Port 548 åben - er det et problem?
Fra : Michael Petersen

Dato : 12-08-03 09:08

Jeg har netop været forbi 'Shields Up' på nettet som tester for åbne porte
osv. (eller siden giver i hvert fald indtryk af dette...)

Mit system ser ud til at være temmelig lukket (OSX 10.2.6), men ved én port
- Port 548, AFP over TCP - siger den at der står åbent. Hvad bruges den til
og er det et problem at den er åben?

Jeg går ikke ud fra at det i øvrigt at nødvendigt at beskytte sig med
firewalls på OSX - er det korrekt?

Og så et tillægsspørgsmål - hvordan åbner/lukker man porte - er det i
terminalen det foregår?

Mvh, Michael Petersen

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-08-03 09:50

On Tue, 12 Aug 2003 10:07:54 +0200, Michael Petersen
<micFJERN@reflector.dk> wrote:

>Mit system ser ud til at være temmelig lukket (OSX 10.2.6), men ved én port
>- Port 548, AFP over TCP - siger den at der står åbent. Hvad bruges den til
>og er det et problem at den er åben?

Det er Apples fildelingsprotokol. Hvis du ikke bruger det, er det et
problem at den er åben.

>Jeg går ikke ud fra at det i øvrigt at nødvendigt at beskytte sig med
>firewalls på OSX - er det korrekt?

Det kommer an på hvad man vil opnå. De fleste almindelige dødelige vil
ikke have behov for den, men der er da en glimragende firewall
indbygget i OS X.

>Og så et tillægsspørgsmål - hvordan åbner/lukker man porte - er det i
>terminalen det foregår?

Du lukker bare servicen, så er porten lukket.

Fra : Michael Petersen

Dato : 12-08-03 12:43

d. [DATO] skrev [NAVN] på [ADRESSE] i artiklen [ARTIKEL]:

> Det er Apples fildelingsprotokol. Hvis du ikke bruger det, er det et
> problem at den er åben.

Jamen, det gør jeg ikke så vidt jeg ved (hvilken type programmer bruger den
- er det til alm. fildeling mellem brugere internt på maskinen eller er det
hvis jeg vil dele med eksterne brugere?). Hvordan lukker jeg den?

Mvh Michael

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-08-03 12:58

> [...]

> - er det til alm. fildeling mellem brugere internt på maskinen eller er det
> hvis jeg vil dele med eksterne brugere?). Hvordan lukker jeg den?

Du kigger i System Preferences/Sharing og slår den fra dér.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Michael Petersen

Dato : 12-08-03 15:11

> Du kigger i System Preferences/Sharing og slår den fra dér.

Ok - tak for hjælpen begge.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 12-08-03 20:42

> Det er Apples fildelingsprotokol. Hvis du ikke bruger det, er det et
> problem at den er åben.

Øh, jeg bruger den en gang imellem, dvs. måske en gang i måneden. Er det
så et problem at den altid står åben?! Hvorfor er det et problem i det
øjeblik man ikke bruger den?
--
Poul

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-08-03 21:58

On Tue, 12 Aug 2003 21:42:26 +0200, Poul Skovmand Thingholm wrote:

> Øh, jeg bruger den en gang imellem, dvs. måske en gang i måneden. Er det
> så et problem at den altid står åben?! Hvorfor er det et problem i det
> øjeblik man ikke bruger den?

Når døren står åben uden man ved det og uden der er behov for det, så har
man et problem. Når man ikke bruger porten, er man ikke opmærksom på at
den er åben og er derfor heller ikke opmærksom på hvad der sker på porten.
Det er derfor man på fornuftige operativsystemer aktivt skal slå den slags
til.
--
MVH
Martin Edlich