Kaminovn ?
Fra : Torben

Dato : 12-08-03 13:28

Hej gruppe,

jeg har efterhånden læst en del tidligere indlæg om Zibro-ovne, men er ikke
helt blevet klar på mit eget behov.

Jeg har en 12 m2 muret udestue hvori der befinder sig en radiator - vi
lukker ofte ud til udestuen om vinteren, og åbner igen efter behov. Til en
hurtigere opvarmning, har jeg så tænkt på en mindre Zibro-ovn til trods for
den dyre anskaffelsespris ! Ang. pris, så har jeg lige surfet lidt på Harald
Nyborgs hjemmeside og fundet en "CORONA RX-2385 KAMIN OVN" til 1495 kroner,
hvilket jo er en del billigere end Zibro.

Er der nogen der har erfaringer med ovenstående ?

Hvad vil i ellers råde mig til at købe ?

Har i nogle links på forhandlere af Zibro-ovne ?

mvh
Torben

Fra : Johnny H. Nielsen

Dato : 12-08-03 18:56

"Torben" <usenet_mail@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:3f38dd4c$0$13186$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaringer med ovenstående ?
>
> Hvad vil i ellers råde mig til at købe ?
>
> Har i nogle links på forhandlere af Zibro-ovne ?

Hej Torben.

Jeg købte en CORONA RX-2385 KAMIN OVN hos HN i januar til overgangen til forår, og den skulle selvfølgelig prøves af, men jeg blev så glad for den og dens lys, så jeg næsten ikke fik brugt min brændeovn. Kan 'køre' på lampeolie, Netto's tændvæske og almindelig petroleum som pt. kan købes på nogle DK- tanke fra stander til 5kr og et eller andet. Foretrækker selv absolut almindelig petroleum både af pris og sikkerhedsmæssige årsager. CORONA RX-2385 har én fejl, hvis man kan kalde det sådan, den kan kun køre på fuldt blus.
Hvis det 'kun' er billig varme du er ude efter, så se hos HN under drivhus side 2 på drivhusovn speed, det var måske også en mulighed, den varmer hele vejen rundt, men det ser ud til at den kan reguleres hvad varme angår. Det er vist nærmest en forvokset petuleumslampe til kr. 599. men har bedre effekt end CORONA'en, og så kan den så vidt jeg kan se hænges op. Husk ihvertfald at hvis ovnen løber tør, skal der gå ca. 1 time efter du har hældt petroleum på igen, til du tænder den, så vægen kan nå at suge, ellers holder vægen ikke så længe (har jeg hørt). Måske 4-5 billige petroleumslamper vil kunne gøre det, så har i jo også lyset, og de brænder i forbavsende lang tid og giver rigtig god varme.

mvh
Johnny

PS. hvis den kommer 2 gange må i undskylde fik vist trykket på den forkerte 'knap'.