det kan den jo!

--
Armand.

Fra : RacerNiels

Dato : 05-04-01 20:33

> [...]
>i motoren! Ikke fordi jeg selv har haft den slags problemer, men det giver
>ro i sjælen at vide der er lukket, når motoren ikke kører.

Nomli'!
Min vakuumstyring virker ikke og mine svømmernåle er ikke hvad de har
været.....
Resultat: Jeg tappede 5 liter "olie" af min XS400 der incl. filter skal have
2,2 liter.....
Jeg HADER de snot-benzinhaner!!

Niels
XS400-SS *snart med ny hane og svømmernåle*

PS. Ang. benzinhane - hvor får man sådan en "mindst" dyrt??

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 06-04-01 21:34

On Thu, 5 Apr 2001 21:33:29 +0200, RacerNiels wrote:

> PS. Ang. benzinhane - hvor får man sådan en "mindst" dyrt??

Ring rundt til ophuggerne, telefonnumre i f.eks. MCTN.

Men prøv også Yamaha, jeg har lige købt originale bremseskiver
til "billigt", dvs. kun ~5% mere end uoriginale dele.

Når det er en ældre maskine, så kan man sommetider få billige
originale stumper, fordi de har ligget på lageret siden ruder
konges tid.

--
Stig / shj@bigfoot.com
Yamaha XJ650

Fra : Armand

Dato : 07-04-01 01:07

RacerNiels <d991793@student.dtu.dk> skrev i en

> PS. Ang. benzinhane - hvor får man sådan en "mindst" dyrt??

Renovationskit á en hund hos såvel Max' mc-import som Louis!

--
Armand.

Fra : RacerNiels

Dato : 07-04-01 11:07

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> RacerNiels <d991793@student.dtu.dk> skrev i en

> Renovationskit á en hund hos såvel Max' mc-import som Louis!
>
> --
> Armand.

Det HAR jeg prøvet.... der var bare ingen der havde et hjemme til 100kr, så
jeg gav 200 hos *biiiiiip* istedet for... AK AK AK - det hjalp ikke. Nu
ringer jeg til VOMC og bestiller - de er skam flinke nok!

Niels
XS400-SS *nu med d.f.m.-skilt*