Validator varnings
Fra : Benny Nissen

Dato : 12-08-03 23:33

Hvorfor får jeg en advarsel der hedder:
"You have no background-color with your color"

Jeg forstår godt ordlyden af det, men hvorfor skal man angive en
baggrundsfarve til alt ?
Jeg bruger flere steder grafik til baggrundsfarve, så det er jo ikke smart
at angive en anden farve, eller hvad ? Bliver den undertrykt, hvis der er en
grafisk baggrund ? (og så kun bruges, hvis man slår billedvisning fra ?)

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http://bennynissen.dk/tika/
tika.css

--
Benny Nissen

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-03 23:40

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> wrote in message
> [...]
en
> grafisk baggrund ? (og så kun bruges, hvis man slår billedvisning fra ?)

Hej Benny.
Ang. baggrund kan du bare bruge transparent. Hvis din baggrund i body er blå
og du har en div hvor du skriver transparent vil den så bare være blå.
Egenligt er den jo bare gennemsigtigt.

Så hvis du lige smider et par transparent og tilføjer nogle font-color nogle
steder får du ingen warnings.

mvh
FB
--
Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?
--> http://mobil.dontdoit.dk <-- Lidt af hvert til din mobil

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-08-03 00:17

"FB" <.> skrev :

>Så hvis du lige smider et par transparent og tilføjer nogle font-color nogle
>steder får du ingen warnings.

Der er ikke noget, der font-color i css, det hedder blot color.
--
Knud

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-03 01:00

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> Der er ikke noget, der font-color i css, det hedder blot color.

Ved jeg egenligt også godt. Har drukket for meget Cola tror jeg.

Mvh
FB

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 13-08-03 00:12

Benny Nissen wrote:

> Hvorfor får jeg en advarsel der hedder:
> "You have no background-color with your color"
>
> Jeg forstår godt ordlyden af det, men hvorfor skal man angive en
> baggrundsfarve til alt ?

Det er som sagt blot en advarsel. Grunden til at du skal (i
betydningen "bør") angive color og background-color sammen er, for at
undgå situationer, hvor farve og baggrundsfarve er den samme eller
matcher dårligt. Det er altså af hensyn til læsbarheden.

Man kunne jo forestille sig at body har sort baggrundsfarve og du for
et eller andet nested element har angivet farven til ligeledes at
være sort - her er der altså *potentielt* set en risiko for et
sammenfald af farver.

> [...]
> ikke smart at angive en anden farve, eller hvad ? Bliver den
> undertrykt, hvis der er en grafisk baggrund ? (og så kun bruges,

Ja og nej. Baggrundsfarven tjener både som alternativ og supplement
alt efter hvordan dit baggrundsbillede er og er placeret. Med en
transparant gif eller png som baggrundsbillede vil baggrundsfarven
skinne igennem. Hvis du derimod benytter en solid baggrund, vil
baggrundsfarven praktisk talt fungere som et alternativ. Under alle
omstændigheder vil brugere, der har deaktiveret billeder, få vist
rene farver som defineret i dit (eller eventuelt deres eget)
stylesheet.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 13-08-03 00:14

Anders Thorsen Holm wrote:

> [...]
> at undgå situationer, hvor farve og baggrundsfarve er den samme
> eller matcher dårligt. Det er altså af hensyn til læsbarheden.

Hvis du har 100% styr på din (X)HTML og CSS og ved, hvordan dokumenter
kan udarte sig i fremtiden, kan du dog undgå de advarsler ved at angive

   background-color: transparent;

de steder, hvor det er nødvendigt.

Men som sagt: det er *kun* udvarsler og ikke fejl.