/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
yamaha startproblemer
Fra : CarstenD


Dato : 12-08-03 14:22

Hej

Min Yamaha Sr250 classic vil pludselig ikke starte. Den er helt død. Når jeg
sætter strøm til fra et eksternt batteri, starter den - men den går ud igen,
lisså snart jeg kobler batteriet fra.

Hva' mon der er galt??

Mvh

Carsten



 
 
Lars T. Thomsen (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 12-08-03 15:50

> Min Yamaha Sr250 classic vil pludselig ikke starte. Den er helt død. Når
jeg
> sætter strøm til fra et eksternt batteri, starter den - men den går ud
igen,
> lisså snart jeg kobler batteriet fra.

> Hva' mon der er galt??

Dødt batteri!?
Husk forresten på, at det er dødsens for MC'ens elektronik, at frakoble
batteriet helt, når motoren køre.

Hilsen
Lars



Mads Stetter (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Mads Stetter


Dato : 12-08-03 16:03

Lars T. Thomsen wrote:
>
> Dødt batteri!?
> Husk forresten på, at det er dødsens for MC'ens elektronik, at
> frakoble batteriet helt, når motoren køre.
>
> Hilsen
> Lars

Hva da'? Det sker der vel ikke noget ved så længe det ikke er en med
insprøjtning og hele skidtet!!?

MVH Mads Stetter



Lars T. Thomsen (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 12-08-03 16:17

> > Dødt batteri!?
> > Husk forresten på, at det er dødsens for MC'ens elektronik, at
> > frakoble batteriet helt, når motoren køre.

> Hva da'? Det sker der vel ikke noget ved så længe det ikke er en med
> insprøjtning og hele skidtet!!?

Den har da en CDI-enhed, får den en u-udglattet grim spændingsforsyning fra
generatoren, så kan der sandsynligvis ske ting-og-sager.

Hilsen
Lars



Mads Stetter (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Mads Stetter


Dato : 12-08-03 17:15

Lars T. Thomsen wrote:>
> Den har da en CDI-enhed, får den en u-udglattet grim
> spændingsforsyning fra generatoren, så kan der sandsynligvis ske
> ting-og-sager.
>
> Hilsen
> Lars

Ok, så er jeg med... men har nu aldrig hørt at det kunne skade!

MVh Mads Stetter



Maria & Anders (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Maria & Anders


Dato : 12-08-03 18:20


"Mads Stetter" <m_stetter@hotmail.com> wrote in message
news:bhb3qd$26t$1@sunsite.dk...
> Lars T. Thomsen wrote:>
> > Den har da en CDI-enhed, får den en u-udglattet grim
> > spændingsforsyning fra generatoren, så kan der sandsynligvis ske
> > ting-og-sager.
> >
> > Hilsen
> > Lars
>
> Ok, så er jeg med... men har nu aldrig hørt at det kunne skade!
>
> MVh Mads Stetter
>
>
Det er rigtigt nok det med CDI'en. Men det lyder som om den ikke lader. Sæt
et volt meter paralelt henover henholdsvis plus og minus på batteriet. Hold
øje med spændingen når mc'en er slukket, den ligger omkring 12 v. Når du så
starter den og gasser op til halve omdrejninger af hvad motoren kan klare
skal spændingen ligge et sted mellem 13,5 og 14 v. gør den ikke det, lader
den ikke. Dvs at generatoren er defekt. Du kan muligvis renovere den med nye
kul og den slags, ellers er der kun at få fat i en anden. Tjek også alle
forbindelser igennem for ir, og rens dem af og smør ind i ganske lidt fedt.
Så undgår du ir fremover.
Grunden til jeg siger det er genereratoren der muliugvis er flad, er fordi.
Hvis den ladede korrekt ville motoren ikke gå ud nårt du piller batteriet
fra.

Håber du finder ud af det.

--
A. Ziegler
Yamaha XT600E (2000)



Lars T. Thomsen (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 12-08-03 22:10

> Det er rigtigt nok det med CDI'en. Men det lyder som om den ikke lader.

Kunne også være en mulighed...

Sæt
> et volt meter paralelt henover henholdsvis plus og minus på batteriet.
Hold
> øje med spændingen når mc'en er slukket, den ligger omkring 12 v. Når du

> starter den og gasser op til halve omdrejninger af hvad motoren kan klare
> skal spændingen ligge et sted mellem 13,5 og 14 v. gør den ikke det, lader
> den ikke. Dvs at generatoren er defekt. Du kan muligvis renovere den med
nye
> kul og den slags, ellers er der kun at få fat i en anden.

Der er ikke kul i generatoren! - Det er en alm generator med statorviklinger
og ingen rotorviklinger.

> Grunden til jeg siger det er genereratoren der muliugvis er flad, er
fordi.
> Hvis den ladede korrekt ville motoren ikke gå ud nårt du piller batteriet
> fra.

Sikker på det?! - Generatoren på SR'en er en almindelig parallelkoblet
to-polet generator med selve svinghjulet som rotor, altså bare en enkeltfase
generator.
I frygt for, at skade noget, så ville jeg nødig gøre forsøget! Men eftersom
at forsyningen fra generatoren forvrænges i ensretter og regulatoren og en
relativ lang periodetid pr. omdrejning. Så kunne jeg altså meget let
forstille mig, at MC'en gik lidt i spunk, da svinhjulspickup og
spændingsnivauet fra generatoren vil køre synkront og uden muligheder for at
holde forsyningsspændingen nogenlunde konstant til CDI'en, hverken vha.
batteri eller en sum af flere ensrettede faser, da der jo kun er een fase
til stede.

Men al dette er kun gisninger!

Ellers giver jeg dig ret I, at det også kan være ladesystemet, det er galt
med!

Hilsen
Lars



Orla Pedersen (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 12-08-03 22:38


Maria & Anders skrev i meddelelsen
<3f39219c$0$13248$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
>
> Dvs at generatoren er defekt.

En defekt generator på en Yamaha ? Næppe ! Måske
ensretter/spændingsregulator. Eller som Du nævner forbindelser i stik og ved
sikring(er).

>Du kan muligvis renovere den med nye
>kul og den slags,

Jeg er mere end ret sikker på at en SR 250 ikke har kul i generatoren.

>Grunden til jeg siger det er genereratoren der muliugvis er flad, er fordi.
>Hvis den ladede korrekt ville motoren ikke gå ud nårt du piller batteriet
>fra.


Det er ikke helt rigtigt, hvis akkumulatoren på cyklen er helt død, så vil
cyklen sansynligvis gå i stå når bilakkumulatoren kobles fra. Årsagen er, at
den elektroniske tænding på cyklen ikke kan "leve" med den pulserende
spænding fra en generator uden akkumulator til at udglatte.

Altså rækkefølge for Carsten :

Find ud af om cyklens akkumulator virker, eventuelt lad den op med en
MC-lader, alternativt auto-lader (pas på strømstyrke og overladning). Hvis
OK efter opladning....

Find ud af om cyklens egen generator kan lade, (mål spænding over polerne på
akkumulatoren med motoren gående ca 2000 rpm.), der skal være 14 - 14,5
volt.

mvh
Orla

>
>Håber du finder ud af det.
>
>--
>A. Ziegler
>Yamaha XT600E (2000)
>
>



Peter Sjong (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Peter Sjong


Dato : 13-08-03 06:05

Klip

> Find ud af om cyklens egen generator kan lade, (mål spænding over polerne på
> akkumulatoren med motoren gående ca 2000 rpm.), der skal være 14 - 14,5
> volt.

> mvh
> Orla

> >
> >Håber du finder ud af det.
> >
> >--
> >A. Ziegler
> >Yamaha XT600E (2000)
> >
> >Er den gode gamle vægtfylde-måling gået af mode ?
Har for nylig haft problemet med en VW, kan startes med startkabler men
dør så snart der kobles fra.
Ved måling af syren kunne hæverten på 3 celler ikke løfte flyderen, altså
var akkumulatoren faldet sammen.
Ny akkumulator løste problemet.

Mvh
Sjong




Lars T. Thomsen (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 12-08-03 22:15

> > Den har da en CDI-enhed, får den en u-udglattet grim
> > spændingsforsyning fra generatoren, så kan der sandsynligvis ske
> > ting-og-sager.
> >
> > Hilsen
> > Lars
>
> Ok, så er jeg med... men har nu aldrig hørt at det kunne skade!

Okay, men det er sikkert dyrt, at efterprøve det og samtidig nemt, at undgå
det... ikke!?

Hilsen
Lars



CarstenD (13-08-2003)
Kommentar
Fra : CarstenD


Dato : 13-08-03 07:25

Tak for hjælpen alle sammen.

Det lyder, som om det er en god idé at starte med en ny akkumulator. Den
gamle har faktisk ikke været særlig god til at "holde på strømmen" på det
sidste.

Mvh

Carsten


"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAM.kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:3f3958e7$0$13261$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > > Den har da en CDI-enhed, får den en u-udglattet grim
> > > spændingsforsyning fra generatoren, så kan der sandsynligvis ske
> > > ting-og-sager.
> > >
> > > Hilsen
> > > Lars
> >
> > Ok, så er jeg med... men har nu aldrig hørt at det kunne skade!
>
> Okay, men det er sikkert dyrt, at efterprøve det og samtidig nemt, at
undgå
> det... ikke!?
>
> Hilsen
> Lars
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 13-08-03 07:43

> Det lyder, som om det er en god idé at starte med en ny akkumulator.
> Den gamle har faktisk ikke været særlig god til at "holde på
> strømmen" på det sidste.

Hej Carsten

www.louis.de har et 12N12A-4A-1 til 120kr Euro Bestell nr: 10036800 Porto er
50kr. Batteriet du får er uden syre. Det kan du få ved alle bil og MC
værksteder i dk eller købe det med fra Louis til 20kr bestell nr 10038001.
BAtteriet bør lades fuldt op før du monterer det.
Hvis du mangler en MC lader så har Louis en god intelligent MC lader til
220kr. Den er lavet til små batterier som der sidder på MC og scootere og
kan ikke overoplade, så man kan lade den sidde på i måneder, f.eks hele
vinteren. Det er også godkandt til vedligeholdelesesfrie batterier. Bestell
nr : 10003667

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Jens Jacob Bager Jen~ (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 13-08-03 08:38

> Det lyder, som om det er en god idé at starte med en ny akkumulator.

Hej igen Carsten

Jeg vil lige nævne jeg har prøvet det samme på min CBR. Det var batteriet
kortsluttet. Når batteriet var monteret var dyret helt død. Grunden til mit
batteri var kortsluttet var at mit laderelæ var gået i stykker. Hvis din SR
den kan starte med det nye batteri, så rule omdrejningerne op til 5000rpm,
hold den der og mål Volt over polerne på batteriet. Hvis den viser over 15V
er dit laderelæ strøget sig en tur. Schnabel laver gode laderelæer, som du
også kan læse i "11,5 - 12V over polerne v. tomgang..." strengen.

Det er almindelig høflighed her i gruppen at svare under det man citerer og
skære så meget som mulig væk af det oprindelige indlæg, uden at meningen
forsvinder. Grunden til dette er at man ikke behøver at læse hele strengen
for at kunne følge med i en tråd, men at man via et enkelt indlæg kan få en
forståelse for hvad det handler om. Der er mange der stadig har modems, og
derfor er det er fordel at "spare" på pladsen ved at skære unødig tekst væk.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408618
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste