DNS og timeout
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-08-03 18:26

Hejsa,

Jeg har en Mac OS X Server kørende, hvor jeg har en lokal DNS. Problemet
er, at når min båndbredde er belastet, så når min server tilsyneladende
ikke at lave et opslag på ISP'ens DNS før end der kommer en timeout.
Resultatet er, at min klient-Mac får at vide, at et givent domæne ligger
på min lokale server, istedet for den korrekte adresse på nettet.

Hvor kan jeg indstille timeout-værdien på serveren eller klienten (jeg
er ikke helt sikker på, hvor "fejlen" ligger) og hvis det ikke kan lade
sig gøre, hvordan "flusher" jeg så den cache som DNS'en bruger. Som det
er nu, så kan jeg ikke tilgå et website, hvis først DNS'en har cachet
den forkerte adresse.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 13-08-03 17:42

In article <1fzlezk.k0zww853ksf8N%spam02@tdcadsl.dk>, René Frej Nielsen
<spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Resultatet er, at min klient-Mac får at vide, at et givent domæne ligger
> på min lokale server, istedet for den korrekte adresse på nettet.

Så må din server have haft definitionen af denne adresse med dette
forkert IP-nummer (din servers eget nr. i dette tilfælde). Ellers ville
du blot få at vide, at der ikke var noget DNS entry for dette
domænenavn. BIND vil aldrig give et forkert nr. hvis den ikke kan finde
opslaget, den vil give en fejlmeddelse, som i øvrigt ofte vises som den
samme fejl i web-browserne, som hvis DNS-serveren ikke kørte.

Har du fortalt BIND, at den skal kontakte hoved-DNS'er på internettet?

Hvis du ændrer i records i dine egne zone-filer, skal du huske at
genstarte BIND, kan det være det?

Generelt vil jeg anbefale, at benytte Webmin til konfigurationen af
BIND (dette anbefaler jeg også i min guide til Mac OS X Server, som der
er mere information om på min hjemmeside).

> [...]
> sig gøre, hvordan "flusher" jeg så den cache som DNS'en bruger. Som det
> er nu, så kan jeg ikke tilgå et website, hvis først DNS'en har cachet

Hvis du genstarter BIND, skulle evt. cachede domæner gerne forsvinde,
ellers vil de først forsvinde når TTL er paseret.

--
Søren Theilgaard

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-08-03 23:25

Søren Theilgaard <st@theilgaardNOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> opslaget, den vil give en fejlmeddelse, som i øvrigt ofte vises som den
> samme fejl i web-browserne, som hvis DNS-serveren ikke kørte.

Så må fejlen ligge på min G4'er, eller hvad?

> Har du fortalt BIND, at den skal kontakte hoved-DNS'er på internettet?

Hmm... det tror jeg nok. Morten Reippuert Knudsen har opsat min
zone-filer fra starten af, men jeg har ændret i dem siden.

> Hvis du ændrer i records i dine egne zone-filer, skal du huske at
> genstarte BIND, kan det være det?

Den er genstartet hver gang. Et domæne der bøvlede i går var noget så
simpelt som www.microsoft.com. I dag virker det fint, uden at
maskinernen har været genstartet.

> Generelt vil jeg anbefale, at benytte Webmin til konfigurationen af
> BIND (dette anbefaler jeg også i min guide til Mac OS X Server, som der
> er mere information om på min hjemmeside).

BIND har været opsat med Bindery, men jeg har ikke set DNS delen af
Webmin. Kan den bruges til at opsætte DNS fra bunden af på en simpel
måde?

> Hvis du genstarter BIND, skulle evt. cachede domæner gerne forsvinde,
> ellers vil de først forsvinde når TTL er paseret.

OK. Jeg kan genstarte BIND via Server Settings, så det må jeg prøve.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-08-03 23:40

> [...]

> BIND (dette anbefaler jeg også i min guide til Mac OS X Server, som der
> er mere information om på min hjemmeside).

Den har jeg købt for et stykke tid siden, men jeg har ikke haft tid til
at kigge så meget i den.

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 14-08-03 11:09

In article <1fznohv.3pweyrxrcocvN%spam02@tdcadsl.dk>, René Frej Nielsen
<spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Den har jeg købt for et stykke tid siden, men jeg har ikke haft tid til
> at kigge så meget i den.

Så prøv lige at gør det nu, for så tror jeg du kan finde løsningen
heri. De forskellige configureringer i BIND bliver gennemgået.

Du skal dog nok lige lægge Webmin ind først, men det er også forklaret
i guiden, og slet ikke så besværligt endda.

--
Søren Theilgaard

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-08-03 18:25

> [...]

> Du skal dog nok lige lægge Webmin ind først, men det er også forklaret
> i guiden, og slet ikke så besværligt endda.

Det gør jeg så...

Fra : Ben Knudsen

Dato : 14-08-03 09:16

spam02@tdcadsl.dk (rené frej nielsen) writes:
> [...]
>sig gøre, hvordan "flusher" jeg så den cache som DNS'en bruger. Som det
>er nu, så kan jeg ikke tilgå et website, hvis først DNS'en har cachet

Jeg har samme problem - men på mit job. Af uransagelige årsager fanger min
powerbook ikke, at den skal refreshe hos en lokal DNS-server, hvilket
betyder at alle firma-domæner (såsom mailserveren der har forskelligt ip
internt og eksternt) ikke fanges. Jeg kan løse det med en genstart, men
det er irriterende, når nu sleep i andre henseender fungerer glimrende.

Altså har jeg brug for at tvinge min powerbook til af flushe sin
dns-cache. Kan man det?

Mvh Ben

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-08-03 10:23

"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> writes:

> [...]
> det er irriterende, når nu sleep i andre henseender fungerer glimrende.
>
> Altså har jeg brug for at tvinge min powerbook til af flushe sin

Jovist, men det burde virkeligt ikke være nødvendigt.

Hvordan får du dine IP-numre internt og eksternt? Det kan være at
DHCP-serveren ikke er helt rigtigt sat op.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 14-08-03 11:08

In article <fc.0073fb6b0566fedc3b9aca0085431e02.566ff5d@net.dialog.dk>,
Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> det er irriterende, når nu sleep i andre henseender fungerer glimrende.
>
> Altså har jeg brug for at tvinge min powerbook til af flushe sin

Prøv at oprette forskellige netværks-lokationer, og skift mellem disse.
Det vil jeg tro hjælper, da alle netværks-services bliver genstarted
ved dette skift.

Du ar sikkert bare sat din maskine op til at fange et IP-nr. via DHCP,
men jeg mener ikke at netværks-sevices bliver genstartet, selv om du
lader maskinen vågne op på et andet net.

--
Søren Theilgaard

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-08-03 08:34

"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> writes:

> Altså har jeg brug for at tvinge min powerbook til af flushe sin
> dns-cache. Kan man det?

Jovist, hvis den BIND I snakker om modsvarer en "named" process.

"sudo killall -HUP named" skulle kunne goere det.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ben Knudsen

Dato : 14-08-03 22:43

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:
>Hvordan får du dine IP-numre internt og eksternt? Det kan være at
>DHCP-serveren ikke er helt rigtigt sat op.

Jeg får alt via DHCP. Og ja, det er muligt at det er en opsætningsting på
DHCP'en, men da jeg er den eneste, som oplever problemet (vi er meget få
mac-brugere, og jeg er den eneste der bruger en powerbook og
sleep-funktion sammen), så har edb afdelingen det i øvrigt rimelige
synspunkt at de ikke vil sætte himmel og jord i bevægelse...

Derfor: kan jeg gennemtvinge en DNS-refresh uden genstart?

Fra : Ben Knudsen

Dato : 14-08-03 22:43

st@theilgaardnospam.dk (s¯ren theilgaard) writes:
>Prøv at oprette forskellige netværks-lokationer, og skift mellem disse.
>Det vil jeg tro hjælper, da alle netværks-services bliver genstarted
>ved dette skift.

Det vil jeg prøve.

>Du ar sikkert bare sat din maskine op til at fange et IP-nr. via DHCP,
>men jeg mener ikke at netværks-sevices bliver genstartet, selv om du
>lader maskinen vågne op på et andet net.

Det gør de tydeligvis ikke....

Ben