Blomster i 8-talssten
Fra : Iben Holst

Dato : 12-08-03 14:31

Hej ...

Jeg har terrassen omkranset af 8-talssten, som jeg har plantet til.
Det går fint i største delen hvor jeg har husløg og en stenplante med blå
blomster som jeg ikke lige husker navnet på....

Men i den ene ende, vil jeg gerne have farverige og lidt større blomster og
jeg har forsøgt mig med chrysantemum, Gerbera og Dværg solsikker - men den
eneste som det har virket med er Gerberaen... De andre skal jeg gå og vande
hver eneste dag for at holde dem i live. At blomster i denne hede skal
vandes jævnligt er een ting, men hver dag ?! .... så gider jeg faktisk ikke
have dem.
Men jeg tænkte på om der er noget bestemt jord jeg kan plante dem i som
holder bedre på vandet??

Iben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-08-03 22:12

On Tue, 12 Aug 2003 15:30:44 +0200, "Iben Holst" <ria@os.dk> wrote:

> [...]
>vandes jævnligt er een ting, men hver dag ?! .... så gider jeg faktisk ikke

Ja, der er jo ikke mere end ca. 2 liter jord i sådan en sten. Selv
planter i 3,5 og 5 liters potter skal vandes hver dag i disse tider - og
det er endda ikke altid nok.

Du kan finde forskellige planter som både bliver lidt store og som
samtidig kan klare tørke. Sankthansurt f.eks. Den som hedder 'Munstead
Dark Red' passer vist godt i størrelsen til sådan en super8-sten.

>Men jeg tænkte på om der er noget bestemt jord jeg kan plante dem i som
>holder bedre på vandet??

Nej.
Men det hjælper at have en blanding af spagnum (pottemuld, plantejord
eller hvad det nu kaldes) blandet med lidt alm. havejord eller sand. Det
kan indeholde ret meget vand og er også til at vande op igen hvis det
tørrer helt ud.

Man kan også få noget til at blande i jorden som suger vand heeeelt
vildt til sig, men samtidig ikke holder bedre på det end at planterne
kan få fat i det. Men jeg kan ikke huske hvad det hedder.... (Og jeg
tror heller ikke rigtig det vil være den rigtige løsning...)

Og så mener jeg i øvrigt at super8-sten burde være forbudt ved lov - men
det er en helt anden diskussion

http://www.gartneriet.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 13-08-03 15:13

Tak for svarene....

> Og så mener jeg i øvrigt at super8-sten burde være forbudt ved lov - men
> det er en helt anden diskussion

Hvorfor det, ....hvis jeg må være så fri at spørge?

Iben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-08-03 19:58

On Wed, 13 Aug 2003 16:12:53 +0200, "Iben Holst" <ria@os.dk> wrote:

>Tak for svarene....

>Hvorfor det, ....hvis jeg må være så fri at spørge?

Så er du i hvert fald selv ude om det

Lidt af samme grund som til det oprindelige spørgsmål: Alt for lidt jord
i sådan en sten til at man kan bruge dem til noget fornuftigt uden at
rende med vand til dem hver dag.

Og tilsyneladende er de folk som bruger super8-sten også dem som ikke
løber med vandkande - og så ser sådan nogle super8 ud som ... ikke noget
jeg ville have stående i hvert fald.

Jeg kan dog se een fordel ved dem, det er til nogle lidt højere
støttemure. Her kan man fylde dem med cement når man er færdig, og
stikke armeringsjern hele vejen ned gennem stakken. Jeg er sikker på det
vil være ret holdbart.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 14-08-03 11:33

> Så er du i hvert fald selv ude om det

Åh, jeg kan ta´ det.... *G*

> Lidt af samme grund som til det oprindelige spørgsmål: Alt for lidt jord
> i sådan en sten til at man kan bruge dem til noget fornuftigt uden at
> rende med vand til dem hver dag.

Ja det er jo for så vidt rigtigt - men stenplanterne trives fint og får ikke
ret meget mere vand end det som falder fra himlen, sååå....

> Og tilsyneladende er de folk som bruger super8-sten også dem som ikke
> løber med vandkande -

Nej - det gør jeg nemlig ikke *G* jeg bruger vandslange, men den er
uhyggelig lang og skal flyttes og rigges til hver eneste gang den skal
bruges i haven fordi jeg primært bruger den til noget andet.

Faktisk var det heller ikke meningen jeg skulle have haft noget andet end
stenplanter i dem (som de altså fungerer fint med), jeg ville bare se om man
kunne med andre blomster også, da det kunne pynte så vældig meget. Men det
er jo bare ærgerligt...

Iben

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-08-03 10:14

Iben Holst wrote:
> [...]

> bare se om man kunne med andre blomster også, da det kunne pynte så
> vældig meget. Men det er jo bare ærgerligt...

Foranlediget af en anden tråd i gruppen
kom jeg til at tænke på; Hvad med krydderurter?
Så kunne man forene det pyntelige med det praktiske ;)

Der er jo ikke megen farverigdom og store blomster i krydderurter, men
det var da en ide :)

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Iben Holst

Dato : 15-08-03 18:31

> [...]
> Så kunne man forene det pyntelige med det praktiske ;)
>
> Der er jo ikke megen farverigdom og store blomster i krydderurter, men

Ingen dårlig idé!!
Jeg har faktisk også purløg i den ene ende; jeg fik dem bare plantet for
sent, idet de var færdige med at blomstre for i år

- men jeg havde faktisk ikke spekuleret på andre krydderurter, men det vil
jeg da gøre nu, så tak for det...

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 16-08-03 11:10

> Der er jo ikke megen farverigdom og store blomster i krydderurter,

Nej, men der er bestemt flere andre farver end blot grønne og flere af dem
kan faktisk godt blive ret store...

Iben