Råd om bly
Fra : Jan Richardy

Dato : 12-08-03 13:29

Er der mon nogen, som kan give et skud på, hvor mange kilo jeg bør have om
livet, når jeg træder i Rødehavet, i en 2,5mm shorty, her i weekenden?

Herhjemme bruger jeg 13 kilo, når jeg dykker med en 7mm heldragt og en 5mm
shorty (m. hætte) udenover.

Hvis det yderligere kan hjælpe, brugte jeg 7,5-8 kilo under pool-træning m.
7mm heldragt.

Nu er jeg godt klar over, at det jo er meget individuelt, men det kunne være
rart at have en ca. mængde at gå ud fra, når jeg skal ud og finde min
korrekte afvejning.

På forhånd tak for hjælpen.

--

Jan Richardy
9 dyk under blybæltet

Fra : Morten Dall

Dato : 12-08-03 14:00

"Jan Richardy" <usenet@richardy.dk> skrev i en meddelelse
> Er der mon nogen, som kan give et skud på, hvor mange kilo jeg bør have om
> livet, når jeg træder i Rødehavet, i en 2,5mm shorty, her i weekenden?

du skal ca have 3kg på

men du kan hurtig teste i et badekar, for de flestes vedkomende er deres
flaske, regulator sæt og BCD ca neotral når flasken er tom, det vil sige at
du skal have det bly på som svare til den opdrift der er i din dragt, så
fyld badekaret med vand put salt i til det smager som hav vand
fold din dragt sammen til en firkant, nold den under vandet og pras alt
luften ud af den, og læg 4 - 5 kg bly på den så bliver den på bunden, fjern
nu feks ½kg af gangen til den begynder at have sig fra bunden, så har du
fundet ud af hvor stor opdrift din dragt ca har, og der med hvormeget bly du
skal have på,

jeg har 3kg på min shorty og bruger 10 kg på en 2x7mm long john dragt

mvh Morten Dall

Fra : Sune

Dato : 12-08-03 14:14

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> wrote in message
> [...]
> fundet ud af hvor stor opdrift din dragt ca har, og der med hvormeget bly

Heri har du så ikke medregnet den ekstra opdrift du får, når du nedsænker
dit voluminøse korpus i Rødehavet. Der vil så afgjort være en større opdrift
end f.eks. herhjemme. Vi er nok tættere på 4 kg, tror jeg. Dette er lidt
afhængig af hvor stor man er.

Sune

Fra : Morten Dall

Dato : 12-08-03 14:30

"Sune" <sune@farmaceut.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
opdrift
> end f.eks. herhjemme. Vi er nok tættere på 4 kg, tror jeg. Dette er lidt

tak Sune, det er rigtig, det var en smutter, (skyldes nok at jeg kun har
dykket her hjemme

mvh Morten Dall

Fra : Morten Saabye

Dato : 12-08-03 15:07

Jeg dykker i Rødehavet med 6 kg i en 3 mm heldragt. (Bliver køligt i
shorty efter 60 min selvom vandet er 28 grader). Du kan med fordel sætte
2 x 1 kg fast på BCD remmen omkring flasken. Dette giver dig en bedre
stilling i vandet, når alu-flasken begynder at blive positiv.

Rigtig god tur..

/Morten Saabye

Fra : Jacob Mondrup

Dato : 14-08-03 12:28

Hej.

Lidt off topic, men :

Er jeg den eneste som mener det er en dårlig vane at sætte bly andre steder
end på blybeltet. Jeg er helt med på, at det kan give en bedre
afbalancering, men i tilfælde af ulykker og redning kan det jo blive
nødvendigt at smide alt bly - og dét er jo lidt svært når det sidder fast
mellem BCD og tanken !

mvh

Jacob Mondrup
Rescue Diver

Fra : Morten Dall

Dato : 14-08-03 12:53

"Jacob Mondrup" <jm@jacobmondrup.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> afbalancering, men i tilfælde af ulykker og redning kan det jo blive
> nødvendigt at smide alt bly - og dét er jo lidt svært når det sidder fast

jeg tror bedstemdt ikke du er den eneste, der har den holdning, men jeg ved
og så at jeg ikke er den eneste der menter at du tager fejl,
det er aldrig nøvendig at smide alt sit bly, det vil bare give dig en
ukontroleret opstigning, men at smide en smugle af dit bly feks 3 - 4 kg i
et bældte kan i vidse tilfælde give mening.

det er en stor diskusjon som sikkert har været diskuteret, før, hvis du
mener at den skal vendes igen så syntes jeg du skla starte en ny tråd om
det, de der så sikkert kommer mere gang i diskusjonen.

mvh Morten Dall

Fra : Carsten

Dato : 14-08-03 13:21

Hej Jacob

Jeg tror ikke du er den eneste, men du vil vel gerne have et modspil.
Jeg er af den overbevisning at dem der placere bly andre steder end
blybælte, er de lidt mere rutinerede dykker. De har styr på vægten og alt
det der. Hvis du hiver 4 kg af sådan en mand, kommer han ikke ned. Og de har
jo altid en eller anden form for vægt der kan fjernes. Ved en rednings
situation fylder man vesten med luft og fjerner de vægte man kan se, vil jeg
tro, har aldrig prøvet det, heldigvis. Hmm Jeg tror ikke jeg vil bruge tiden
på at fjerne hans bly, bare han flyder op. Så vil den vakse jo nok sige
"hvad nu hvis der ingen luft er i hans flasker". Hårdt sagt, så er det ikke
ens egen makker, og man er ude for at hjælp i en rednings situation, hvor
makkeren har været oppe og fortælle at hans makker er væk. Og den tid det
vil tage for finde ham, vil være for stor til at han vil overleve. Prøv at
tænke tiden igennem på en almindelig tur med klubben.
Tja det var så mine tanker vdr. en "dårlig" vane.

Carsten Thinggaard

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-08-03 13:34

Carsten wrote:
> Jeg er af den overbevisning at dem der placere bly andre steder end
> blybælte, er de lidt mere rutinerede dykker. De har styr på vægten og
> alt det der.

Det kunne vel lige så godt være en nyuddannet som er blevet afvejet
korrekt.. at det så sjældent er tilfældet er en anden sag.

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Jacob Mondrup

Dato : 14-08-03 13:44

Hej, igen.

Det er da absolut nogle gode pointer. Dog mener jeg ikke at en erfaren
dykker kan tillade sig at være mindre omhyggelig eller forudseenede i
forhold til ulykker. Jeg synes der er mange eksempler på meget erfarne
dykkere som er kommet galt af sted.

I har ret i, at det er at foretrække at bruge BCD'en til at lave en
kontrolleret opstigning - bly eller ej. Men ér der ikke luft i tanken -
hvilke jo sagtens kunne være grunden til at dykkeren lå dernede, ville man
nok som redder være glad for at kunne dumpe blyet hvis han/hun skal trækkes
op "manuelt". Og så kan jeg godt se agumentet om, at så kan man jo bruge sin
egen BCD - MEN, det kunne jo også gå galt hvis man taber den forudlykkede
dykker, og man derefter stiger meget hurtigt pga. af den manglende tyngde,
med dertil hørende problemer.

I bund og grund handler det vel om hvor vidt man vil gøre det nemt for andre
at redde én, eller man vil tage chancen at gøre det lidt mere vanskeligt.
Det må den enkelte dykker jo selv vurdere. Jeg synes måske bare ikke det bør
være "et godt råd" man giver, at flytte blyet (eller noget af det) om på
tanken.

Go - og sikker - dykning !

:-.)

mvh

Jacob Mondrup

Fra : Carsten

Dato : 14-08-03 14:37

Hej igen

Jeg vil ikke lave ordkløveri, men bare sikre mig at du har læst Mortens
indlæg, og lægger det op mod dit "taber den forudlykkede". Man behøver ikke
smide alt blyet for at være possitiv. Så vil du som redder være blyet til
den forulykkede.

Carsten

PS Hvis du høre til idet jyske er jeg med på en test. Jeg er new på wing
området, så vi vil få en rigtig god snak.

Fra : Jacob Mondrup

Dato : 15-08-03 12:44

heheheh.

Jae, en lille test kunne da bestemt være på sin plads - men jeg huserer mest
i de Københavnske og Sjællandske farvande - men tak for tilbudet....

Jacob

Fra : Morten Saabye

Dato : 14-08-03 14:38

> [...]
> være "et godt råd" man giver, at flytte blyet (eller noget af det) om på

- - -

Her er jeg så ganske uening.. Hvis man kan flytte en lille del af sit
bly og derved få en væsentlig bedre balance/stilling i vandet, mener jeg
absolut at dette er at foretrække. Det er ikke "sundt" at dykke afsted
med en 45 grader korpus-vinkel, som man desværre ser alt for tit.

/Morten Saabye