Venstre justering af tekst.
Fra : Stjerne

Dato : 12-08-03 11:48

Jeg kan ikke få teksten i min menu til at stå helt til venstre selvom jeg
har skrevet:
align="left"

Adressen er:
http://www.star-reptiles.dk/test/front.asp

Ps. Skal nok få tonet farven i menuen lidt mere ned...

--
Webmaster
------------------

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 12-08-03 11:53

Stjerne wrote:
> Jeg kan ikke få teksten i min menu til at stå helt til venstre selvom jeg
> [...]

Hejsa Jesper

Start med at validere din HTML-kode hos W3C.
http://validator.w3.org/

Hintzmann c",)

Fra : Stjerne

Dato : 12-08-03 12:16

> Start med at validere din HTML-kode hos W3C.
> http://validator.w3.org/

Skal jeg validere www.star-reptiles.dk/test/front.asp
For så skriver den bare:

I was not able to extract a character encoding labeling from any of the
valid sources for such information. Without encoding information it is
impossible to validate the document. The sources I tried are:

--
Webmaster
------------------

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-08-03 12:24

Stjerne wrote:

> [...]
> valid sources for such information. Without encoding information it is
> impossible to validate the document. The sources I tried are:

Der er jo naesten lige saa mange tegnsaet i verden som der er unge, der
gaar med kniv, saa validatoren er naturligvis noedt til at vide hvilket
tegnsaet du har lavet din side i. I Danmark er dette normalt iso-8859-1
.. Du kan klare det med at inkludere linien

i dit head-element eller alternativt i din ASP-kode skrive

<% Response.Charset = "iso-8859-1" %>

I oevrigt boer du ogsaa inkludere den variant af HTML du skriver. Dette
kan fx vaere HTML4.01 Som den allerfoerste del af din HTML-kode skal du
skrive fx

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Saa din HTML kommer til at se ud som

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
</head>

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Stjerne

Dato : 12-08-03 12:53

> [...]
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
>
> Saa din HTML kommer til at se ud som
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

Er det virkelig nødvendigt med at det? charset og doctype...
Det er der da ikke så mange sider som der har ?
Og det virker da alligevel ?

Jesper

Fra : jopa

Dato : 12-08-03 12:59

"Stjerne" <webmaster@krybdyr.info> skrev i en meddelelse

> Er det virkelig nødvendigt med at det? charset og doctype...
> Det er der da ikke så mange sider som der har ?
> Og det virker da alligevel ?

Næ da ikke absolut nødvendigt at siden validerer når det er en privatside,
(dit valg)men det kan give dig lidt svar på de fejl der er i koden
Og der er lidt hist og pist

så det

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 12-08-03 13:04

Stjerne wrote:
> Er det virkelig nødvendigt med at det? charset og doctype...

Ja, hvis man vil lave en side der tager sig optimalt ud i så mange
browsere som muligt.

> Det er der da ikke så mange sider som der har ?

Fordi de andre børn løber over vejen, gør du det så også ?

> Og det virker da alligevel ?

Ja, du kan få det til at tage sig nogenlunde ud i _din_ browser.

Hvis du vil have hjælp må du overholde standarderne. Din HTML-koder er
umuligt at finde hoved og hale i.

Hintzmann c",)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-08-03 13:10

Stjerne wrote:

> Er det virkelig nødvendigt med at det? charset og doctype...
> Det er der da ikke så mange sider som der har ?
> Og det virker da alligevel ?

Nej, det goer det faktisk ikke. Selvfoelgelig kan man vaere ligeglad
hvis det er en side med faa besoegende med samme browser i samme land,
men selv i det tilfaelde er du "heldig" at deres browsere gaetter paa at
dine koder er i det rigtige format. Hvis du laver en side med fx danske
tegn paa, saa vil disse tegn ikke umiddelbart kunne laeses af browsere i
fx USA eller andre steder.

Under alle omstaendigheder tager det kun 2 sekunder at saette ind i dine
sider, og hvis du bruger noget serverside-teknik, saa kan du - alt efter
hvilken slags du bruger - saette det op et enkelt sted, og saa er det
med paa alle dine sider. Det er fx muligt med ASP.Net .

Hvis du oven i dette inkluderer en DOCTYPE, saa er du mere sikker paa,
at dine sider ser ens ud i browsere, der understoetter dette (det goer
de nyeste versioner af de populaere browsere allesammen).

Fra : Stjerne

Dato : 12-08-03 14:26

> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Skulle være tilføjet nu, men den kan stadig ikke lide det...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-03 14:41

"Stjerne" <webmaster@krybdyr.info> skrev

> Skulle være tilføjet nu, men den kan stadig ikke lide det...

Nu har du da opnået, at validatoren kan kigge på din side og påpege
fejlene - som der er 34 stykker af.

Generelt er der slemt rod i nestingen af dine tags.

Du skal *altid* afslutte dine tags i modsat rækkefølge af den, du har åbnet
dem i. Eks.:

korrekt nesting
____

forkert nesting

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 12-08-03 12:34

"Stjerne" <webmaster@krybdyr.info> wrote in news:3f38c5c2$0$24704
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Jeg kan ikke få teksten i min menu til at stå helt til venstre selvom jeg
> har skrevet:
> align="left"

Det skyldes at du har pakket menuen ind i et <ul> element, der pr. default
har en margin (til bullets etc.)

I øvrigt ville du hjælpe dig selv enormt ved at være mere konsekvent i din
kodning - særligt mht CSS.

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Stjerne

Dato : 12-08-03 12:54

> Det skyldes at du har pakket menuen ind i et <ul> element, der pr. default
> har en margin (til bullets etc.)

Ahh cool

> I øvrigt ville du hjælpe dig selv enormt ved at være mere konsekvent i din
> kodning - særligt mht CSS.

Hvad tænker du på ?

--
Webmaster
------------------

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 12-08-03 13:35

> Hvad tænker du på ?

Du definerer styles flere steder i dit dokument, og du anvender ligeledes
det forældede <font> tag. Det ville være en hel del nemmere at samle alle
styles og formateringer i eet eksternt stylesheet.

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-08-03 13:39

Stjerne wrote:

> Hvad tænker du på ?

Du angiver flere steder farver, baggrundsfarver m.v. direkte som
HTML-attributter i stedet for at benytte CSS til det formål.

Eks.:

kunne du i din CSS blot angive som:

a:link { color: #000; }
a:visited { color: #000; }
a:active { color: #000; }

Forresten bør du ikke benytte samme farve til links, man allerede har
besøgt.

Og videre:

bordercolor="#0099CC"

Hvorfor ikke gøre det til en del af din inline style?

.... style="border-collapse: collapse; border-color: #09c;" ...

Der er desuden stort rod i din kode - der er et <style>-element midt
i det hele, ligeledes med en <base>. Desuden gør du forkert brug af
headerelementerne (<h4> og <h5> så vidt jeg kan se). Og så har der
vist sneget sig en <font> ind midt i del hele - ud med den!

En <h4> bør kun optræde efter en <h3>, som kun bør optræde efter en
<h2>, som igen kun bør optræde efter en <h1>. <hx>'erne angiver
niveauerne i dokumentet, hvor <h1> altså er en hovedoverskrift, <h2>
en underoverskrift og så fremdeles.

Du bør ikke benytte dem på grund af størrelsen/hvordan browserne
viser dem per standard.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Stjerne

Dato : 12-08-03 14:25

Som sagt, det er mit første forsøg med at bruge CSS
Jeg har arbejdet med HTML og FRAMES i snart 6 år.
Så skal lære alt forfra igen med CSS... Ikke så fedt.

Men jeg prøver altså virkelig...

> kunne du i din CSS blot angive som:
>
> a:link { color: #000; }
> a:visited { color: #000; }
> a:active { color: #000; }

Er gjort =)

> Forresten bør du ikke benytte samme farve til links, man allerede har
> besøgt.

Det kan jeg personligt godt lide.....

> ... style="border-collapse: collapse; border-color: #09c;" ...

style="border-collapse: collapse; border-color: #0099CC;"

Virker ikke nu...

Hvis jeg ikke må bruge <H> til at ændre størrelsen med
( lærte jeg ellers på HTML kursus )
Hvad skal jeg så bruge ?

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-08-03 14:36

Stjerne wrote:

> Som sagt, det er mit første forsøg med at bruge CSS
> Jeg har arbejdet med HTML og FRAMES i snart 6 år.
> Så skal lære alt forfra igen med CSS... Ikke så fedt.

Der er faktisk ikke så meget nyt at lære - ud over at al
præsentationsmæssig kode så vidt muligt skal fjernes fra din (X)HTML,
nu hvor CSS er der til den slags.

> Men jeg prøver altså virkelig...

Fat mod, det kommer altsammen

> Det kan jeg personligt godt lide.....

Okay, du skal bare være klar over de problemer, det kan medføre
(f.eks. at man ikke lige kan se, hvor man har været og den slags).

> Hvis jeg ikke må bruge <H> til at ændre størrelsen med
> ( lærte jeg ellers på HTML kursus )
> Hvad skal jeg så bruge ?

Ack, lærer man virkelig den slags på "HTML-kurser"?

<hx> angiver *ikke* størrelse, men derimod *struktur*. Hvis du vil
ændre på størrelsen af en eller anden overskrift, eller en
hvilkensomhelst anden tekst for den sags skyld, skal du bruge CSS.

En overskrift angivet med <h1> kan sættes til at have både en bestemt
størrelse og skrifttype:

h1 {
   font-size: 2.5em;
   font-family: Georgia, 'Times New Roman', Times, serif;
}

Hvis du blot vil ændre størrelsen og udseendet på noget tekst i
f.eks. en liste, gør du tilsvarende:

..minliste {
   font-size: 1em;
   font-style: italic;
}

<ul class="minliste">
<li>Første punkt</li>
<li>N'te punkt</li>
</ul>

Prøv at søge på nogle CSS tutorials.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-08-03 15:21

Stjerne wrote:
> Som sagt, det er mit første forsøg med at bruge CSS
> Jeg har arbejdet med HTML og FRAMES i snart 6 år.
> Så skal lære alt forfra igen med CSS... Ikke så fedt.

Det tror jeg faktisk du vil synes naar du ligesom faar det ind under
huden. Som du kan se herinde, saa synes jeg heller ikke altid at tingene
er helt logiske - specielt naar man forsoeger at faa noget design til
at se ens ud i flere forskellige browsere - men jeg kan love dig for at
produktiviteten stiger betragteligt naar man goer det paa den rigtige
maade. Taenk ogsaa paa at vedligeholdelse af sit site bliver mindre
tidskraevende, naar du bruger CSS paa dit site. Skulle du nemlig i
fremtiden faa lyst til at aendre baggrundsfarven paa dine sider, saa kan
du med een aendring forvandle alle dine sider - i modsaetning til at
skulle ind paa hver af dem og aendre det.

> Det kan jeg personligt godt lide.....

Hvis du er den eneste der skal bruge dine sider, saa er det jo ogsaa
fint - men man skal ikke glemme de brugere der kunne taenkes at komme
forbi dine sider.

Fra : Stjerne

Dato : 12-08-03 18:17

Hmm nu virker det med farverne ikke mere, link, hover osv..
Har jeg nu fået pillet for meget?

a:link {text-decoration:none; color:000000;}
a:hover {text-decoration:none; color:FFFF00;}
a:visited {text-decoration:none; color:000000;}
a:active {text-decoration:none; color:000000;}
{
text-decoration:none;
}

body {
margin:0px;
}
#title {
position:absolute;
left:0px;
top:0px;
width:100%;
height: 75px;
background-color:white;
}
#content {
padding-top: 70px;
margin-left:160px;
margin-right:160px;
background-color:white;
}

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-08-03 18:34

Stjerne wrote:

> Hmm nu virker det med farverne ikke mere, link, hover osv..
> Har jeg nu fået pillet for meget?

Du har glemt # ved angivelse af farvekoderne:

> a:link {text-decoration:none; color:000000;}
> a:hover {text-decoration:none; color:FFFF00;}
> a:visited {text-decoration:none; color:000000;}
> a:active {text-decoration:none; color:000000;}

Skulle være:

a:link { text-decoration: none; color: #000; }
a:visited { text-decoration: none; color: #000; }
a:hover { text-decoration: none; color: #ff0; }
a:active { text-decoration: none; color: #000; }

Bemærk at jeg ovenfor benytter en kortere notation for farverne:

#000 = #000000
#ff0 = #ffff00

Fra : Stjerne

Dato : 12-08-03 19:07

> a:link { text-decoration: none; color: #000; }
> a:visited { text-decoration: none; color: #000; }
> a:hover { text-decoration: none; color: #ff0; }
> a:active { text-decoration: none; color: #000; }

Cool nok, smart at man kan gøre det kortere...

Kan du forklare hvorfor nu kun halvdelen ca virker med Hover?

Det er da for mystisk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-08-03 19:15

Stjerne wrote:

> Kan du forklare hvorfor nu kun halvdelen ca virker med Hover?
> Det er da for mystisk

Nej, det er ikke mystisk: du har skrevet reglerne i denne rækkefølge:

link, hover, visited, active

De links, man har besøgt, vil blive vist i henhold til reglerne for
visited, som overskriver reglerne for hover.

Hvis du skriver reglerne i den rækkefølge, som jeg har angivet i mit
eksempel, vil du ikke have det problem.

Ergo: reglerne for links skal skrives i den her rækkefølge:

link, visited, hover, active

Fra : Stjerne

Dato : 12-08-03 19:19

> Ergo: reglerne for links skal skrives i den her rækkefølge:
>
> link, visited, hover, active

Nice!!

Så kan jeg godt lege videre lidt igen

Tak for hjælpen ( so far )

Jesper Stjerne

( De siger jeg er håbløs )

Fra : Stjerne

Dato : 12-08-03 20:21

Er det her "lovligt"

min front.asp ser ligenu sådan her ud:

<!-- #include virtual="mainhead.htm"-->

<strong><center>
Velkommen til Star-Reptiles.dk
</strong></center>

<!-- #include virtual="mainbund.htm"-->

Mainhead.htm indeholder yderligere 2 <!-- #include virtual=""-->

Er det "lovligt"

???

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-08-03 00:03

"Stjerne" <webmaster@krybdyr.info> skrev

> Mainhead.htm indeholder yderligere 2 <!-- #include virtual=""-->
>
> Er det "lovligt"

Ja

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin