Hæleri
Fra : Spinner

Dato : 11-08-03 22:35

En ven og jeg har snakket om det at købe varer, og feks risikere at disse er
stjålne! Nok mest fordi at han er havnet i en situation han ikke lige kan se
sig ud af.,...

Han har købt en computer. Og haft besøg af politiet. Maskinen var stjålet.
Fortalte at han havde købt maskinen og solgt den videre.

Men han gjorde opmærksom på at han ikke vidste at den var stjålet....solgte
den videre fordi at han selv pludselig manglede pengene

Hvordan er han stillet....Er der noget han skal tage specielt hensyn til?

Tyven er i fængsel.....

Prisen for computeren var 6000....

Han har indvilliget (selvf. i at aflevere maskinen igen)....

I forbindelse med hans arbejde er det ikke unaturligt at folk sælger ting
ret billigt, og det gjorde han også opmærksom på overfor politiet...

Peter

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-08-03 23:26

"Spinner" <Spinner@NtOdScPaAdMsl.dk> wrote:

>Hvordan er han stillet....Er der noget han skal tage specielt hensyn til?

Det vil nok vaere en god ide at faa samlet noget dokumentation
for, at prisen er almindelig for ikke-stjaalne varer. Politiet
anlaegger ikke altid fornuftige betragtninger om markedsprisen
for brugte ting. Og det er jo heller ikke sikkert, at forsvareren
kender prisniveauet for brugte computere.

Jeg havde en kollega, som koebte en B&O Video2000-video for
500,-. Den havde kostet 10-15.000 fra ny, men Video2000-systemet
blev som bekendt udkonkurreret af VHS, hvorefter maskinen paa det
tidspunkt var naermest vaerdiloes.

Videoen viste sig at vaere stjaalet. Politiet mente, alene ud fra
nyprisen, at han maatte have vaeret vidende om det, og han roeg i
retten, tiltalt for haeleri.

I retten moedte han op med en stak eksemplarer af Den Blaa Avis,
hvor alle maskiner af samme model kostede ca. det samme, som han
havde givet. Dem viste han dommeren (jeg troede egentlig, at man
havde en forsvarer til at klare den slags budtjanser), og sagen
faldt.

>Han har indvilliget (selvf. i at aflevere maskinen igen)....

Huh? Du har lige skrevet, at den var videresolgt.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : BTH [2600]

Dato : 12-08-03 07:38

Spinner wrote:
> [...]
> pengene
>
> Han har indvilliget (selvf. i at aflevere maskinen igen)....

Hmm... hvis din ven vakler på samme måde i sine forklaringer, så skal det da
nok gå godt
(sandheden er lettest at huske)

Fra : Spinner

Dato : 12-08-03 07:46

"BTH [2600]" <juiceSLET@juice.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm... hvis din ven vakler på samme måde i sine forklaringer, så skal det
da
> nok gå godt
> (sandheden er lettest at huske)

Det er jo sandheden...at han har solgt den videre, idet han manglede
pengene...og for at det ikke skal være løgn har han solgt den videre for
5500...dvs med et tab....på 500!

Indvilligen var mest på at han IKKE ville trække sin ven, den nye køber ind
i sagen...og lavede en aftale med politiet om at han selv vil tilvejebringe
maskinen. Og slap derfor for at "udlevere" vennen...

Spinner

Nb. det han tænker mest på, er om han kommer ind under nogen form for
hæleri, når han ikke vidste at maskinen var stjålet...? Og om man kan
betragte ham, som værende i god tro...

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 12-08-03 22:40

"Spinner" <Spinner@NtOdScPaAdMsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tilvejebringe
> maskinen. Og slap derfor for at "udlevere" vennen...

Han har da under ingen omstændigheder pligt til at udlevere sin ven.

Fra : Spinner

Dato : 13-08-03 08:15

"Thomas Wesley Hinton" <wesley@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> tilvejebringe
>
> Han har da under ingen omstændigheder pligt til at udlevere sin ven.

Ok. Dte troede han....han synes "faktisk" at det var lidt pudsigt at
politiet ikke spurgte mere til den næste i "Kæden", fremfor at acceptere at
maskinene blot var slogt videre...

Men tak for oplysningen!