Plantning af vinstok.
Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-08-03 21:10

Hej

Da jeg gerne vil have vindruer, har jeg tænkt mig at plante en vin.
Spørgsmålet er nu, hvornår er det bedst at plante sådan en?
Er der nogen bestemt sort der er at foretrække fremfor andre?
Har selv en sort der hedder Vanessa i tankerne (stenfri), nogen der har
erfaringer?

mvh Uffe Bærentsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-08-03 22:12

On Tue, 12 Aug 2003 22:09:52 +0200, "Uffe Bærentsen" <leiti@hotmail.com>
wrote:

>Da jeg gerne vil have vindruer, har jeg tænkt mig at plante en vin.
>Spørgsmålet er nu, hvornår er det bedst at plante sådan en?

Tidligt efterår er altid en god plantetid for snart sagt alt.

>Er der nogen bestemt sort der er at foretrække fremfor andre?

Ja, men det kommer an på både voksestedet og anvendelsen af druerne.
Skal det være til vin eller spisebrug? Et det i drivhus eller udendørs?

>Har selv en sort der hedder Vanessa i tankerne (stenfri), nogen der har
>erfaringer?

Ikke lige med Vanessa, men den skulle være fin nok. Selv er jeg ret glad
for Himrod, som også er kernefri, men grøn.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-08-03 08:27

> Tidligt efterår er altid en god plantetid for snart sagt alt.

Så er det vist snart tid

> Ja, men det kommer an på både voksestedet og anvendelsen af druerne.
> Skal det være til vin eller spisebrug? Et det i drivhus eller udendørs?

Det bliver i drivhus (er først lige færdig med monteringen).

> Ikke lige med Vanessa, men den skulle være fin nok. Selv er jeg ret glad
> for Himrod, som også er kernefri, men grøn.

Hvordan med resistens overfor diverse ting som Meldug skimmel og des lige?

Skal også til at undersøge om der er en planteskole i nærheden der har det
ønskede hjemme.

mvh Uffe Bærentsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-08-03 20:04

On Wed, 13 Aug 2003 09:26:43 +0200, "Uffe Bærentsen" <leiti@hotmail.com>
wrote:

>Så er det vist snart tid

Det hjælper i hvert fald godt på det.

>Hvordan med resistens overfor diverse ting som Meldug skimmel og des lige?

Jeg har ikke oplevet himrod få den slags, hverken herhjemme (både i
drivhus og på friland) og helelr ikke den på arbejdet får det. Vanessa
kender jeg ikek nogen som har, men jeg tror ikke den er værre til at
blive ramt end andre vin.

>Skal også til at undersøge om der er en planteskole i nærheden der har det
>ønskede hjemme.

Ellers er det jo også den tid hvor de igen begynder at få nye friske
varer hjem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Norris

Dato : 13-08-03 21:01

<leiti@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Er der nogen bestemt sort der er at foretrække fremfor andre?
>Har selv en sort der hedder Vanessa i tankerne (stenfri), nogen der har

Jeg har Vanessa under taget i drivhuset - en pragtfuld velsmagende
drue som også solsortene er vilde med. Derfor er jeg nødt til at hænge
net op i døren snart druerne begynder at få farve.

venlig hilsen Peter

Fra : Flemming

Dato : 13-08-03 23:12

"Peter Norris" <norris@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg har en Schuyler (blå). Den smyger sig 4 gange frem og tilbage
under taget og giver et kolosalt stort udbytte, og smager fantatisk.
Solsortene er også vilde med den. Derfor er jeg også nødt til at hænge
net op i døren snart druerne begynder at få farve.

venlig hilsen
Flemming

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-08-03 20:56

Tak for alle gode råd og inputs.

Skal ud og se på planter en af de nærmeste dage

mvh Uffe Bærentsen

Fra : Høx

Dato : 15-08-03 01:12

Lån bogen "Druer i danske haver" på biblioteket, der er også alt om
sortsvalget til drivhus, rigtigt god lille bog.
Vh Høx